Gå til innhold
  • Bli medlem

Klatre/bre/alpinkurs?


lysaar

Anbefalte innlegg

Vi vurderer å melde oss på kurs til våren for å få litt "know-how" om hvordan ferdes trygt på topper og breer. Jeg har drevet med sportsklatring før og gått litt på bre med fører, så jeg kan litt, men er absolutt ingen ekspert.

Er det noen som har vært på noe kurs de kan anbefale? Og hvordan har turene vært etter kurset/ene på "egenhånd" eller med guide? Jeg har ingen som driver med dette i vennegjengen, så ser for meg at man får bare starte på bånn og bygge seg opp erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var på et kurs i regi av Nordfjord folkehøgskole for endel år tilbake. Noen dager på Bødalsbreen med innlagt tur til Lodalskåpa. Bra opplegg og flott tur! Dette er nokså lenge siden, og jeg aner ikke om de fortsatt holder på med slike kurs, men om de gjør det kan det anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på et kurs i regi av Nordfjord folkehøgskole for endel år tilbake. Noen dager på Bødalsbreen med innlagt tur til Lodalskåpa. Bra opplegg og flott tur! Dette er nokså lenge siden, og jeg aner ikke om de fortsatt holder på med slike kurs, men om de gjør det kan det anbefales.

Den tid er nok forbi, men om man tar kontakt med skolen, så kan de helt sikkert videresende deg til lærere og tidligere lærere som kan lage ett bra opplegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tid er nok forbi, men om man tar kontakt med skolen, så kan de helt sikkert videresende deg til lærere og tidligere lærere som kan lage ett bra opplegg.

Det ante meg vel egentlig. Nok et tegn på at det jeg ser på som "Kun få år" begynner å bli tosifret antall... Når det er eneste måten jeg merker alderen på skal jeg ikke klage :P

Uansett, folka der har bra peiling på breen og det tekniske rundt å ferdes på den, og vil sikkert kunne hjelpe deg frem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellsportkurs hos DNT eller et av føringsfirmaene høres rett ut for deg. DNT sitt er i to nivåer. Nivå 1 har bre og basic fjellklatring. Nivå 2 er litt mer avansert, med litt tøffere turer på programmet. Varer 5-6 dager og kan anbefales! Sjekk ut kurs på dnt, bre og fjell eller norgesguidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hva er forskjellen på de forskjellige kursene som eks, bre, klatring, alpin ferdsel og fjellsport. Slik jeg tolker det er de tre første "spesialkurs" for kun det emnet, mens fjellsport tar for seg litt av alt?

Hva anbefaler dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ca samme grunnlag som trådstarter med sportsklatring, litt bre og endel tinderangling. Meldte meg på fjellsportkurs nivå 1 i regi av DNT og var strålende fornøyd med det opplegget. Lærte masse og det var perfekt til det nivåsteget jeg ønsket og ta, så har klart og praktisere alt siden. Opplevde at folk med mindre erfaring strevde mer med å få med seg alt, det samme hadde nok jeg opplevd på et nivå 2 kurs. På kurset får man med seg litt av alt. Vi hadde 2 dager på bre med grunnleggende steggjern og bevegelsesteknikk og redning, 2 dager i klatreveggen med teknikk og fokus på kunnskap man skal benytte seg av i høyfjellet samt en forsmak på kameratredning, og så praktiserte vi alt dette med 2 dager ute på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på nivå 2 i fjor. Vi hadde en dag i klatrefelt, en dag på bre med redningsøvelser, og tre turdager. Vi gikk Storen via Slingsbys rute ene dagen med en natt i hytta på bandet, og smørstabbtindtraversen den andre. Lærerikt, flinke instruktører og lange, fine turer.

Min erfaring var at jeg nok skulle vært på nivå 1 først, men det fungerte helt greit. Det er viktig å være i god fjell-form og ha en del lange turer i beina før kurset. På storen turen brukte vi 17t, enda vi stort sett gikk på løpende sikring. Ting tar tid med 7-8 stykker på tur med varierende erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.