Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg og mannen vurderer å gå norge på langs, om han får fri fra jobb.

Det er forsatt bare i te nkefasen. men før vi kan bestemme oss helt sikkert. vil vi gjerne få ting som vi er litt usikre på ut av hodet.

-hvordan gjør man med depoter? sender pakker på posten? kan de ligge mer en 14 dager?

-er det lett å få sponsorer? hvordan gjør man dette?

-vi har en dachs som vi vurderer å ha med på endel av turen, vet du om noen som har hatt en liten hun med på dette før?

-og hvor godt må man trene i forkant?

-Kan man ta det over flere etapper? dvs, feks: 1 mnd 3 ganger i året, (pga jobb) telles det forsatt som om man har godt NPL? eller må man ta alt på en gang?

-kan man bruke både bein, kajakk og sykkel for å komme på lista? eller er det kun for folk som har gått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det er den uoffisielle NPL-lista dere ønsker å komme på kan du se her: http://home.online.n...npl/andre.html Normalt ligger den på http://norgepaalangs.info men de har tydeligvis ikke fornyet domenenavnet sitt...

Svaret på dine to siste spørsmålene er nok JA.

Hvorvidt en dachshund klarer å være med til fots er jeg usikker på. Hvis dere skal gå på vinteren vil jeg tro det kan bli noen strevsomme dager for en så kortbeint hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg og mannen vurderer å gå norge på langs, om han får fri fra jobb.

Det er forsatt bare i te nkefasen. men før vi kan bestemme oss helt sikkert. vil vi gjerne få ting som vi er litt usikre på ut av hodet.

-hvordan gjør man med depoter? sender pakker på posten? kan de ligge mer en 14 dager?

Sjekk posten for hvor lenge de kan ligge. Enkleste er å avtale med noen om at de sender pakken i passe tid før dere kommer til et sted.

Det er heller ikke sikkert dere trenger så mange depot. Selv ville jeg aldri satset på posten for å spise meg mett, men heller handlet i butikken der jeg likevel må innom for å hente pakken. Noen få steder kan det likevel være aktuelt å sende pakken til andre en PIB.

-er det lett å få sponsorer? hvordan gjør man dette?

Ja og nei. Det er lett å få sponsorer for noe av utstyret fra produsenter og lokale butikker. Stort sett det eneste du trenger å gjøre er å ha en blogg, kanskje skrive en artikkel eller to i lokalavisa underveis, og sende ut e-poster til potensielle sponsorer. Sender du mange nok e-poster, ringer, stikker innom lokale nutikker, osv. er det gode muligheter for napp.

Sponsing på dette nivået er imidlertid ofte tidkrevende, og bidrar ikke så mye til å få ned utgiftene.

-og hvor godt må man trene i forkant?

Den største utfordringen med en slik tur er at dere er på tur lenge. Det er dermed viktigere å være fysisk robust en å være topptrent. Typiske problemer som oppstår når en er på tur i uke etter uke er senebetennelse eller vondt i knær og rygg. Er dere normalt aktive og takler lett en ukestur med gåing hver dag, bør det ikke være noe problem.

-Kan man ta det over flere etapper? dvs, feks: 1 mnd 3 ganger i året, (pga jobb) telles det forsatt som om man har godt NPL? eller må man ta alt på en gang?

Det bestemmer dere selv.

-kan man bruke både bein, kajakk og sykkel for å komme på lista? eller er det kun for folk som har gått?

Hvorfor går dere på tur? Er det for å komme på lista, eller fordi dere har lyst til å gå NPL?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjelder ingen regler for "godkjenning" av en NPL-tur. Det viktigste må vel være at dere lager den turen som gir dere en virkelig flott opplevelse. Sjekk ut listen for hvordan andre har gjort det.

Sjekk også www.turinger.com. Her ligger dagbøker fra både sommer- og vintertur.

Dere kjenner vel hunden deres best selv, og vet hvor lenge og hvor mye den tåler. Dere kunne kanskje også vurdere å ha en reserveløsning hvor han kan bæres? Hvis dere er to er det ikke veldig tunge sekker dere trenger å bære, avhengig av hvor lange strekk dere ønsker å ta mellom proviantering. Trening handler vel mest om dere selv. Jo bedre trent jo lettere tur. Tror mange som går om sommeren tar det litt rolig i starten til de er inne i "tralten". Er dere ikke vant til å gå mye med sekk bør dere trene litt på dette for å unngå belastningsskader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk posten for hvor lenge de kan ligge. Enkleste er å avtale med noen om at de sender pakken i passe tid før dere kommer til et sted.

Det er heller ikke sikkert dere trenger så mange depot. Selv ville jeg aldri satset på posten for å spise meg mett, men heller handlet i butikken der jeg likevel må innom for å hente pakken. Noen få steder kan det likevel være aktuelt å sende pakken til andre en PIB.

Ja og nei. Det er lett å få sponsorer for noe av utstyret fra produsenter og lokale butikker. Stort sett det eneste du trenger å gjøre er å ha en blogg, kanskje skrive en artikkel eller to i lokalavisa underveis, og sende ut e-poster til potensielle sponsorer. Sender du mange nok e-poster, ringer, stikker innom lokale nutikker, osv. er det gode muligheter for napp.

Sponsing på dette nivået er imidlertid ofte tidkrevende, og bidrar ikke så mye til å få ned utgiftene.

Den største utfordringen med en slik tur er at dere er på tur lenge. Det er dermed viktigere å være fysisk robust en å være topptrent. Typiske problemer som oppstår når en er på tur i uke etter uke er senebetennelse eller vondt i knær og rygg. Er dere normalt aktive og takler lett en ukestur med gåing hver dag, bør det ikke være noe problem.

Det bestemmer dere selv.

Hvorfor går dere på tur? Er det for å komme på lista, eller fordi dere har lyst til å gå NPL?

Tusen takk for fint svar.

Vi har lyst å gå norge på langs for å gå turen, lista er egentlig ikke så viktig, men hadde jo vært gøy å komme på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjelder ingen regler for "godkjenning" av en NPL-tur. Det viktigste må vel være at dere lager den turen som gir dere en virkelig flott opplevelse. Sjekk ut listen for hvordan andre har gjort det.

Sjekk også www.turinger.com. Her ligger dagbøker fra både sommer- og vintertur.

Dere kjenner vel hunden deres best selv, og vet hvor lenge og hvor mye den tåler. Dere kunne kanskje også vurdere å ha en reserveløsning hvor han kan bæres? Hvis dere er to er det ikke veldig tunge sekker dere trenger å bære, avhengig av hvor lange strekk dere ønsker å ta mellom proviantering. Trening handler vel mest om dere selv. Jo bedre trent jo lettere tur. Tror mange som går om sommeren tar det litt rolig i starten til de er inne i "tralten". Er dere ikke vant til å gå mye med sekk bør dere trene litt på dette for å unngå belastningsskader.

takk :)

hunde blir nok med på litt av turen, så kanskje sendt hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den "Norge på langs"-lista har ikke blitt oppdatert siden i våres en gang. Det er laget en Wikipediaside også, men der ble det også stopp med oppdatering etter hvert. Hvorfor vet jeg ikke, men det er nok så mange som går den turen i dag, at det er vanskelig å ha en egen oversikt. Det beste hadde i så fall vært hvis noen videreførte Wikipedialisten, da kan man legge inn egen tur hvis man vil. Men det er ingen egen "LISTE" over folk som har gått turen. På Lindesnes fyr setter fyrvokteren pris på at de som skal gå turen skriver seg inn i boka der, men det er vel også helt frivillig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det er et tab, hvis ikke Norge på langs listen opdateres og bliver aktiv på nettet igjen. Jeg var ofte forbi siden for at finde links til tidligere, nuværende og kommende NPL turer.

Er eieren af siden ikke aktiv på Fjellforum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den "Norge på langs"-lista har ikke blitt oppdatert siden i våres en gang. Det er laget en Wikipediaside også, men der ble det også stopp med oppdatering etter hvert. Hvorfor vet jeg ikke, men det er nok så mange som går den turen i dag, at det er vanskelig å ha en egen oversikt. Det beste hadde i så fall vært hvis noen videreførte Wikipedialisten, da kan man legge inn egen tur hvis man vil. Men det er ingen egen "LISTE" over folk som har gått turen. På Lindesnes fyr setter fyrvokteren pris på at de som skal gå turen skriver seg inn i boka der, men det er vel også helt frivillig.

Enig i at Wikipedia er rette plassen for å ha en slik liste. Ser at listen starter på 230. Da må det finnes 230 tidligere oppføringer et sted? Er det en kopi fra den nedlagte hjemmesiden?

Gammel kopi av den nedlagte hjemmesiden finnes her: http://web.archive.o...epaalangs.info/

Om noen ønsker å redigere dette og lage en liste her på forumet så værsågod. Kan lage det som en stickie med tabelloppsett - eller lignende..

Har forøvrig en bekjent som ønsker minst mulig styr om sine turer. 2 ganger på sykkel - en gang på ski og en gang til fots. Respekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se post #4 der jeg har linket til stedet siden finnes nå. Ihvertfall de 248 første på "listen".

Ja - men det var feil med linken din. Kom bare til en tom side. Ser nå at det var satt et punktum der som ikke skulle være der. Jeg tar å fikser det - linken skule altså være

http://home.online.no/~odvinje/turer/npl/andre.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.