Gå til innhold
  • Bli medlem

Forskjellig farge på ørret?


finnjpedersen

Anbefalte innlegg

Fisket endel ørret opp gjennom årene, og lagt merke til flere fargevariasjoner, også i samme vatn.

Dvs. prikkene er like men buk og sider kan være alt i fra gulgrønn til svart og noen fisk er helt blank.

Syns de blanke smaker litt bedre, men dette kan være tilfeldig.

Noen som vet hva dette kommer av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ørreten tar farve fra miljøet og kan skifte raskt - på noen titalls minutter!

Men i et vann kan det synes som at enkelte er stasjonære ift næringstilgang (de største hevder gjerne sin rett, f.eks den store bak steinen i elv osv). Ellers er i hvertfall min erfaring at ørreten i normalvann går runder på regelrett beitevandring.

Jeg vil tro at ørret et sted med særlig god næringstilgang både er god å spise og dessuten tar frave fra miljøet den er stasjonær i.

Men vi har jo en oppfatning om at rød i kjøttet smaker best, enda det visstnok ikke har betydning for nettopp den.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som koppern sier er ørreten "kamelon". I et vann kan det være flere forskjellige stammer av ørret med litt ulik vekstbiologi, men snodig at de ta har like prikker.

De gulaktige kan være litt strandbaserte fisker, spesielt om det er litt planter i vannet, blanke jager pelagisk rundt i innsjøen og de sorte

er de primært finner sitt næringsgrunnlag i sjøens dypere partiet. En vet med sikkerhet at ørret kan gå helt ned til 60 meter i ferkvann, og der nede

blir den temmelig sort.

Det med at du syns de blanke smaker best tror jeg er en tilfeldighet, men vanskelig å svare på når du ikke skriver noe om hvilken type vann du opplever disse forskjellene i.

Opplysninger om dette kan også kunne gi et sikrere svar på svart, gul og blankfarge, selv om jeg er ganske sikker på svart og blank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som koppern sier er ørreten "kamelon". I et vann kan det være flere forskjellige stammer av ørret med litt ulik vekstbiologi, men snodig at de ta har like prikker.

De gulaktige kan være litt strandbaserte fisker, spesielt om det er litt planter i vannet, blanke jager pelagisk rundt i innsjøen og de sorte

er de primært finner sitt næringsgrunnlag i sjøens dypere partiet. En vet med sikkerhet at ørret kan gå helt ned til 60 meter i ferkvann, og der nede

blir den temmelig sort.

Det med at du syns de blanke smaker best tror jeg er en tilfeldighet, men vanskelig å svare på når du ikke skriver noe om hvilken type vann du opplever disse forskjellene i.

Opplysninger om dette kan også kunne gi et sikrere svar på svart, gul og blankfarge, selv om jeg er ganske sikker på svart og blank.

Kameleonpåstanden stemmer, men trenger ikke alltid bety lik farge på fisk i samme vann. Som det også nevnes.

Man kan få ørret med både knallgul buk og blankaktige/blåblanke farger i samme vann, i tillegg til dyprøde varianter som kan mistas for røye når man ser dem i vannskorpen. Sistnevnte ofte i vann med kobberaktig bunn og / eller mye humus.

Kameleonkonseptet er "utviklet" som en del av overlevelsesstrategien til ørreten, en hvit rype ville slitt med å klare seg gjennom en hel sommer i høyfjellet.

Prøv å sette en mørk liten bekkeørret i en hvit bøtte, og den vil ganske skifte.

Fargen på kjøttet (og skinnet i gytetiden) har null å si for smaken, kun den visuelle nytelsen.

Rødfargen får ørreten (og laks og røye) av krepsdyr som marflo.

post-998-0-57027900-1353670188_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Er ikke enig på at rødfarge i kjøttet ikke har noe å si for smaken.

En hvit fisk har ofte mere "bunnsmak" vet ikke hvordan jeg vil forklare dette nærmere. Men vil påstå det er vesentlig smaksforskjell.

Hva fiske beiter på har innvirkning på kjøttet og smaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er fargen på kjøttet som evt gjør noe smaksforskjell. Men mer hva den spiser. I vann som har krepsdyr blir da kjøttet rødt.

Et vann like ved hytta har ørreten rosa ti rød farge, er mye marflo i vannet bl.a. Kjøttet ser supert ut men det er alikvel ikke så mye smak i det.

Har vel noe med andre ting den spiser, hvor mye det er og ikke er av visse insekter ved vannet, annen fisk den beiter på og slikt.

Har fått ørret med hvitt kjøtt i marka hvor det alikvel var mer smak i kjøttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke rødfargen som gir smak, men ofte er det likevel en sammenheng. Feit og fin fisk fra vann med mye næring er svært mange steder rød i kjøttet. Mager fisk fra overbefolkede vann er oftest hvit. Den feite er god, den magre mindre god. Men feit fisk kan også være hvit hvis den f.eks spiser mest småfisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...

Er ikke enig på at rødfarge i kjøttet ikke har noe å si for smaken.

En hvit fisk har ofte mere "bunnsmak" vet ikke hvordan jeg vil forklare dette nærmere. Men vil påstå det er vesentlig smaksforskjell.

Hva fiske beiter på har innvirkning på kjøttet og smaken.

Har opplevd det same. Ofte meir bunnsmak på fisk med kvitt kjøtt ein dei med fin raudfarge, slik eg har opplevd det. Men fisken er ikkje stygg på smak. Har kun opplevd ein gang fisk med stygg smak, den ble tatt i eit lite myrvann. Den smakte dritt og var kvit i kjøtet.

Elsker fisk som mat og spiser i gjennomsnitt 300-400 stangfanget ørret i året, "catch and eat" med andre ord, hehe. Til vanleg steiker eg fisken med kvitt kjøtt, slik feitt/olje, mjøl og krydder tilføyer meir smak, mens rød fisk vert kokt/dampet, gravet eller røykt. Slik fisk treng knapt krydder, litt salt er meir ein nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.