Gå til innhold
  • Bli medlem

"Jotun air"


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

http://impact.ii.uib.no/arnt/Peaks/aerial.html

Ny batch med bilder. Jotunheimen, Hurrungane, Lærdal, Sognefjorden, Stølsheimen.

Jeg kjenner ikke Jotunheimområdet godt, så det er helt sikkert feil tekst på noen topper. Hadde vært kjekt om folk kunne si i fra, så retter jeg etterhvert. Evt. også "skrikende" mangler. Planen er å legge til etterhvert. Jeg pusher de ut nå for å få feedback.

Obs. En del bilder er på 1MB. En del bra bilder. Takk til pb som "alltid" har kameraet klart.

"Stuttjukken" vil nok granske Stølsheimen/Vikafjellet med et våkent blikk :)

Arnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nestan slett med snø over Stølsheimen, ja. Held sommaren seg like kald som siste halvdel av våren har vore, for det kan faktisk godt henda, er det skiføre i Stølsheimen heilt til både mikkelsmesse, mortensmesse og jul, hehe..............................

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hva er mikkelsmesse og mortensmesse?

Ser at veien til Eidsbu planlegges åpnet 17.juni, må være noe av det seneste ever. Det er den riksveien i Norge som brøytes sist, i følge vegvesen.no :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte bilder. Har ikke giddet å studert eventuelle feilplasseringer på navn på alle bilder, men et par feil var iøynefallende. På første bilde er Gråhøe merket over Søre Trollsteinhøe. Gråhøe er den lille toppen til høyre for den. På det andre bildet skal Søre Hellstugutind være Nestsøre og Hinnåtefjellet skal være Søre. Hinnåtefjellet ligger bak imellom Nestsøre og Søre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jau, eg såg dei bileta óg, Arnt, men som den grundige personen eg er får du rettingar (kun få stk., då det aller meste stemmer, for eg veit du er lommekjend der, du óg), samt nokre tilføyingar og fleire namn. I mellomtida kan du lura på kvar den rette Fridalen er, og kvar Holmavatnet er, i nordvestre Stølsheimen. Følg med i E-posten seinare. På det eine biletet kom punktet "Seljestigen" med på biletet. Sjå på det første av Stølsheimen-bileta frå overflyginga mellom Matrefjella og Modalen, bileta frå 30/5-2005, på flyfotosida til heimesida "Hordaland Mountain". Nede i høgre hjørnet av biletet, til høgre for (Øvste) Seljedalsvatnet, 1006 m.o.h., (brrrrrr, ein isnande og forblåst stad med fritt leide for hav-trekken, der havet er 5-6 mil lenger ute), skal de sjå etter to kantar med smale skuggar i berget, heilt i nedre biletkant. Rett til høgre for den høgre av skuggane er staden Seljestigen. Dette er eit oppstig frå nordaust for Seljedalsvatnet og oppå fjellet mot nord, der Sæterfjellet, 1191 m.o.h., er litt lenger inne på fjellryggen. Oppstiget er eit gammalt sauetrakk, for at sauene skulle koma seg vidare innover fjellet. Det er dette oppstiget som heiter Seljestigen, og namnet er i dag brukt på heile sti-strekningen mellom Straume i Modalen og Vardadalsbu, nordvest i Stølsheimen. Fjellryggen har eit ganske ekstremt utsyn. Gå til neste bilete frå flyturen, der han har teikna si rute til Eldhusfjellet. Både frå Eldhusfjellet (1206 m.o.h.) og frå fjellet der han har skrive "Taket" (1211 m.o.h.), er det flott utsyn innover forbi Sognefjorden (ikkje synleg) til Store Skagastølstind og Fannaråken i Vest-Jotunheimen, ca. 15 mil unna.

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Hva skjer da a? Aldri hørt om før, høres eksotisk ut!

www.google.no -> Mikkelsmesse Mortensmesse

Første treff. Alt du trenger å vite om alskens messer. :)

Fant du noen feil på bildene, Espen? Skulle gjerne fått dette riktig.

Arnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Okei, siden du maser:)

Noen småting:

- Den du har kalt Mjølkedalspiggan, kan mer presist kalles Sagi.

- På det ene bildet peker pilen på Galdeberg litt for langt til høyre

- På det andre bildet er Oksedalshø plassert feil (like ved Galdeberg, skal være nedenfor lissom)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeartige bilete! Eg studerer særleg dei over Indre Sogn. Det manglar forresten ein "s" i Revsnestangen på biletet "Storehaugfjellet".

På biletet "Lustrafjorden" hadde det kanskje vore artig å ta med at neset nede til høgre for Middagsfjellet er Urnes, der Noregs eldste stavkyrkje står. Langs same strand, rett over teksten "Lustrafjorden", ligg den vesle bygda Kroken der Munthehuset ligg. Utruleg nok var denne bortgøymde kroken :) eit senter for nasjonalromantikken. Sjekk www.munthehuset.no for sommarlege bilete.

Minna strøymer på: Store Haugmelen var min fyrste topptur. På veglause Ombandsnes såg eg niser på nært hald for fyrste gong. Eg traska dit åleine frå Kaupanger, som tenåring. Grensesprengande for meg den gongen! Takk, Arnt og pb!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ingar, jeg ville bare få de ut raskt. Jeg jobber nå fremover med videre annotering, og har begynt bakfra. Dvs. fra Voss og tilbake mot Jotunheimen. Legger ut to nye i morgen, og da er 4 bilder oppdatert siden de ble lagt ut. Tygger på hvordan jeg skal visualisere endringene, men har trolig en ide. Følg med videre!

Skal rette opp/ta med det du nevnte.

Arnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke giddet å studert eventuelle feilplasseringer på navn på alle bilder, men et par feil var iøynefallende. På første bilde er Gråhøe merket over Søre Trollsteinhøe. Gråhøe er den lille toppen til høyre for den.

Nix, Alek! Bildet er korrekt tekstet. "Den lille toppen til høyre" er Svartholshøe/2067. Jfr. detaljer i min turrapport over disse toppene: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=2657

Forøvrig fantastiske bilder :lol: Utrolig bra til å være tatt "on the fly" på denne måten. Her kan man bli sittende lenge gitt - dette er underholdning av høy klasse for min del! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nix tilbake. Jeg vet godt hvor svartholshøe er. Den er litt til venstre for Trollsteinrundhøe. Til venstre for Svartholshøe ligger skardet Svartholsglupen. Og til Venstre for den igjen går det opp igjen til den mindre markerte Gråhøe. Smiugjelsbrean ligger i mellom Gråhøe og Søre Trollsteinhøe. Altså Gråhøe skal flyttes til høyre, men selvsagt ikke så langt bort som til Svartholshøe. Skulle selvsagt sagt at navnet måtte flyttes til toppen mellom Svartholshøe og Søre Trollsteinhøe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå fikk jeg visse anelser. Jeg skjekka bildene hans nå, og han har allerede rettet opp feilen jeg gjorde ham oppmerksom på tidligere. Missunderstænding altså :lol: Da vet vi nok begge godt hvor toppen er ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så noen flere feil på bilde to. Her ser man ikke toppen av Fremste Storgrovhøe. Den ligger nemlig under tåkedotten ca til høyre øverst på den hjerteformede skyggen.

Og når det gjelder Slettmarkhøe har du nok satt riktig plassering i forhold til nyere kart, problemet er bare at dette er en brøler av en kartfeil. Selve toppen ligger på den flate høe lengre bak.

Langedalstindane er merket på Kvitskardsoklse. Ser man nøyere etter ser man selve Langedalstind litt mere til høyere. Ellers kan man ane nederste delen av den søre ryggen fra Langedalstind der denne svinger seg litt mot vest. Mulig at knausen som har fått navnet Søre langedalstind ville vært synlig med et mikroskop her. Så det beste vil nok bare være og skrive Langedalstind og strek ned mot hovedtoppen. Kanskje du skulle merket av Mesmogtind (litt til venstre for sistnevnte feil) Den er tross alt den høyeste toppen vest for Svartdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
- På det andre bildet er Oksedalshø plassert feil (like ved Galdeberg, skal være nedenfor lissom)

Regner med dette er bilde#2. Jeg så at Galdeberg var feil på #3. Jeg sliter litt med U/Oksedalshø. Er det ikke nest høyeste toppen vi ser på bilde#2?

Forøvrig har jeg nå tykkere border på de bildene som er oppdatert. Takk for alle korrigeringer. Jeg tar de fortløpende etterhvert.

Arnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå fikk jeg visse anelser. Jeg skjekka bildene hans nå, og han har allerede rettet opp feilen jeg gjorde ham oppmerksom på tidligere. Missunderstænding altså :lol: Da vet vi nok begge godt hvor toppen er ja.

Sorry. Men da er vi enige! Somme tider blir timingen dårlig, på et forum så levende som dette! Flott at det reageres, og korrigeres. Temmelig lærerikt det her ja! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Oksedalshø er en temmelig usynlig haug som går i ett med Galdeberg noen hundre meter under denne. Den du har satt navnet på, er en rygg som skyter ut fra 2075 og sørover mot Bygdin, på bilde2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

OK, nå er noen av endringene gjort. Ga opp den fortoppen til Galdeberget. Er mest opptatt av de viktigste fjellene. Er fremdeles usikker på hvilken av de to toppene t.v. for Langedalstind som er Mesmogtind.

Har forøvrig fått navnsatt en del vest-topper på bilde#3. Det er all grunn til å sjekke om ting er på stell. Jeg har kartene, men ikke kunnskapen.

Arnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.