Gå til innhold
  • Bli medlem

Sammenleggbar Phoxx Snøspade fra XXL. Bra?


mindviruz

Anbefalte innlegg

Annonse

Den virker noe skranglete, hullene til knottene er litt store, men det trenger ikke være en ulempe når den skal tas inn/ut på vinteren med snø/is. Ellers virker den helt ok. Skal testes ut nå til vinteren.

Har du den?

Kan du være så grei å veie den for meg? Da hadde jeg blitt veldig takknemelig :)

Den virker nemlig som en grei spade, så lenge den holder sammen, og klarer å spade i hard snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mange år drev jeg og underviste i overlevelse i fjellet og snøhule var obligatorisk for nybegynnerne. På kurs for viderekomne brukte vi stort sett telt.

Men angående spade. Vi fant fort ut at vanlige spader av aluminium hadde sin klare begrensning. Litt hard eller tung våt snø så røk de ganske fort.

Stålspader holdt bra, menn problemet er jo at du sannsynlig vis ikke vil være i stand til å finne en spade i stål som passer i eller på sekken og som i tillegg har en akseptabel vekt.

Jeg har prøvd ut flere modeller av små snøspader og min favoritt er denne.

http://www.alleleker...pNodeID=1019005

Unngå spader med plast i blad eller skaft og sjekk innfestingen mellom blad og skaft. Dette er ofte det svakeste punktet.

Tynne aluminiumsskaft er også et svakt punkt. Så lenge de er uskadet går det som oftest bra, men får du et hakk eller en svak bøy på skaftet så kan det være gjort. Det kan faktisk være nok å kjøre over skaftet med en ski med stålkanter så har du svekket det slik at det ryker hvis du tar litt i når du graver.

Jeg kjenner ikke til denne spaden fra XXL, men utformingen ser ganske fornuftig ut. Jeg vil tro at det svakeste punktet her er i overgangen mellom bladet og skaftet øverst på bladet. Her har du et skarpt hjørne på hver side av hylsa som skaftet står ned i og slike skarpe hjørner er alltid et svakt punkt. (Det er en grunn til at vinduene i et fly har avrunnede hjørner og ikke vinkelrette.)

Et annet svakt punkt er der skaftet slutter inne i hylsa. Dette bør være så langt nede som mulig og i hvert fall ikke akkurat i overgangen mellom blad og skaft, der hvor du har det skarpe hjørnet.

Nå ser man ikke hvordan hylsa som skaftet står i er utformet på baksiden, men siden alt er laget av en plate så vil det sikkert være en langsgående skjøt her. Hvis denne er sveiset så er den nok ganske sterk, men hvis den er åpen så vil sannsynligvis ikke spaden tåle mye belastning bakover. Hylsa har også sannsynligvis samme godstykkelse som bladet og vanligvis er ikke dette særlig mye. (I forhold til stål så må du øke godstykkelsen på aluminium med min. 50% for å få samme styrke.)

Siden spaden bare har den runde profilen fra skaftet og ned som avstivning på bladet så får vi bare håpe at de har valgt en plate som er tykk nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Da har jeg prøvd ut spaden litt.

Den står til alle forventninger, og til denne prisen kan jeg bare anbefale spaden.

MEN: Den har litt skarpe kanter rundt hele bladet, og rundt innfestingen til skaftet. Dette fikset jeg galant med å dra en fil jeg hadde i verktøyskofferten min over kantene. Null problem. Dette gjorde jeg kun for å skåne sekken min.

Hard vindpakket snø er ikke noe problem. Slitestyrken vi vise seg etterhvert. Jeg har ikke prøvd veldig mange andre spader. Jeg har prøvd en voilè spade med sort skaft og rødt blad, så har jeg kjent på rottefella spaden. XXL spaden er lettest, og den som virker mest solid og kanskje tåler mest er rottefellaspaden. Hvis skaftet på rottefellaspaden skulle knekke kan du bruke en passelig gren fra ett tre eller ett kosteskaft. Ett stor pluss på XXL spaden er at skaftet har god lengde, i motsetning til visse "toppturspader" som har veldig kort skaft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Junior kom nettopp inn døra fra snøhuletur. Med knekt snøspade. Spaden er knekt rett av øverst på bladet/ overgang til feste for skaftet. Spaden var nesten ikke brukt på forhånd. Nå vet jeg jo ikke hvor hardhendt han har vært, men jeg hadde jo håpet at spaden skulle tåle mer enn en vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også testet Phoxx-spaden til XXL. 

Den ble testet på en snøhuletur jeg hadde sammen med en gjeng andre ungdommer helga uke 10. Vi brukte den på Bortelid i forbindelse med utgraving av soveplasser og snøhuler. Den holdt virkelig mål! Den har et godt skaft, justerbar lengde og et godt blad. Snøen var kram og våt når vi var på tur. Etter hvert fikk jeg en liten anelse at bladet hadde lett for å knekke ved harde snøforhold, eller eventuelt knekke i skjøyten på baksiden. 

Testet også denne Ortovox Kodiaken på turen: http://www.ortovox.com/shovel/kodiak
Det var et råskinn av en spade til, vel og merke, 999,- kroner. Den veier faktisk 200g mer men har en helt annen geometri.


Det eneste Phoxx'en mangler for min del er at det skal kunne endres vinkel på bladet slik som Kodiaken, men herligfred, du får veldig mye for 289,-!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også spaden virker bra hittil. Jeg har ikke brukt den så hardt hittil at den har vert i fare for å knekke.

Om jeg skulle valgt en ny spade i dag, hadde jeg gjerne gått for rottefella sin spade. Den er skuddsikker virker det som, men veier litt mer. Knekker skaftet kan du bruke hvasomhelst som "reserveskaft", og med ett kosteskaft tilgjengelig kan du lage så langt skaft du vil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Ligg unna denne, jeg har brukt den primært til og grave snø profiler. og sist jeg jeg brukte den til nettopp dette knakk den. det var heller ikke spesielt tung snø. kjøp kvalitet når du skal kjøpe rednings utsyr. G3/black dimond er mitt tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Från G-max websida, under produktinformation:

"Bca B1 Ext er en Liten lett teleskopspade i aluminium. Sv�rt solid og skj�rer godt igjennom hard sn�(skred)"

 

Säkert. Men det är inte någon produktinformation. Vad väger den? Vad har den för mått ihopbyggd och isärplockad? Typiskt stora kjedjor som G-sport och intersport.

Ser väldigt bra ut, dock.

 

Info finns här:

http://www.backcountryaccess.com/product/b1-ext/

 

Väger som den ortovox eller vad den heter som jag redan har.

Får se om jag tar den till aplerna eller om jag kör vidare med min kolfiberspade (ca 200 gram). Haken med kolfiberspaden är att den är i ett stycke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellsport har en Mammut spade på tilbud denne uken:

http://www.fjellsport.no/kampanjer/ukens/mammut-alugator-super-light-gold-one-size.html

 

Burde være et Ok kjøp til sitt bruk, men den har ikke teleskopskaft.

Mammut er litt kjipe på å oppgi mål og vekt, men linken under forteller litt.

http://www.ukclimbing.com/gear/review.php?id=4366

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.