Gå til innhold
  • Bli medlem

Ønsker anbefaling til gode vindvotter.


mindviruz

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg trenger meg ett par vindvotter. Inni disse tenkte jeg å ha ett par ullhansker eller lignende hansker som jeg lett kan betjene glidelåser og slikt med. Da slipper jeg å kle hendene helt "naken" når det er kaldt/snø ute og skal betjene litt finere ting.

Slik jeg har skjønt så er bomull best siden det puster best. Men hvodan blir dette om de først skulle bli litt våte av våt snø? (Når snøen er våt, er det gjerne ikke så kaldt ute at man fryser av seg fingrene heller..?)

Så har jeg lest noen tips om at vindvotter med eks. geiteskinn i grepet ikke se så bra siden dette gjør at votten blir klam og tett i grepet. Og geiteskinnet blir dermed gjerne fuktig. Hvordan er det med gummigrep i vindvotter?

Så ønsker jeg såklart en avbefaling til noen gode vindvotter :)

Tusen takk på forhånd for alle tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er veldig fornøyd med votter i sel- og elgskinn fra Farmhamna på Svalbard. Finner de her: http://farmhamna.no/...hp?id=katalogus

Takk for det. Men jeg er egentlig mer på utkikk etter en vanlig vindvott. Ser for meg at de hanskene du nevner er litt tyngre og større nedpakket enn det jeg ønsker. Men sikkert veldig varme og gode i sterk kulde ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hestravottene er ikke like vanntette som gore-texvotter og har de fordelene og bakdelene dette medfører. Det er uansett vel verdt å kjøpe disse, god pusteevne+vindtetthet er de egenskapene du bør sette høyest. At de også er i god kvalitet er heller ingen bakdel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for tips :)

Er disse like tette som vindvotter med membran (Goretex ol.)? Eller puster de bedre (som eks. bomull)?

I forhold til Goretex vet jeg ikke, men jeg har aldri blitt våt med disse vottene. Verken fra fuktig snø eller dårlig pusteevne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det. Men jeg er egentlig mer på utkikk etter en vanlig vindvott. Ser for meg at de hanskene du nevner er litt tyngre og større nedpakket enn det jeg ønsker. Men sikkert veldig varme og gode i sterk kulde ja :)

De er større og tyngre enn vanlige skallvotter, ja. Men kan da anbefale Norrøna Svalbard, gode bomullsvotter. Helt enkle, slitesterke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er større og tyngre enn vanlige skallvotter, ja. Men kan da anbefale Norrøna Svalbard, gode bomullsvotter. Helt enkle, slitesterke.

Har sett på disse ja. Men siden de har geiteskinn i grepet, ser jeg for meg at hvis dette blir vått/fuktig så tørker det sikker ikke før du er kommet hjem, og suger lett til seg fuktighet. Slik som Swix sine hansker.

Hestra vottene virker ganske bra hittil, hvis det stemmer at de puster bedre enn goretex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett på disse ja. Men siden de har geiteskinn i grepet, ser jeg for meg at hvis dette blir vått/fuktig så tørker det sikker ikke før du er kommet hjem, og suger lett til seg fuktighet. Slik som Swix sine hansker.

Hestra vottene virker ganske bra hittil, hvis det stemmer at de puster bedre enn goretex.

Mine Svalbard har ikke geiteskinn, kun bomull over hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal bruke dem til for eks snøhulemåking eller lignende basing i snøen så ville jeg sett etter noen lsom gikk ett stykke opp på armen med god strikk/snøring. Selv har jeg bare forsvarets med og uten goretex. Har fungert greit for min del men har ikke noe å sammenligne med. Koset meg 10kr paret i bomull og 50kr paret for nye goretex. Da får du med skytefinger som stikker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjølv foretrekk eg forsvarets sine nye vindvotter som uværsvindvotter. Eg har til gode å finne tilsvarande kommersielle vindvotter. Skytefingeren som stikk opp, kan vera litt i vegen når ein tar på seg skistavane, men det er til å leva med. Vottene er også litt i tettaste laget etter min smak, så eg vrenger dei alltid for å tørke dei godt etter bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag kör med Haglöfs LIM. Dessa fungerar mycket bra i alla former av dåligt väder.

Jag har också haft en tidigare variant från Norrøna. Dessa lyckades jag tappa bort :cry: Köpte nya av samma fabrikat, men modellen hade utgått och blivit ersatt av en ny med mocka i handen. Dessa är helt odugliga och nu degraderade för att användas till paddling. Det duger dom till. Man inget annat. Tar evigheter att torka, mockan i handflatan drar till sig vatten som ett läskpapper. Undvik!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.