Gå til innhold
  • Bli medlem

Sikringsmidler ved taljeredning


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Da jeg var på brekurs for en del år siden lærte jeg at når en benytter 1:2-talje til redning er det nok å bruke et sikringsmiddel, mens hvis en f.eks. bruker en 1:6 eller 1:9 så må en bruke to sikringsmidler fordi belastningen på sikringsmidlene da blir mye større. Har ikke så mye peiling på fysikken som ligger bak dette, så derfor lurer jeg på om noen kan forklare meg hvordan dette fungerer...?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

Hvis personen henger fritt kan det ikke bli større belastning enn det som tilsvarer personens vegt (Newtons +. lov - eksjon og reaksjon), oppstår det derimot friksjon i systemet fx om personen skulle kile seg under overhengende snø kan belastningen bli taljens utveksling multiplisert med den kraft du drar i taljen med. Dette oppleves nok værre for personen som henger enn for sikringsmidlene!

Ellers må situasjonen vurderes på stedet mtp sikringsmidlenes holdfasthet, taulaget som backup, tidspress, terreng og sprekkens beskaffenhet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Høres litt rart ut. Tyngden fra den personen som skal heises er relativ konstant, men kraften kan nok variere litt ved hindringer i sprekken.

Mulig grunnen til at noen påstår av man trenger flere sikringer ved mindre utveksling er at men er nødt til å tilføre mere kraft selv til talja (i negativ retning).

Da belaster man nok sikringspunktene mere.

Men jo flere sikringspunkter man har mulighet til å lage desto bedre, men tidsaspektet er viktig. En rask redning er bestandig ønskelig.

Jeg driver mest med fjellklatring, så skal ikke påstå noe her.

Andre forklaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres rimelig ut at evt friksjon i selve taljen kan være med å øke belastning på sikringsmidlene. Friksjonen i taljen avhenger av hvilken type talje det benyttes og hvordan den settes opp. Det gjelder sjølsagt å minimerer den friksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gå inn på selve talja, hvilket utstyr er vanlig å ha med under brevandring og andre alpine turer.

Har kikka litt i ei bok ang brevandring, og utstyret er ganske ganske enkelt.

I "læreboka" er det vist rigging av talje ved hjelp av prusik og karabiner.

Får en helt grei talje,men med slik utstyr får man også endel friksjon.

Når jeg klatrer prøver jeg å minimalisere utstyret, blir nok å drasse på. Men har bestandig med en liten taljetrinse med innebygd tauklemme, på lengre turer vel å merke.

Den forenkler hele oppsettet av talje,og gir mindre friksjon.

Hvis jeg skal ha med utstyr for å rigge talje på bre, ville jeg gjort det på litt andre måter en vist i den aktuelle boka.

På alpine turer vinterstid ser jeg det som en fordel med ei slik taljetrinse med "tenner" for å låse evt isete tau.

Vel vel, det jeg egentlig var lyst å vite er hva som er vanlig utstyr på bre hos dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Anonymous
Vel vel, det jeg egentlig var lyst å vite er hva som er vanlig utstyr på bre hos dere andre?

Det man trenger av utstyr er to prussik slynger pluss to karabinere. Da faar man en 3:1 talje sak. I tillegg noe til aa lage forankring etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.