Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilket for bruker der etil hunden og hvorfor?


ruggen

Anbefalte innlegg

Hei

Som tittelen sier lurer jeg på hva dere forer hunden deres med, men ikke misnt hvorfor dere bruker akkurat dette?

Selv bruker jeg Eukanuba av den enkle, og "dårlige" grunn fordi oppdretter hadde begynt med det. Det var da enkelt å fortsette i samme gata, men jeg kan lite om hvilke fortyper som er mest hensiktsmessig....Jeg er dog av den oppfatning av at det synes å være utrolig mange forskjellige meninger omkring dette.

På forhånd takk!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hills prescription diet. Koster litt mer men er fantastisk mye bedre en Eukanuba. Har brukt Eukanuba en del tidligere. Kontakt noen av de som jobber med salg for Hills så hjelper de deg nok til å finne rett for til din hund. Har erfaring med at de skjønner mer en mange veterinærer når det gjelder foring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hills Vet essentials. Årsak: har ei venninne som er veterinær og som sverger til Hills så hun har "lurt" meg. Vet ikke om det er så stor forskjell på Hills, Eukanuba eller Royal Canin. Virker hunden din frisk og rask, pelsen er fin og han liker foret, så ser jeg egentlig ingen grunn til å bytte for. Foreldrene mine har alltid foret hundene med Labb og de har blitt lykkelig gamle, så det er vel et evig diskusjonstema hvilket for som er bra og ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oii!

Dette er virkelig et "religiøst" tema hos hundeeiere! Prøv blott å søke på på nett og les i ulike hunde forum. Særlig Felleskjøpets produkter blir kritisert (vesentligst fordi det er billig.)

Der er det mye synsing ute å gå. Men de få undersøkelser som finnes, viser marginale forskjeller på dyrt og billig hundefor. Kun et enkelt produkt fallt igjennom.Noen reise så sterk tvil om undersøkelsene, men jeg har lest bakgrunnsmaterialet og det virker mer overbevisende enn synsingen. Praktiserende Veterinærer er heller ikke uavhengige, da de som regel selv selger et eller annet spesialfor.

Jeg selv bruker så appetitt fra felleskjøpet, som fungere Ok supplert med fisk, kjøtt, Vom.

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pelsen her blir kun fôret på vom av typen laks fra vom og hundemat. Har vært gjennom diverse tørrfôr, men konkludert med at vom er det beste for pelsen her i huset.

I tillegg får han rå okseknoker, elgbein osv.. Aldri bein som er kokt, stekt e.l.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker tørrfor fra Eukanuba og High energy samt våtfor fra vom og hundemat. Tørrforet er valgt ut fra pris og tilgjengelighet.

Våtfor fra Vom og hundemat bruker jeg pga at hundene liker dette veldig godt.

I tillegg gir jeg b-vitamin tilskudd for pels og poter av den enkle grunn at jeg har blitt anbefalt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte å nevne at vom er nesten halve prisen av tørrfôr. Men da må du kjøpe i litt større kvanta. Jeg kjøper 3 blokker á 20 kilo, ferdig oppkuttet i 1 kilos blokker. Pelsen får en drøy kilo om dagen, i tillegg så får han en brødskive og restene fra middag. Han lider ingen nød akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Vom og hundemat nr 25 til mine hunder. Jeg foretrekker våtfor fremfor tørrfor fordi jeg synes hundene fordøyer det bedre, de skiter merkbart mindre enn når de fores med tørrfor. I tillegg er det betydelig enklere å fore med våtfor enn å bløte opp tørrfor. Jeg kjøper inn foret i 20 kg blokker og deler deretter blokkene inn i biter på 500-800 gram som er dagsrasjonen avhengig av hundenes størrelse og årstid.

Foret har i utgangspunktet 20 % fett så på senhøsten og vinteren får hundene ekstra fett (nyretalg fra storfe og sau) slik at total fettprosent ligger rundt 40 %. Dette fungerer svært godt til mine grønlandshunder som bor ute hele året.

Når jeg forer tar jeg bitene opp av fryseren noen timer i forveien slik at de er halvtint når hundene får dem. Enkelt og fint og ingen skåler å samle inn eller vaske i etterkant.

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som forer på vom o.l, hva gjør dere på tur? Ser for meg at vom på tur kan bli litt klin og at den kanskje ikke holder seg i varmen i flere dager. Jeg har også hørt fra noen på Norwegian polar at man ikke skal kombinere tørrfor og "bløt"for. Gudene vet hvorfor, men det var det de påsto. Jeg prøvde Norwegian polar i en periode fordi det skulle være bra med tanke på allergi og hunden min er allergisk mot mye, men syns det ble litt mye styr, hjalp ikke på allergien og den måteholdene hunden ble plutselig et sluk. Etterhvert lot han noe ligge igjen for å "spare" til senere, det blir ganske ekkelt etterhvert når maten helst bør stå i kjøleskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bruker jeg frysetørket vom fra Provit. Men siden frysetorket vom ikke er fullfór så får han dagens fangst som fisk e.l. Alternativt så kan du ta med deg vitaminer/oljer. Aberet med frysetørket vom er at du må bløte fóret, men det må du med tørrfór også.

Frysetørket vom veier nesten ingenting, og ikke tar det store plassen heller. Hvis jeg skal gjette så er volumet og vekten 30 prosent av tørrfór.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På sommerturer blir det tørrfor hvis det er snakk om flere døgn. På lengre turer om vinteren bruker jeg tørrfor etter de første par tre dagene. Prøver å venne hundene til tørrforet noen uker i forkan av turen.

Om vinteren går det jo helt greit å ha våtfor i sleden. Pakker da dagsrasjonene inn i brødposer og stabler dem i en pappeske som enten flatpakkes eller brennes når foret er oppspist.

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vom nr 25, her også! På tur er det frysetørket vom, som er lettere, mer fettholdig og næringsrikt enn noe tørrfor.

Jeg begynte med royal canin, gikk over til hills cd, før jeg endte opp med vom og råforing.

For min hund er det ingen tvil om hva som fungerer best. Det er vom og rått kjøtt!

Hunder er fra naturens side kjøttetere og tørrfor tilsatt mais og vegetebalsk fett er totalt unødvendig for hunden. Skulle jeg absolutt brukt tørrfor, ville jeg valgt ett merke som bruker animalsk fett.

Positivt med vom/rått:

Mindre avføring som alltid er "fast". Promper mye mindre (noe som sier meg mye). Mage og tarmer blir mer resistent for bakterier hunden finner ute / i skogen. Trenger mindre vann, da det er vann i kjøttet. Fin blank pels. Bra for tenner og tannkjøtt. Riktig type fett. Sprek hund. Naturlig!

Negativt med vom/rått:

Litt grisete å servere innendørs. Dårlig ånde umiddelbart etter måltidet.

Ved og fore med vom, koster det meg 300kr i mnd, til en jaktgolden på 32kg. Altså billig attpåtil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vom med kylling (fra vom og hundemat) og dog chow sensitive. rett og slett fordi det fungerer på min hund. hun er veldig sensitiv/ små-allergisk så reagerer fort på fôret. bruker begge deler da jeg kun har med tørrfor på turer så da er det greit at ho er vant med det. +en å bruke kylling (begynte med dette pga allergien) er også at det er mye mindre lukt av dette enn de andre vom-pølsene er opplevelsen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker Troll ekstrem til våre to samojeder og blander i litt våtfór (v&h) iblant for å variere. Vi begynte med Specific til Mistra som vi har hatt fra hun var valp, siden oppdretteren brukte det. Etter den første sommeren med varme og lite matlyst slet vi i et halvt år med å få henne opp i vekt igjen og byttet derfor til Troll ekstrem, som har dobbelt så mye fett (20 mot 10 %). På sommeren bærer de kløv og på vinteren trekker de oss på ski, så de trenger derfor et fór som gir dem mye energi. Vi skulle egentlig likt å fóre bare på v&h, men vil at de skal være vant med tørrfór slik at vi kan gi dem det på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Til daglig får gordon setteren min vanlig vedlikeholdsfor fra royal canin (tørrfor). Siden vi er mye på tur og energiforbruket derfor er relativt høyt, blander jeg i rå vom fra provit i det daglige kostholdet. I tillegg får hun et par spiseskjeer fiskeolje daglig. Når det nærmer seg jaktsesong, bytter jeg ut vedlikeholdsforet med høyenergifor. Også fra royal canin. Grunnen til at jeg bruker tørrfor i stedet for bare vom og hundemat er at jeg er helt avhengig av å bruke tørrfor på lengere turer. Første gangen vi skulle på langtur, baserte jeg  foringen utelukkende på frysetørret vom og pemikan. For mange hunder vil dette være fullværdig for. Men allerede etter 14 dager var hunden min blitt merkbart slappere og tynnere. Og det til tross for at hun spiste 2 ganger dagsdose med mat. Dette var altså ikke optimalt for akkurat denne hunden. Det resulterte i at jeg måtte ta en ganske lang avstikker fra planlagt løype for å møte noen hjemmefra som kom med tørrfor. Den allerede 25kg tunge sekken min fikk dermed 6 TUNGE kilogram ekstra. Men det var en utrolig verdifull erfaring å ta med seg. Turmaten ble etter dette som følger: 50/50 tørrfor/frysetørret vom + pemikan etter behov. I tillegg deler vi selvfølgelig det vi får av fisk og fugl. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sommer for består stortsett av tørrfor, royalcanin 4800+ litt fett og proteiner etter behov

om vinteren bruker jeg det samme tørrforet pluss råfor fra kjøtt nils/vom og hundemat nr 25

 

under ekstra store belastninger må det selfølgelig gjøres noen triks, men dette er hverdags foringa i grove trekk.

denne foringa fungerer fint og er heller ikke så ille dyr 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker brit care carnilove som har 65 og 70% kjøtt.

hadde jeg hatt en annen rase hadde det nok blitt V&H eller råforing, men lundehunden skal ikke ha så mye fett og da blir det litt for mye styr å sette sammen egen meny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Siberian husky får Troll ekstrem til daglig. På dager med mye aktivitet så får han vom nr 25. På tur så får han frysetørket vom, troll ekstra energi pølser eller vom 25 i tillegg. Alt etter tid og sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 1 år gamle Jack Russell Terrier har til nå fått Royal Canin sitt Mini Junior og Mini tørrfor. Har hatt noen korte innslag med Eukanuba, uten at det har falt i smak. Kommer nå til til å gå over til Belcando pga tilgjengelighet. Tror at så lenge man holder seg til et såkalt premiumfor så spiller det liten rolle hva man velger. Selv om dette er et minefelt hundemiljøer og du vil finne forskjellige meninger overalt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.