Gå til innhold
  • Bli medlem

Fiskestang - teleskop eller delt?


egilaslak

Anbefalte innlegg

Jeg har i alle år hatt teleskopstenger, fordi jeg synes det er praktisk og innbiller meg at jeg bruker mindre tid på å montere den enn hvis den er delt opp i flere stykker. Den største potensielle irritasjonen med delte stenger er imidlertid at man ikke får satt de helt sammen (som jeg stadig ser hos andre), og sliter med å få dem fra hverandre. Spørsmålet er derfor:

Hvorfor er ikke alle stenger teleskopstenger? Regner med det er en hake siden oppdelte stenger fortsatt finnes.

Og:

Finnes det knallgode teleskopstenger som er på høyde med skikkelig gode delte stenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ingen erfaring med teleskopstenger, men jeg vil likevel tørre å påstå at flerdelte stenger, jo færre deler, jo bedre er de. Det har med oppbygningen og sammensetningen. Teleskopstang er ikke alternativ her i gården foreløpig. Da skal fjellvandringen i såfall prioriteres foran sportsfiske. Jeg har alt fra todelte til femtdelte stenger. Vekt har mye å si, samt stivhet/aksjon. Tror teleskopstenger havner ned på lista med tanke på nettopp det. Det har med kontakt å gjøre.

Hvis i såfall fjellvandring kommer i første rekke, ja da har jeg allerede øyet på ei Shimanoteleskopstang. På langt nær på høyde med flerdelt stang, men absolutt fiskbar.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deler litt andrehåndsopplysninger, innhentet fra selgere og Internett, da jeg nettopp skaffet to teleskopstenger:

Selgere mener at rimelige teleskopstenger fort går sønder, og anbefaler enten dyr teleskopstang eller rimeligere ikke-teleskop. Det er ikke like mye som kan gå sønder på ikke-teleskop.

Bland dyrere teleskopstenger er det på Internett en del positivt kring Shimano Beastmaster og Shimano Exage. Jeg vet ikke om dette er 'product placement' eller kunder av disse som fremsnakker disse før å motivere sine egne valg, eller for at stengene faktisk er bra. Leste her på forumet noen som mente at Beastmaster var veien å gå (om enn kostbar).

Jeg har på basis av hva jeg lest på Internett, og litt snakk med fiskeutstyrshoppar, skaffat to Shimano Exage teleskopstanger. Ikke prøvd dem enn. Fremstår som korte (40+cm i sammenlagd form), og svært lætte. Kommer å bruke dem for fjellfiske, men sannsynlig ikke for havfiske. De kom i en liten halvhard veske. Fordelen er størrelsen ved transport.

Eneste grunnen at jeg ikke skriver noe om noen andre stenger er at jeg ikke vet noe om dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Har både beastmaster (to delt) og teleskop exage. Er fornøyd med begge. Exagen bruker jeg på tullturer hvor kansje fisket ikke er hovedfokus. Har da 5-10 sluker inne i stangfutteralet. Bruker også å ha den med som ekstra stang. Bruttern opplevde å knekke stanga 7t inne på fjellet. Kjedelig.....

Er dog usikker på hvordan exagen takler større fisk. har ikke fått større fisk en 6-7hg på den.

Er ei gøy stang å fiske med. Toppaksjon.

Beastmasteren er helaksjon.

Veldig forskjellig stenger og fiske med, og trenger hver gang en halvtime for å få opp treffprosenten midt i vaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskestenger med få (eller ingen) deler er nok bedre enn teleskopstenger.

Men teleskopstenger kan være mer enn bra nok. Jeg har brukt både Shimano Exage og ABU Vildmark.

Jeg mener begge stengene er ok til enkelt fiske. ABU Vildmark stanga koster en slikk og ingenting og kommer i et sett med ei enkel snelle, og ungene og jeg har hatt flere slike sett Jeg har byttet til bedre sneller.-

Grovt sett er det en klar sammenheng mellom hvor mange kast jeg tar/hvor lenge jeg fisker aktivt og hvor mye fisk jeg får. Det er to ting som avgjør hvor mange kast jeg tar - at stanga er med og rask å montere, og hvor god stanga er å kaste med. Dessuten avgjøres fangsten av hvor langt jeg går og om jeg går til nye vann og elver. Det er kjedelig å gå langt med montert stang.

ABU Vildmark kan være med på alle turer og tar 7 sekunder å montere. Er du lat kan du transportere den med sluken ferdig knytt på.

Det at stanga alltid er med og klar til bruk har bidratt til at jeg har fått mye fisk på den. Til større fisk - ørret over kiloen er den ikke allverden, men den funker.

Det er artigere å fiske med ei bra stang, og bedre stang gir mer utholdende fisker - og mer fisk, hvis stanga er med og du gidder å montere den i alle småvann.

ABU-stanga er dårligere, men raskere å montere enn Shimano Exage. Shimano-stanga har snellefeste på egen del som gjør at snøret må tres for hver gang stanga pakkes ned.

Skulle jeg kjøpt nye stenger tror jeg at jeg ville valgt billig teleskop som er rask å montere, eller fire/femdelt stang av litt bedre kvalitet.

Skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Jeg pakker ofte exage stanga i etuiet med snøret på. Ja stanga er delt i tre men dette er ikke noe problem.

Jeg liker å ha med stanga på trimturer eller annet hvor jeg egentlig ikke skal fiske, bare kansje teste litt. Bruker den også som ekstrastang med meitefiske på langturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man kaste virkelig langt så fins det ikke ei teleskopstang som kommer i nærheten av ei god "delt" stang. For optimalt kast skal stanga utformes med riktig balanse i spennet fra innerst til ytterst. Stangringene skal plasseres slik at belastningen blir optimal både ved kast og kjøring av fisk. Teleskopstengene er laget med tanke på at det ene røret skal gå utenpå det andre. Det gir gjerne en helt stiv del innerst og en alt for tynn tupp. (Det er vel ikke tilfeldig at det ikke fins fluestenger i teleskop..)

Når det er sagt så har jeg også ei Exage 7 fot teleskop til å ha i sekken. Veldig grei til det bruket SRX nevner, og er ofte med på tur. Jeg har tatt kilosfisk på den, men måtte bruke litt tid på å trette den ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utvilsomt flerdelte stenger. Har ennå ikke funnet ei teleskopstang jeg er fornøyd med, og jeg har prøvd endel av dem. Skal man ha noe som er bra må man høyt opp i pris og utenfor landets grenser.

Når det er sagt er Exagestanga et ok alterantiv som fungerer. Greit forhold mellom kvalitet og pris. Stanga vil nok fint tåle fisk på flere kilo, såfremt den som holder i den kan holde hodet kaldt og bruke utstyret skikkelig :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt begge deler. Henger vel gjerne sammen med pris og kvalitet. Har en 4 delt jeg bruker mye som kaster veldig bra. Har og en billig 6 delt, lett og pakker lite men den kaster litt dårligere så der blir ikke forskjell så stor som teleskop.

Men det er og noen fordeler med teleskop, de blir jo vesentlig kortere. Siste Shimano teleskop jeg brukte hadde intergrert lomme til snelle. Kunne jo da rigge ned med bomber og fortom på så var den klar til nesten stopp.

Har ikke testet noen kjempedyr teleskop så vet ikke hvordan de er. Jeg fisker stort sett i marka. Til å vippe ut en markklyse og dupp holder en teleskop lenge. Men en delt stang til samme pris kaster bedre er min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakker altså slukstang, skjønner jeg (har forresten aldri sett en teleskop fluestang). Men for ikke mange årene siden var det å komme med en tre eller enda mer flerdelt fluestang nærmest et bevis på hvor "liten peiling" en hadde på fluefiske og fluestenger. Vil tro noe av det samme gjelder for teleskopstenger. En god teleskopstang nå kan sikkert være vesentlig bedre enn en alminnelig rimelig og enkel, men "akseptert" to-delt stang fra få år siden.

Og så er det som flere har vært inne på tidligere på denne tråden, det har litt med målet for turen å gjøre. Jeg fisker forsvinnelig lite med annet enn fluestang, men er ofte på småturer hvor fiske egentlig ikke har fått sin tilmålte plass, og da er det helt konge å ha en liten stang på lur. Enten en 7 eller 9-delt fluestang eller en liten teleskopstang til spinnere og småsluker.

Jeg har flere, men en enkel og rimelig sak som jeg etter første tur måtte bytte til ny fordi stangringene nærmest datt av har blitt en liten favoritt. Men jeg måtte ta noen kosekvelder i boden og legge surringer og epoxy på stangringene som var altfor svake. Trivelig, men også en mye mer robust stang som jeg nå har snublet rundt med noen år.

Tror det som oftest tar knekken på en teleskopstang er uvøren opprigging ved nærmest å sverdslå ut i luften og/eller hardhendt sammenslåing.

Jeg sier ikke "ja takk, begge deler", men "ja takk til alt", så får formålet med turen og eventuelt andre parametre bestemme hva jeg tar med meg på den enkelte tur!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nyttige og gode svar!

Selv om jeg presiserte dårlig har dere svart på mye av det jeg lurer på. Stanga skal hovedsaklig brukes til å fiske på fjellturer, og helst være kjapp å montere. Der har jo teleskop en stor fordel - jeg bruker å ha redskapen på så jeg kan slenge ut snøret i en innsjø jeg går forbi.

I dag har jeg en 9" Berkley teleskopstang, og er svært fornøyd med kvaliteten og synes den er kjempefin å kjøre fisk på. Her snakker vi ikke om ørret over 2 kilo (selv om den helst skal holde om en 4-kilos ørret skulle bite på).

Det jeg merker er at kompiser som kaster med en leddet Beastmaster får noen meter ekstra. Og ofte er det jo disse metrene som avgjør om man når ut til ørreten eller ikke.

Fisking og rekkevidde er altså hovedprioriteten, men jeg skulle gjerne hørt noen si:

«Ikke noe problem, kjøp XXX-stanga - den er teleskop og kjapp å montere, men lar det kaste like langt som med en ledda Beastmaster!»

Men så langt virker det som skikkelig rekkevidde krever ledda stenger. Eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Personlig hiver jeg lengre med beastmasteren kontra exagen.

I utgangspunktet er (var) jeg skeptisk til teleskopstenger, som guttunge knekte jeg en hel drøss med teleskopstenger.

Som regel med en "taratorsk" på.

Har blitt imponert over exagen at den faktisk så langt har holdt mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til aksjon og føling med fisk er min personlige erfaring at teleskopstenger ligger milevis unna to-delte stenger. De er stive og mangler god helaksjon, og fiske skal da være morsomt? Og dette med tida...hvorfor er det så viktig å spare 30 sekunder på å sette sammen en fiskestang? Har man såå dårlig tid når man er på tur? En god og lett beastmaster er uansett problemfri å bære ferdig til bruk i hånda.

Jeg har dog ofte med en teleskopstang, hovedsakelig som reservestang i tilfelle den andre går i stykker. Den er også grei å bruke til markstang i leiren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Og dette med tida...hvorfor er det så viktig å spare 30 sekunder på å sette sammen en fiskestang? Har man såå dårlig tid når man er på tur?...

Neida, det er vel ingen som bestrider hvilken stang som har de beste egenskapene.

Men som jeg og flere med meg har vært inne på er det ofte tilfeller hvor temaet er å ha med stang eller ikke, og da er en liten teleskopstang uovertruffen. Går jeg som så ofte en tur på vei og stier med hunden og fiske ikke har noen som helst prioritet går jeg ganske enkelt ikke med en fiskestang i hånden, men som regel har jeg allikevel en liten teleskopstang i rumpetasken.

Liker din tilnærming til overdreven travelhet, men er i så måte mer imponert over hvor travelt folk har det med å få vannet til å koke (og bråke).

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, det er vel ingen som bestrider hvilken stang som har de beste egenskapene.

Men som jeg og flere med meg har vært inne på er det ofte tilfeller hvor temaet er å ha med stang eller ikke, og da er en liten teleskopstang uovertruffen. Går jeg som så ofte en tur på vei og stier med hunden og fiske ikke har noen som helst prioritet går jeg ganske enkelt ikke med en fiskestang i hånden, men som regel har jeg allikevel en liten teleskopstang i rumpetasken.

Liker din tilnærming til overdreven travelhet, men er i så måte mer imponert over hvor travelt folk har det med å få vannet til å koke (og bråke).

:)

HVA? Er folk på fjellet og i skogen uten fiske som hovedfokus?? Så perverst!!

;)

Neida, gir meg på den. Om man kun har stanga med "i tilfelle" stiller jo saken seg annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så langt virker det som skikkelig rekkevidde krever ledda stenger. Eller hva?

Teleskopstenger må nødvendigvis få toppaksjon. Tviler på det er mulig å lage en teleskopstang hvor man kan bøye stanga helt ned i bunndelen under kast (eller kjøring av fisk for den saks skyld). For å få det dype spennet i stanga under kast må det være ei "tradisjonell" stang.

Har man ei skikkelig stang er det ikke bare noen få meter som skiller..

Men når det er sagt, det er situasjoner hvor ei kort teleskopstang er bedre. Jeg fisker noen ganger i ei elv hvor det er mye klatring og baksing i buskas for å komme ned til bredden. Da kan jeg klappe sammen teleskopen mens jeg baner meg frem i krattet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Om kastelengde og "feeling" med fisken har pri 1, er delt stang å foretrekke.

Om transport og plass har pri 1, er teleskop å foretrekke.

Selv har jeg tre teleskopkastestenger og èn delt. I tillegg til en seks-meters teleskop makkstang til elvefiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en 4 delt Beastmaster for lette sluker. Rimelig kompakt å henge på ryggsekken. Kaster langt.

Ikke lynrask å rigge, men som nevnt har vi vel ikke bråhast på tur?

Uansett en nydelig sak å fiske med. Ikke var den så dyr heller. Virker som man stadig finner bra fiskeutstyr på tilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.