Gå til innhold
  • Bli medlem

Plaststøvler


paalv

Anbefalte innlegg

Da mine meget velbrukte Asolo-støvler ble kassert for et par år siden, satset jeg på plast til mine fjelltelemark-ski. Jeg fikk høre at tilogmed Josten på langs kunne man gå med T2-støvlene til Scarpa.

Etter tre sesonger er jeg ikke enig. De er jo herlige når oppstigningen på 1000m er unnagjort, og unnarennet ligger klart. Men gnagsår foran på leggen blir det (ordnes med Compeed), og verst: Konstant press og smerte på ankelknokene. Jeg har pønsket ut flere typer avlastning og polstring, men er ikke i mål.

Noen som har en god løsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med en litt lavere støvel - for eksempel T4?

Møtte en som gikk Hovden - Haukeliseter med denne i vinter, og det er jo egentlig bare en ren fjelltur.

-lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gnagsåret er et problem for meg også. Jeg har Scarpa T3, men foreløpig (etter mange turer) har jeg ikke klart å like de noe særlig. For alt terreng som heller nedover er de helt klart mye bedre enn lærsko...

Jeg bruker Varg Skavl sine lærsko. De fungerer fint å gå med og også til kjøring, hvis du ikke skal ned renner på 50 graders helning. Scarpa T4 er kanskje en løsning, men inntil videre bruker jeg fortsatt lær til det meste av skigåing. Plastikk er flott på toppturer hvor ruta stort sett går rett opp og ned, f.eks. i Sunnmørsalpane...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har Scarpa T4. God støvel, men får gnagsår foran på leggen nesten med en gang. Et annet problem er den ikke eksisterende utluftingen av svette og kondens.

Thoms

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Løs opp alle spennene. Det gjør jeg og jeg merker ikke lenger press på leggen.. På lange flate turer bruker jeg forresten Crispi Artic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Løs opp alle spennene. Det gjør jeg og jeg merker ikke lenger press på leggen.. På lange flate turer bruker jeg forresten Crispi Artic.

Jeg prøver det også, og det hjelper noe. Jeg har nå fått det råd å få blokkert ut skallet, hos en som kan det. Torgersen Sport i Oslo skal være bra, så det vil jeg prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Finnes det noen laerstövel som man kan komplettere med f eks plastic når man kjör nedför, for at den blir mer stabil? Og uten plastic kunne gnagsår undvikes når man går opför.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Har et par Scarpa sko, lave og vanntette. Anbefales ikke å gå med på våte stier eller i ur (sier seg kanskje selv). Kjøpte meg noen høyere sko, da unngikk jeg overtråkk og vann i skoa. Gnagsår ble hindret ved å bruke OpSite flytende plaster og X-socks Powerwalking (som er luftge og kraftig stoff!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg ble løsningen på T2 nye innerstøvler. Det kan se ut til at det er der utviklingen har skjedd de siste årene.

Jeg kjøpte meg randonné-utstyr i vinter, bl.a. Scarpa Spirit 3 Thermo (på tilbud) og innerstøvlene derfra passer veldig bra i mine gamle T2 skall. (Altså fikk jeg i reraliteten 2 par nye støvler.) Innerstøvlene til Spirit 3 er riktignok noe høyere enn T2, men de er utmerket å gå med, i hvert fall er det erfaringen etter de første 6 mil / 3.500 høydemeter på varierende snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.