Gå til innhold
  • Bli medlem

Packraft-venner


TEEDJAY

Anbefalte innlegg

På 6.3.2017 den 13.56, Magnus Hole Olsen skrev:

 

De kommer til å bli trange, selv om du bare skal ha med en unge. Går nok greit hvis du kun skal padle kortere strekninger, men skal du ut på lenger tur blir det fort ubehagelig (lite beinplass). Det samme gjelder vel hvis du skal ha med bikkje, litt avhengig av størrelse. Har du vurdert MRS Adventure? https://packraftnorge.no/products/mrs-adventure-x2 (bare sånn at det er klart for alle - jeg er selv importør av MRS i Norge). 

Men tilbake til det denne tråden handler om - Er det noen som vurderer en tur på Hardangervidda i sommer? Vi er foreløpig 3 stk som har lyst til å padle Kvennavassdraget en uke i Juli/August. Dato er ikke satt, men det hadde vært kult om flere ble med, enten med packraft, kayakk eller kano.

 

Målte beina i går og du er inne på noe, 140 blir kort for meg og bikkja selv om han ikke er større enn 16kg. Jepp har sett på Adventure´en, men 12 000,- blir over mitt budsjett, og jeg klarer ikke å forsvare ett innkjøp i tilfelle det skulle bli liggende i utstyrsboden. Har mailet litt med mannen bak DIY Packraft og det er mulig han kan tilby ett kitt med en indre lengde tilsvarende Adventure´en. Har også lekt med ideen om å ta med en Sevylor Caravelle 3p som veier rundt 4kg. Kan egentlig ikke sammenlignes med en packraft, men til mitt bruk(fiske på høyfjellet) lurer jeg på om ikke dette kan være en mulighet. Båten har tre kammere så hvis det ene plutselig skulle ryke så klarer man å holde seg flytende og med ett skikkelig rep-kit bør båten klare å overleve en uke på fjellet og det blir uansett potesokker på bikkja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse
På 12.3.2017 den 20.53, Svandal skrev:

Målte beina i går og du er inne på noe, 140 blir kort for meg og bikkja selv om han ikke er større enn 16kg. Jepp har sett på Adventure´en, men 12 000,- blir over mitt budsjett, og jeg klarer ikke å forsvare ett innkjøp i tilfelle det skulle bli liggende i utstyrsboden. Har mailet litt med mannen bak DIY Packraft og det er mulig han kan tilby ett kitt med en indre lengde tilsvarende Adventure´en. Har også lekt med ideen om å ta med en Sevylor Caravelle 3p som veier rundt 4kg. Kan egentlig ikke sammenlignes med en packraft, men til mitt bruk(fiske på høyfjellet) lurer jeg på om ikke dette kan være en mulighet. Båten har tre kammere så hvis det ene plutselig skulle ryke så klarer man å holde seg flytende og med ett skikkelig rep-kit bør båten klare å overleve en uke på fjellet og det blir uansett potesokker på bikkja.

Fikk du noe prisoverslag på den lengre varianten fra DIY Packraft? Vi er 2 stykker som har med hunder på tur, som syntes det hørtes interessant ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Jaahan skrev:

Fikk du noe prisoverslag på den lengre varianten fra DIY Packraft? Vi er 2 stykker som har med hunder på tur, som syntes det hørtes interessant ut.

Bare for å nevne det.. Vi får litt prosenter om vi går sammen og bestiller fra DIY packraft... Jeg har ikke rotet meg til å bestille til meg selv, og en annen her på FB enda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, tusjmann skrev:

Bare for å nevne det.. Vi får litt prosenter om vi går sammen og bestiller fra DIY packraft... Jeg har ikke rotet meg til å bestille til meg selv, og en annen her på FB enda. 

Interessant! Men for vår del må vi nesten vente og se hvordan det nye kit'et fra DIY blir før vi bestiller, og det er ikke godt å si når det blir. Kan skrive her når vi har bestemt oss i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Nimrad skrev:

For min del venter jeg på spruttrekk fra diy packraft. Tipper det blir utsatt til neste sesong, altså bestilling om et års tid cirka.

Han har postet bilder av et spruttrekk han har laget, og sier at kit'et vil komme for salg snart. Det er riktignok et permanent montert trekk, så et avtakbart et ligger nok et stykke frem i tid hvis det er det du er på jakt etter. 

http://www.diypackraft.com/2017/02/01/new-spray-deck-pictures/

Endret av Jaahan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Ulv! skrev:

Det ble MRS adventure på meg. Takk for tipset! 

Ulv!, du skulle tatt kontakt på forhånd - Medlemmer av fjellforum får rabatt hos oss. Vi vi refunderer tilsvarende rabatten, men vær obs på at det kan ta opp til en uke før pengene er på din konto. 

Takk for at du valgte oss! 

Mvh Magnus 

Packraft Norge AS 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Magnus Hole Olsen skrev:

Ulv!, du skulle tatt kontakt på forhånd - Medlemmer av fjellforum får rabatt hos oss. Vi vi refunderer tilsvarende rabatten, men vær obs på at det kan ta opp til en uke før pengene er på din konto. 

Takk for at du valgte oss! 

Mvh Magnus 

Packraft Norge AS 

øyh! Hva er rabatten? Står den noe sted?

 

Ser du setter Ponto opp mot Llama også.. Nå som alle vet at du er forhandler... Kunne du sagt litt om forskjellene? Mrs vs Packraft, Ponto vs Llama. Takk :)...

Endret av tusjmann
tilleggspørsmål
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tusjmann skrev:

øyh! Hva er rabatten? Står den noe sted?

 

Ser du setter Ponto opp mot Llama også.. Nå som alle vet at du er forhandler... Kunne du sagt litt om forskjellene? Mrs vs Packraft, Ponto vs Llama. Takk :)...

Vi vil egentlig ikke snakke så mye om konkurrenter - Alpackaraft er en utmerket leverandør. Modellene du referer til er veldig like og er laget av samme materiale og med samme produksjonsmetode. De er også laget til samme formål og i ca samme størrelse. Svarer gjerne på konkrete spørsmål om Ponto hvis du har det, men det er vanskelig for oss å si så mye konkret om et merke vi ikke fører selv. Håper på forståelse for det! :)

Mvh Magnus

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 1 måned senere...
På 22.4.2018 den 2.24, fiskekongen skrev:

Jeg lurer på en ting. Det står på alpacka sine sider at de har verdenspatent på overflatebehandlingen av stoffet? Hvordan kan disse være helt like da? Er begge urethanbelagt, men belegget er påført på forskjellig mate? De ser jo litt forskjellig ut på glansen også.

Alpacka har ikke patent på Nylon med Urethan coating. Det finnes mange produsenter av dette, og de forskjellige produsentene vil ha litt ulik kvalitet, kanskje små forskjeller i produksjonsmetode osv. Vi klarer ikke å finne noen kvalitetsforskjell i praksis på materialet som brukes av Alpacka, MRS og Kokopelli når det gjelder styrke og holdbarehet, men det kan selvfølgelig være det er mulig å måle en forskjell om man skal gå vitenskapelig til verks. Når det gjelder fargen er Urethan lett å farge som man vil, så hvilken farge som finnes er produsentenes egen preferanse. Det kan selvfølgelig være at Alpacka har en hemmelig ingrediens som ingen andre vet om, men som sagt er det ikke noe som tyder på det i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Håper det er OK at jeg fortsetter i denne tråden selv om det er en stund siden siste post. Dette forumet kommer til å bli dyrt for meg. Har lest meg litt opp på packraft her inne og nå bestilt en (har tenkt fram og tilbake på oppblåsbar "båt" i noen år nå siden jeg ikke har plass til ekte kano og kom til at packraft virker mer solid en Sevylor som jeg har smugkikket endel på). Jeg skal nok få ålet meg ned i den uten altfor mye styr, men hvordan kommer man seg opp og ut av dem? De er jo så lave. Snoket litt på youtube uten å finne noe, men hvis noen har en link som viser utstigning eller klarer forklare det i velvalgte ord mottas tips med takk FØR jeg står der og ser ut som en tosk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spot on.  Jeg har brukt packraft en del år på fjellvann med tildels steinete bredder, og etter min erfaring er den største utfordringen med packraften nettopp å komme seg ut av den.  Ved jevne fine sandstrender hvor man kan kjøre seg opp på et stabilt underlag er det helt kurant, men å gå i land i ei steinur, gjerne med litt bølger, er det noe helt annet.  I beste fall er det noe vegetasjon, vidjekjerr eller dvergbjørk å gripe tak i, eller en kompis rekker deg ei hand for å trekke seg ut av båten, men uten det er det en lite verdig forestilling.  Så jeg følger med interesse dersom noen har gode tips her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre jeg ikke stilte "tidenes tåpeligste spørsmål" i det minste. Får i det minste prøve ved en av de hjemlige sandstrender først - i sommervarmen, ifall det blir mer baksing og plasking enn strengt tatt ønskelig. :blush:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Fomle skrev:

Håper det er OK at jeg fortsetter i denne tråden selv om det er en stund siden siste post. Dette forumet kommer til å bli dyrt for meg. Har lest meg litt opp på packraft her inne og nå bestilt en (har tenkt fram og tilbake på oppblåsbar "båt" i noen år nå siden jeg ikke har plass til ekte kano og kom til at packraft virker mer solid en Sevylor som jeg har smugkikket endel på). Jeg skal nok få ålet meg ned i den uten altfor mye styr, men hvordan kommer man seg opp og ut av dem? De er jo så lave. Snoket litt på youtube uten å finne noe, men hvis noen har en link som viser utstigning eller klarer forklare det i velvalgte ord mottas tips med takk FØR jeg står der og ser ut som en tosk. 

 

10 timer siden, rypehund skrev:

Spot on.  Jeg har brukt packraft en del år på fjellvann med tildels steinete bredder, og etter min erfaring er den største utfordringen med packraften nettopp å komme seg ut av den.  Ved jevne fine sandstrender hvor man kan kjøre seg opp på et stabilt underlag er det helt kurant, men å gå i land i ei steinur, gjerne med litt bølger, er det noe helt annet.  I beste fall er det noe vegetasjon, vidjekjerr eller dvergbjørk å gripe tak i, eller en kompis rekker deg ei hand for å trekke seg ut av båten, men uten det er det en lite verdig forestilling.  Så jeg følger med interesse dersom noen har gode tips her

Mitt beste tips, uten å vite hva slags fysikk dere har, er å trene opp kjernemuskelaturen, beveglighet og beina samt å øve teknikken på å gå inn/ut av den i trygge omgivelser. Det kreves bittelitt av kroppen hvis man vil ha en trygg og stabil inn og utstigning av båten. Og det å bruke åren til å legge på tvers over båten som støtte er en selvfølge, samt rompa først prinsippet når man skal oppi er ofte en god greie :) Ellers lykke til, det er en drøm å bruke en packraft i friluftslivet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.6.2019 den 20.47, Fomle skrev:

Håper det er OK at jeg fortsetter i denne tråden selv om det er en stund siden siste post. Dette forumet kommer til å bli dyrt for meg. Har lest meg litt opp på packraft her inne og nå bestilt en (har tenkt fram og tilbake på oppblåsbar "båt" i noen år nå siden jeg ikke har plass til ekte kano og kom til at packraft virker mer solid en Sevylor som jeg har smugkikket endel på). Jeg skal nok få ålet meg ned i den uten altfor mye styr, men hvordan kommer man seg opp og ut av dem? De er jo så lave. Snoket litt på youtube uten å finne noe, men hvis noen har en link som viser utstigning eller klarer forklare det i velvalgte ord mottas tips med takk FØR jeg står der og ser ut som en tosk. 

Kjør den opp på grunna et sted sånn at du treffer bunnen når du reiser deg :) Men mindre det er uvanlig skarpe steiner der du ferdes tåler packraften fint at du tar fart og kjører den på grunn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over så er det greit å bruke åra hvis ikke det er plass til å kjøre den på land. Jeg kjører den gjerne fast på en stein eller lignende, så den ligger stille. Så legger jeg åra på tvers bak meg. Da kan jeg heve rompa opp til jeg sitter på åra, og derfra er det lett å komme opp.

Man er nødt til å ha fottøy som man kan trå i vannet med. Våt blir man.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til dere begge. Spesielt den med åra var lur. Jeg så for meg at jeg kanskje måtte legge åra bak meg og så prøve å snu meg så jeg kunne reise meg opp på kne og stige ut, men det å sette seg opp på åra hørtes noe enklere ut. (Jeg ser for meg noen kommer til å få seg en god latter likevel når jeg skal prøve meg for første gang - det blir litt sånn "gammel dame gjør så godt hun kan" :laugh:.) 

Uansett godt det er sommer. Som en lattermild kollega fastslo: "Blir det for vanskelig så får du bare plumpe uti." (Den hadde jeg faktisk kommet fram til selv også.) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Packraft (MRS Nomad S1) ankommet og så vidt testet. Det ble en strand for enkelhets skyld. Gikk greit å komme seg oppi, som forventet noe mer kløn for å komme meg ut, men det gikk da. Var så langgrunt at jeg rett og slett snudde meg litt sidelengs og bare reiste meg opp på vanlig måte. Så for meg at jeg kunne bli i tyngste laget for padleåra...

Forøvrig var det en morsom opplevelse. Måtte holde meg i en bitteliten vik for det blåste litt friskt i dag, men akkurat der jeg var var det så godt som flatt hav. Den var forbausende stabil og jeg følte i grunnen jeg satt veldig komfortabelt. Tror den kommer til å bli en god venn i sommerhalvåret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Heisann😀

Etter å ha vurdert nord og ned og gjort en del research på modell, endte jeg opp med en MRS Adventure X2, i stedet for solo-packraft eller Ally-kano. Dette ble en slags mellomting for å kunne slippe så mye bæring og trilling mellom vann, og fordi jeg helst så for meg å padle alene i egen båt. Valget falt på Adventure X2 som er en litt stor packraft, men da får jeg med samboern og bikkja på enkelte turer. Det var det vinnende argumentet for å kunne bruke en del penger på packraft og tilleggsutstyr nå i en periode hvor vi pusser opp😅

Tidligere i vår padlet jeg og noen kamerater Nordmarka på langs, da over 4 dager slik at vi hadde ekstra god tid til fisking og avslapping. De var 2 stykk i Ally-kano, og jeg padlet alene i den store packraften. Dette fungerte helt utmerket, og båten var superstabil og uten problem. Jeg brukte nok en del ekstra energi for å holde tempoet, litt på grunn av retningskontroll ved padling. Båten er ganske utsatt for å svinge mye fram og tilbake ved padling, slik at lite kraft går til å dytte båten framover. Dette har nok litt med teknikk å gjøre, men vet også at flere produsenter selger finner som man kan montere under båten for å gi båten med retningskontroll.

Når det kommer til det å gå inn og ut av båten, sitter jeg med en del timers GoPro-råmateriale for å se om jeg har filma akkurat det. Men man må bare prøve seg fram og finne ut hva som fungerer best for seg. Et godt tips lenger opp her var å kjøre på litt grunn stein, slik at man kan tråkke forsiktig ut av båten (vær obs på myr, dreit meg ut og fylte skoa med mosevann..). Når det skal sies, er jeg positivt overrasket over hvor mye juling båten faktisk tåler, for det gjør den!

Ettersom båten jeg har er litt stor, blir den hakket for stor til å ha på sekken oppblåst og for stor til å kunne rulle sammen og ha på sekken (hadde 25kg-oppakning og stor sekk). Det fungerte i enkelte tilfeller, men var rimelig heavy. Nå som jeg har testet båten over litt tid sitter jeg faktisk med tanken om å kjøpe en liten solo-variant i tillegg... 😄

Dersom man er usikker på kjøp av packraft, kan man vel leie over Finn.no eller gjennom DnT for å prøve ut, eventuelt prøve fra ulike produsenter på neste års Villmarksmesse.

Nå pakkes sekken og båten for dagstur med fisking😉

 

20190517_215501.jpg

Endret av Viken
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.6.2019 den 20.57, Fomle skrev:

Packraft (MRS Nomad S1) ankommet og så vidt testet. Det ble en strand for enkelhets skyld. Gikk greit å komme seg oppi, som forventet noe mer kløn for å komme meg ut, men det gikk da. Var så langgrunt at jeg rett og slett snudde meg litt sidelengs og bare reiste meg opp på vanlig måte. Så for meg at jeg kunne bli i tyngste laget for padleåra...

Forøvrig var det en morsom opplevelse. Måtte holde meg i en bitteliten vik for det blåste litt friskt i dag, men akkurat der jeg var var det så godt som flatt hav. Den var forbausende stabil og jeg følte i grunnen jeg satt veldig komfortabelt. Tror den kommer til å bli en god venn i sommerhalvåret.

Her er jeg enig med deg, jeg knekker åra om jeg sitter på den! 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må man skaffe seg åre som tåler det.. ;)   Jeg veier 90 kg, og er ikke i nærheten av å overbelaste åra. Når jeg legger åra bak meg så ligger det meste av åra på tuben, og vekten blir fordelt. Jeg mente ikke å gjøre som i kajakken og legge den ene enden av åra på land og den andre på båten.   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 2.7.2019 den 10.43, Lompa skrev:

Da må man skaffe seg åre som tåler det.. ;) 

Min tåler det :D . I går var det såpass vindstille at jeg prøvde meg igjen og nå, etter 2-3 prøveturer så begynner jeg å få litt teken på både å stige inn (aka deise nedi) og ut av raften, så jeg ble enig med meg selv om å teste åretrikset igjen. Den lyktes. Åra holdt og akterspeilet unngikk et potensielt forsmedelig møte med underlaget. Mangler enda litt på stilen, men det bedres jevnt og trutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
På 2.7.2019 den 10.43, Lompa skrev:

Da må man skaffe seg åre som tåler det.. ;)   Jeg veier 90 kg, og er ikke i nærheten av å overbelaste åra. Når jeg legger åra bak meg så ligger det meste av åra på tuben, og vekten blir fordelt. Jeg mente ikke å gjøre som i kajakken og legge den ene enden av åra på land og den andre på båten.   

Hvilken åre bruker du? :P Greit å vite før man tester selv og knekker karbonåra til 2200,- 

Personlig bruker jeg å bare finne en flat, fin stein og parkerer båten på den, setter foten ned i båten så den låser båten mot steinen, griper tak i sekken foran og går i land og trekker med meg båten. 


Bruker jeg shorts/crocs så bare lemper jeg beinet over ripa og ned i vannet, for da har det ingenting å si om man blir litt våt på beina i fem minutter før det tørker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.