Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardangervidda for nybegynner med pulk


Rismyhr

Anbefalte innlegg

Heisann folkens! :)

Jeg har planer om å gå på Hardangervidda i vinter og har et par spørsmål. Har gått til innkjøp av pulk og fjellski, men har lite erfaring med det fra tidligere.

- Når pleier det å være fine forhold, og tar det lang tid fra det er mye snø til det blir kvistet opp løyper?

- Tenkte å kjøpe Hardangervidda øst og vest 1:100 000. Er det tilstrekkelig med så grov målestokk mtp. orientering? Har ikke veldig mye erfaring med å orientere meg vinterstid og særlig ikke på høyfjellet.

- Er det en god ide å gå med kortfeller hele tiden? Har et par 35 mm feller som passer til Amundsen skiene. Hvordan er det med smøring? Gjelder samme regler som for langrenn, og hvordan vil det bli mtp. festing av feller på smøreområdet eventuelt?

Tenker å begynne så smått i skogene hjemme for å få litt trening med pulk og slikt. På sikt har jeg lyst til å prøve meg i Børgefjell vinterstid også, men er klar over at her er det ingen oppmerkede ruter. Er Hardangervidda overkommelig for en fersking som meg?

Stor variasjon i spørsmålene her, men håper noen kan gi meg litt generell info.

Takktakk :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

- Når pleier det å være fine forhold, og tar det lang tid fra det er mye snø til det blir kvistet opp løyper?

>I påsken er det kvistede løyper endel steder, ellers generelt ikke. På fjellet om vinteren må du alltid være forberedt på storm mht ferdigheter og utstyr.

- Tenkte å kjøpe Hardangervidda øst og vest 1:100 000. Er det tilstrekkelig med så grov målestokk mtp. orientering? Har ikke veldig mye erfaring med å orientere meg vinterstid og særlig ikke på høyfjellet.

>Øst og vest finnes som ett plastkart nå, anbefales. I kombinasjon med en pålitelig gps fungerer 1:100.000 bra. Med gps blir det generelt mindre nøling/feilnavigering og høyere gjennomsnittsfart, spesielt i dårlig sikt. Men man må alltid kunne bruke kart og kompass.

- Er det en god ide å gå med kortfeller hele tiden? Har et par 35 mm feller som passer til Amundsen skiene. Hvordan er det med smøring? Gjelder samme regler som for langrenn, og hvordan vil det bli mtp. festing av feller på smøreområdet eventuelt?

>Det mest praktiske er å la kortfellene sitte på hele tiden. Det glir sånn passe greit, og med pulk går det sjelden veldig fort uansett.

Tenker å begynne så smått i skogene hjemme for å få litt trening med pulk og slikt. På sikt har jeg lyst til å prøve meg i Børgefjell vinterstid også, men er klar over at her er det ingen oppmerkede ruter. Er Hardangervidda overkommelig for en fersking som meg?

>Ja det er overkommelig når alt er gjennomtenkt og utprøvd. Du bør har et klart bilde av hva du skal foreta deg når ulike situasjoner oppstår. Det er greit å dra sammen med noen med erfaring første gang. Jeg regner med at det er teltliv du snakker om. Om du da har en merket løype å følge eller ikke, betyr ikke så mye på vidda. Der er det ofte flere veier til målet, men pass på skredfare i bratthellinger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øv deg på orientering vinterstid. Ellers er det lett for at både kart, kompass og GPS står og lyger om hverandre og du står igjen med grøt i hodet når batteriet på GPSen går ut og du ikke aner hvor du er. Der har jeg fått mine største overraskelser.

Ta med rikelig brennstoff, og en primus du er kjent med og har reservedeler til. Ta med en god og varm sovepose, ett telt som funker på vinteren, ett godt liggeunderlag og nok nødproviant. Da tror jeg du skal være ganske "trygg" om du skulle ligge værfast.

Men som du sier, ta noen kortere turer i skogen førs ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øv deg på orientering vinterstid. Ellers er det lett for at både kart, kompass og GPS står og lyger om hverandre og du står igjen med grøt i hodet når batteriet på GPSen går ut og du ikke aner hvor du er. Der har jeg fått mine største overraskelser.

Ja det er helt sant, og noe av det viktigste å passe på, er å ikke tøye grensene for mye. Selv med gps kan man gå feil, og begynner man å rote, er det viktig å sette telt i tide, og det tar TID i dårlig vær, når man er kald osv. Rett og slett ydmykhet og respekt for fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rismyr!

Du har jo fått noen gode råd over her allerede.

Forholdene varierer, men normalt er det brukbart fra november - desember til april-mai. Har dog opplevd lite snø i både januar(2006) og mars(2012) så noen garanti er det ikke.

Når det gjelder festesmøring og feller er det mange som har forskjellige meninger og dette er mine :smile:) Det fungerer å smøre kalde festesmøringer og samtidig bruke feller oppå det når du kommer til stigninger som krever feller. Vanlig festesmøring gir bedre gli enn kortfell. Varme festesmøringer brukes jo i varmegrader og da blir de jo noe klissete, noe som tilsier at det ikke er lurt å sette kortfell oppå det.

Er det isete eller skare slites jo smøring raskt, og da har jeg normalt bare brukt kortfell. Klister har jeg sluttet å bruke. Slipper mye griseri i felt om det blir værommslag som det jo ofte kan bli.

Det er lurt å tilpasse fellene så du får optimal gli og feste. Det er imidlertid lettere sagt enn gjort da forskjellige forhold kan kreve forskjellig lengde og bredde på fellene. Jeg har et smalt og ett bredere par.

Testet skøyting med pulk i mars, da trenger jeg ikke festesmøring og det kommer jeg til å gjøre mer. Det fungerer bare om det er fast underlag, men det er det ofte på Hardangervidda. Brukte da kortfell kun i bakker.

Hva har du av utstyr,(brenner, sovepose, underlag og telt) og har du erfaring med å telte vinterstid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Du har jo fått fine svar alt, men tenkte jeg kunne gi deg en liten selvtillits boost(?)

Jeg sto på ski for første gang i mitt liv rett før påsken 2012, og jeg tenkte som så: jeg skal ikke ta meg en tur på hardangervidda? JO!

Så jeg gikk til innkjøp av 1:100 000 kart, ski og pulk. Og vet du hva. Det ga så utrolig mer smak! Var nå i helgen en tur på valdresfløya, ski, pulk og tykk tåke. Det er så moro med ski, men over til poenget, jeg 24 år gammel, ung herremann, høy, liten fett og muskel prosent. Gikk, finse-kjeldebu-krækkja-tuva på tre overnattinger. Og som en annen nevnte her, så gir en lett tilgjengelig GPS mindre nøling og feilkordinering. Og utstyret antar jeg du kjenner godt før premieren. Og til slutt, god tur og planlegging! :)

Håper ikke jeg spyttet ut for mye vissvass..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tilbakemeldinger folkens! :) Er det en nødvendighet med gps tror dere? Er ikke veldig gira på å bruke mye penger på dette i skrivende stund, men er veldig kanskje greit å ha en ekstra trygghet der. Er det slik at man må kjøpe egne kart til gps? Blir ikke dette dyrt i såfall, med både papir/plastkart og kart til gps.

Av utstyr har jeg en Primus OmniFuel som jeg kjenner godt, en Helsport Adventdalen sovepose som går ned til -11 i comfor på EN rating, Bamse liggeunderlag og et eldre 2-3 manns Helsport telt.

Absolutt ikke vissvass Christoball :) Morro å høre erfaringer fra andre som er litt i samme båt når det gjelder erfaring. Herlig at det ga mersmak :D

Har teltet en god del vinterstid det året jeg gikk friluft på folkehøgskole og gått litt på fjellski. Men det blir jo noe helt annet når man alene har ansvaret for å finne trygt fram i fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport Adventdalen sovepose som går ned til -11 i comfor på EN rating,

Sjølv ville eg ikkje vera komfortabel med å reise på vintertelttur med ein slik sovepose. Sjølv i mai kan du få lågare natt-temperatur enn dette, i april er det ingen garanti for å ikkje oppleve -20.

Tur med telt og pulk er eigentleg veldig greit. Ein går akkurat så langt og så lenge og så raskt ein føler for det. Så slår ein leir og startar opp att dagen etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tilbakemeldinger folkens! :) Er det en nødvendighet med gps tror dere? Er ikke veldig gira på å bruke mye penger på dette i skrivende stund, men er veldig kanskje greit å ha en ekstra trygghet der. Er det slik at man må kjøpe egne kart til gps? Blir ikke dette dyrt i såfall, med både papir/plastkart og kart til gps.

Av utstyr har jeg en Primus OmniFuel som jeg kjenner godt, en Helsport Adventdalen sovepose som går ned til -11 i comfor på EN rating, Bamse liggeunderlag og et eldre 2-3 manns Helsport telt.

Absolutt ikke vissvass Christoball :) Morro å høre erfaringer fra andre som er litt i samme båt når det gjelder erfaring. Herlig at det ga mersmak :D

Har teltet en god del vinterstid det året jeg gikk friluft på folkehøgskole og gått litt på fjellski. Men det blir jo noe helt annet når man alene har ansvaret for å finne trygt fram i fjellet.

Det er slett ikke nødvendig med kart i GPS-en hvis du bare lærer hvordan du regner om koordinater slik at du finner posisjonen igjen i kartet. Ingen heksekunst. Du kan da bruke en GPS til noen hundrelapper.

Enig med afe i at det kan bli knapt med den posen hvis du får skikkelig kulde. En ekstra fleecepose inni kan gi 4-5 grader mer toleranse. Trenger ikke være dyre greiene. Man kan kjøpe et billig fleecepledd og sy en enkel pose å putte inni. Har du en vanlig sommerpose kan du evt ta den med i pulken. Kan puttes inni eller utenpå den andre hvis natta blir ekstra kald. Det er dette som er så fint med pulktur. Bare å legge i litt ekstra utstyr.. :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som afe sier så er posen i tynneste laget. Du kan supplere med en fleecepose, men det beste er å skaffe en varmere pose. Bamseunderlaget vil også gi betydelig varmetap til bakken i skikkelig kulde. Skal du bruke Adventdalen med fleecepose bør du bruke to underlag. Kart til garmin gpser finner du "gratis" på nett, selv om jeg selvfølgelig ikke vil anbefale en slik fremgangsmåte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kart i 1:100 000 går helt greit å orientere med men 1:50 000 er betraktelig mer praktisk rent orienteringsmessig da du får mer detaljer. Siden du sier du ikke er så erfaren med orientering generelt og heller ikke høyfjell ville jeg heller anbefalt å ha kart for de områdene du skal i med målestokk 1:50 000 men gjerne bruke 1:100 000 for å planlegge rute og ha enklere oversikt. Alt kommer an på hvor komfortabel du er med dette.

Det er ikke nødvendigvis en fordel å gå med kortfell hele tiden. Kortfell er en fantastisk oppfinnelse men som regel er det enklere med smøring. Jeg har nesten alltid med kortfell i sekken/pulken og har gått mye på det men smøring gir definitivt bedre glid(og ja dette er en fordel også med pulk ;-)). Med rød, lilla, blå og grønn voks har du dekket det meste. (Trenger ikke nødvendigvis alle på hver tur. Se litt på værmeldingen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slett ikke nødvendig med kart i GPS-en hvis du bare lærer hvordan du regner om koordinater slik at du finner posisjonen igjen i kartet. Ingen heksekunst. Du kan da bruke en GPS til noen hundrelapper.

Enig med afe i at det kan bli knapt med den posen hvis du får skikkelig kulde. En ekstra fleecepose inni kan gi 4-5 grader mer toleranse. Trenger ikke være dyre greiene. Man kan kjøpe et billig fleecepledd og sy en enkel pose å putte inni. Har du en vanlig sommerpose kan du evt ta den med i pulken. Kan puttes inni eller utenpå den andre hvis natta blir ekstra kald. Det er dette som er så fint med pulktur. Bare å legge i litt ekstra utstyr.. :smile:

Jag vill bara säga att jag håller med, att lära sig att överföra kordinaterna man ser på sin gps till kartan är enkelt (omvänt är lika enkelt). Jag gör själv så med min Magellan Medidian. Så en enkel gps utan någon kartfunktion fungerar mycket bra. Det går också att lägga in waypoints(wp) i förväg och i gps säga att man skall gå ifrån wpxxx till wpxxx eller att lägga in hela rutten. Som gör att man kan gå hela turen utan att titta upp från sin pgs.......

Om sovsäcken fungerar eller inte kan du prova hemma innan turen, gå ut på kvällen och ta en övernattning, håll koll på temperaturen så vet du snart var din komfortgräns går. Du kan komplettera den med att lägga din dunjacka ovanpå för att göra den varmare, alternativt så lägger du den ovanpå dig inne i sovsäcken! En dunjacka är för mig ett självklart plagg på en vintertur med övernattning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Det er forsåvidt aldri nødvendig med GPS på fastlandet i Norge, hvis du ikke planlegger å forlate teltet midtvinters, da kan det være greit med GPSen for å finne teltet igjen. Men du må aldri basere orienteringen kun på GPS, den kan gå istykker eller tømme batteriene når det absolutt ikke passer...Denne EN-ratingen kan du se fullstendig bort ifra, en ren fiberpose som veier 2,4 kg klarer fint -15 til -20 med varmt undertøy og denne har i tillegg dun. Men er du tvil, så prøv den hjemme førtst. Bamse-underlaget kan du brette dobbelt om det skulle bli for kaldt, bruk topptursekken og ekstra klær under beina, eventuelt ta med et tynnere underlag i tillegg til Bamse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt uenig i at det er enkelt å overføre koordianter mellom gps og kart -og omvendt- når man er ute i vinterfjellet. Hjemme i stuen eller i kosevær går det greit. I vinterfjellet og under dårlige værforhold kan det rett og slett innebære en risiko å begynne å fikle med lange tallrekker. Det er lett å gjøre feil. Jeg brukte i flere år en gps uten kart, men en kartgps er helt overlegent fleksibelt og tidsbesparende.

Å forhånsprogrammere gpsen med punkter er heller ikke noen god ide, da man låser seg til en rute. Det er bedre å legge opp ruten mens man leser terrenget rundt seg, i kombinasjon med kart (og gps).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit å ikkje la seg stole blindt på den EN-temperaturen, men å sjå bort frå han er dumt. EN-temperaturane kan samanliknast mellom produsentane, så dersom ein finn ut at den soveposen ein har er for kald, er det enkelt å finne ein som faktis er varmare, ved nettopp å samanlikne EN-temperaturane.

Det ein skal vera klar over, er at soveposen er betydeleg varmare fyrste natta når han er tørr, og ein sjølv fortsatt er rimeleg utkvilt. Etter nokre dagar på tur, vert soveposen litt fuktigare, og ein sjølv tåler litt mindre når ein har hatt ein slitsom dag. Dette kan fort utgjera mange grader i komforttemperatur. Er soveposen velbrukt, er han heller ikkje så varm som då han var ny.

Det er ikkje farleg å reise på vidda med denne soveposen i april, men det kan bli kalde netter med dårleg søvn. Er ein heldig med natt-temperaturane, treng det ikkje vera så kaldt heller.

Dersom det vert i kaldaste laget i soveposen, er eit lag med tørre ullunderklede godt å ha på seg. Gode, tørre ullsokkar og ei luve gjer også underverk, ettersom det er ytterpunkta som vert kalde fyrst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt uenig i at det er enkelt å overføre koordianter mellom gps og kart -og omvendt- når man er ute i vinterfjellet. Hjemme i stuen eller i kosevær går det greit. I vinterfjellet og under dårlige værforhold kan det rett og slett innebære en risiko å begynne å fikle med lange tallrekker. Det er lett å gjøre feil. Jeg brukte i flere år en gps uten kart, men en kartgps er helt overlegent fleksibelt og tidsbesparende.

Å forhånsprogrammere gpsen med punkter er heller ikke noen god ide, da man låser seg til en rute. Det er bedre å legge opp ruten mens man leser terrenget rundt seg, i kombinasjon med kart (og gps).

I dårlig vær kan det by på problemer å ta ut koordinatene, ja. Men det er allikevel en kunnskap som er nyttig å få i fingrene med en gang så om man er fersk kan en like gjerne unngå snarveiene med en gang. Å forhåndsprogrammere gpsen vil jeg absolutt ikke si er en dum ide. Å allerede ha noen faste punkter inne kan spare deg for mye knot om man skulle trenge å gå på kurs om det blir dårlig sikt. Ruten må alltid vurderes underveis uansett men det betyr ikke at det kan være greit med noen holdepunkter. Å plotte inn ruta er ikke nødvendigvis noe man gjør hver dag men i blant er det nyttig. På ski ned en brearm f.eks. om en vil holde seg unna sidene eller bare for å treffe riktig ned en brearm om en beveger seg over en kåpebre er noen eksempler. Er sikten god er det ikke noe problem men om det er fare for dårlig sikt kan det plutselig bli nyttig å kjapt kunne få helt korrekte grader til kompasskursen og en vet også mye mer sikkert når en har nådd de forskjellige punktene. (Med et kart på gps kan en jo også enkelt se hvor man er men det er veldig greit å umiddelbart kunne få nye grader fra gpsen til neste punkt. Selv om jeg er svoren tilhenger av å lære å orientere "manuelt" så er det ikke til å komme unna at gpsen tar ut kursen et hakk mer nøyaktig ;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

["Å forhånsprogrammere gpsen med punkter er heller ikke noen god ide, da man låser seg til en rute. Det er bedre å legge opp ruten mens man leser terrenget rundt seg, i kombinasjon med kart (og gps)."]

Det å legge inn punkter langs den ruten man i utganspunktet har tenkt å følge til ett bestemt mål er ikke dumt i det hele tatt. Ruten planlegger man uansett i grove trekk hjemme i stuen før man legger avgårde og om det plutselig skulle komme dårlig vær og dårlig sikt er det veldig greit å kunne følge disse punktene dersom man er i ett rimelig trygt terreng. Det gjør det enkelt å gå den siste etappen inn til hytten uten å mått knote noe mer ute i snøstormen.

I farlig terreng der man har liten margin før man kommer ut i bratte heng eller skredfarlige områder, kan det og være greit som nevnt lengre her oppe. Men jeg kunne aldri stolt nok på en GPS til at jeg hadde tatt kjangsen på å ferdes så mye "på kanten" i dårlig sikt uten å kunne faktisk se terrenget tydelig selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Her var det mye respons, kjempe folkens! :D Angående den soveposen så skal den testes skikkelig ut, og om nødvendig har jeg en Ajungilak Shield dunpose som går ned til -8 comf. som jeg kanskje kan bruke inni Helsport soveposen. Har bestemt meg for å gå en tur i Trollheimen rett over nyttår da jeg skal til oppdal. Tenkte å prøve meg på trekanten (en rute i trollheimen altså :-P ), er skrevet om turen i siste utgaven av fjell og vidde. Da har jeg ikke så utrolig lange etapper mellom hver hytte. Tror det er en fin tur å prøve seg på før Hardangervidda, har også vært litt i trollheimen på vinterstid tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal gå til Gråhøgdbu i jula, og skal ha med en del ting bl.a. pinnekjøtt, så da satser jeg på pulk.

Har aldri dratt pulk, og har ingen formening om hvor fort det går.

Jeg er ingen racer på ski i utgangspunktet, men heller ingen sinke og formen er god. Det er stortsett slakt oppover og flatt hele veien inn.

Hvor fort kan man regne med å gå med pulk med jevnt turtempo og er det en fordel å gå med feller hele veien, eller fungerer det fint med festesmøring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok stemme ja. Jeg går temmelig tregt på ski, både med og uten pulk. Trøster meg med at det går allikevel langt raskere enn i barmarksesongen, siden alt av myrer, kratt, omveier unngås lett.

(Ja, har forsåvidt det. Men da var jeg så liten at jeg knapt husker det. Men husker spesielt en gang på sommeren som det ble altfor varmt inne i bua, så vi sov på fjellet utenfor.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så omtrent 4 til 5 km/t kanskje 6? Det er forsåvidt akseptabel fart.

(Styggemannen i profilbildet ditt ser jeg. Har du prøvd å overnatte der?)

Går du med en gjennomsnittlig fart på 6 km/t med pulk er du godt trent.

En tommelfingerregel for fart er at en går 3 km i timen med moderat oppakning og i moderat ulendt terreng(ja, det er litt vanskelig å definere moderat men det er kun en tommelregel :) ) Med mye stigning må en legge på og så må en ta hensyn til egen form og hvilken fart en er komfortabel å gå med. Dette kan variere. På ski går en gjerne noe fortere men dette vil variere veldig med føret. Tung, dyp snø vil sinke og motsatt. Det er også stor forskjell på dagstursekk/hytte-hytte sekk og en pulk pakket for langtur i telt så her må en også ta forbehold. Om du er usikker på hastigheten så kan du jo kanskje ta med pulk og ski ut i den lokale lysløpa og teste? Gå i en fart som du føler at du kan holde lenge(altså ikke en sprinttest i en runde rundt) og så får du jo en pekepinn på hvordan det er å gå på hardt føre og det er jo heller ikke umulig å ta turen utenfor løypa.

PS: Er sikkert noen som blir glad om du ikke drar pulken i klassisk-sporene ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formen er "relativt" god, men hvordan det er med skiformen er noe annet :-P Jeg skal låne pulk, og får dermed ikke anledning til å teste på forhånd.

Men på kartet ser turen relativt flat ut og lite kupert/lite krevende terreng med en total stigning på rundt 150-200 meter og lengde på 11 km. Greit å kunne beregne ankomst. Men da satser jeg på tre til fire timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.