Gå til innhold
  • Bli medlem

Trening med sekk


Villmarking

Anbefalte innlegg

Hei lurte på om det er noen her på forumet som går turer og trener med sekk slik at man blir vant til det

I så fall hvis noen her trener med sekk så lurer jeg på litt hvordan dere trener med tanke på vekt, distanse, terreng osv.

Er det med og trekke bildekk god trening ?

Mvh Vilmarking :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jag brukar gå turer med ryggsäck inför säsongen där jag bär så tungt som jag kommer att gå med + lite till. Upplever ofta att även en "bekväm" ryggsäck blir obekväm att bära om man är ovan. Passen jag går brukar bli några timmar och då gärna i högt tempo på grusväg kompletterat med pass där jag går i terrängen. Längden är väl i kortaste laget men det ger i alla fall kroppen en viss vana. När det närmar sig fjällvandringen så brukar jag lägga in 2-3 pass i veckan.

Däckträning har jag ingen erfarenhet av om det ger något, har precis startat med det! Men när jag tittar på pulsmätaren så ser det ut som om jag är ansträngd i alla fall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei lurte på om det er noen her på forumet som går turer og trener med sekk slik at man blir vant til det

I så fall hvis noen her trener med sekk så lurer jeg på litt hvordan dere trener med tanke på vekt, distanse, terreng osv.

Er det med og trekke bildekk god trening ?

Mvh Vilmarking :-P

Hei,

Jeg har trent en god del med sekk, og har gjort meg noen erfaringer om det.

En del spørsmål som dukker opp er:

1. Har du et spesifikt mål du skal trene opp mot, eller skal du bare bli vant til å gå med sekk? (Norge på langs? Opptak? Nijmegen? Andre ting?)

2. Hvilket nivå har du planer om å nå? Hvor mange kg, og hvor lange distanser? Dette kan gjenspeile hvordan trengen bør legges opp.

Trene med bildekk er selvsagt god trening, men er nok mest hensiktsmessig om du skal trene deg opp til å gå distanser med pulk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun tenkt og trene med sekk for og bli i bedere form slik at jeg kan gå lenger distanser osv uten og bli så sliten og kjenne belastningen så velsig på føttene og skuldere.

Har vel ikke tenkt og bære mer en maks 25-30kg

Mvh Villmarking

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt forslag:

- Sørg for å ha en sekk som passer til din kropp/rygg med korrekt fordeling av vekt mellom hofte og skuldre, samt at denne pakkes slik at du får mesteparten av vekten inn mot rygg.

- Bruk sko som passer dine bein og som ikke blir for myke i sålen om du skal gå med 20 kg + i sekken.

- Reduser vekten på ditt utstyr og legg igjen ting som ikke er nødvendig.

- Dra på tur!

- Suppler gjerne med styrketrening/kondisjonstrening ellers i året.

Jeg hadde ikke giddet å trene med sekk for å dra på vanlige turer, den tiden ville jeg heller brukt i marka på tur, såfremt du ikke trener til noe spesielt fysisk krevende som inkluderer sekk som masjstovel nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun tenkt og trene med sekk for og bli i bedere form slik at jeg kan gå lenger distanser osv uten og bli så sliten og kjenne belastningen så velsig på føttene og skuldere.

Har vel ikke tenkt og bære mer en maks 25-30kg

Mvh Villmarking

Spørsmålet kan deles i to. For å unngå belastning/trykksmerter i beina gjelder det å "gå inn beina". Eneste måten å gjøre dette på er ved å gå, både med og uten sekk. Jo mer vant du er med å gå, jo mindre vil du kjenne det i beina.

Den andre delen er å bli vant med å ha sekk på ryggen, og det summerer Lofoten ganske greit opp:

Mitt forslag:

- Sørg for å ha en sekk som passer til din kropp/rygg med korrekt fordeling av vekt mellom hofte og skuldre, samt at denne pakkes slik at du får mesteparten av vekten inn mot rygg.

- Bruk sko som passer dine bein og som ikke blir for myke i sålen om du skal gå med 20 kg + i sekken.

- Reduser vekten på ditt utstyr og legg igjen ting som ikke er nødvendig.

- Dra på tur!

- Suppler gjerne med styrketrening/kondisjonstrening ellers i året.

Jeg hadde ikke giddet å trene med sekk for å dra på vanlige turer, den tiden ville jeg heller brukt i marka på tur, såfremt du ikke trener til noe spesielt fysisk krevende som inkluderer sekk som masjstovel nevner.

Har selv aldri trent med sekk for å dra på tur, da har jeg heller dradd på tur med sekk, ofte, og vært vant med å ha sekken på ryggen når jeg drar på lengre turer. Typisk vil det si å ta med litt ekstra godsaker og fotoutstyr på dagsturen og stort sekk alltid ha med sekk.

For noen år siden trente jeg spesifikt for å bære tung sekk over lang tid i forbindelse med opptak. Da var taktikken å gå, gå, gå og stikke på tur med tung sekk så ofte som mulig. Ingen sensasjonell treningsplan, men resultatet ble fem års tjeneste med recon pack.

Poenget er at for å bli vant med å bære sekk og unngå å bli sliten i bein og skuldre, er det ikke snakk om en halv times treningsøkt om dagen, men å gå med sekk og sko ofte. Og den beste treningen er å reise på tur (minst slitasjeskader ved å gå i terrenget).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

+1 på de to siste talere (vel egentlig alle talere så langt :) )

Trening med sekk blir viktigere jo tyngere sekken er. Hvis du skal/må/vil bære 25-30 kg, så bør du for din egen skyld trene med full sekk på ryggen. Selv har jeg fått skrekken for den slags vektklasser og har heller redusert vekten. Fortsatt lurt å trene, men ikke de samme ødeleggende konsekvenser om man lar være.

Trekking av bildekk er sikkert fint til sitt bruk, men sekk på rygg er en sak for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir mye artigere å gå på tur dersom man er litt bedre trent, og føler man har masse kutt i bena i stedet for at det føles tungt ut å gå oppover fjellet. Utrolig deilig å kjenne at man er i god form, og man kan komme mye lengre uten at tungen begynner å henge.

Er ingen ekspert på området, men når jeg skal komme meg i form til å gå på tur, så gjør jeg det som er effektivt tidsmessig og gjør dette relativt ofte.

Dette vil si å løpe opp på fjellet som ligger rett utenfor blokken jeg bor (Lyderhorn) minst to ganger i uken + en lengre tur i helgen. Jeg går da vanligvis uten sekk, fordi at det er lettvint og tidsmessig bruker jeg under en time opp og ned slik at det er mulig å gjennomføre ofte i kombinasjon med jobb, skole og familie. Å bare daffe og luffe rundt har egentlig null effekt på formen min. Jeg må ta godt i og presse meg selv litt. Selv veldig korte og harde turer har betydelig bedre effekt enn en lang og fin tur i behagelig tempo (slik det ofte blir på helgeturer).

Akkurat det å gå med sekk er jeg ikke så veldig flink til, men jeg merker at det er sinnsykt stor forskjell på å gå med lette joggesko og en vannflaske i hånden, eller å gå med tunge fjellstøvler og en sekk på bare 5-6 kg. Spesielt fjellsko gjør at jeg får en mer "klumpete" gange i forhold til den lette og "sprettne" gangen jeg har med joggesko.

Men jeg prøver å gå med sekk og fjellsko når jeg har god tid, bare for å venne meg til med dette. I helgen har jeg stort sett alltid sekk på ryggen, men aldri så mye som 20-30 kg. Heller sånn 10 kg.

Jeg synes ihvertfall at det hjelper godt på formen å "gå på" oppover fjellet noen ganger i uken, uten sekk. Men om du skal gå med så tung sekk som 20-30 kg ville jeg prøvd å gå med så tung sekk innimellom, slik at du får trent opp "ryggsekk-musklene" også.

Se forøvrig denne videoen. Ganske interessant :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei lurte på om det er noen her på forumet som går turer og trener med sekk slik at man blir vant til det

I så fall hvis noen her trener med sekk så lurer jeg på litt hvordan dere trener med tanke på vekt, distanse, terreng osv.

Er det med og trekke bildekk god trening ?

Mvh Vilmarking :-P

Hei :-)

Har trent og trener stadig med både dekk og sekk.

Fin avveksling fra dekktrekking det med sekk iom at du da kan ta en tur i skogen samtidig. Folk som går på polene trener hvis oxo med begge deler. Planen er at jeg skal gå langt med pulk i vinter. Jeg bruker vanndunker i sekken sammen med klær ets som gjør at dunkene ligger i ro. Du har jo også da muligheten til og helle ut noe av vannet de første turene etter som du evnt. begynner og bli sliten. Hadde en flott overnattingstur med bikja for nylig. Bar tungt hele veien og spiste mye mat, sov ute og kosa meg under stjernene. Alt med tanke på vinterturen. Tror det viktig og legge inn jevnlig økter med dekk hvis pulk er målet,men har møtt meg selv i døra alene i høstmørket 3 til 4 timer på bløt grusvei. Jeg har 2 stk liggende ute på en øde bomvei som har forskjellig størrelse.Det ene veier ca 30 kg det andre ca 50 kg. Ofte sykler jeg ut for å bli varm og starter med det letteste dekket og hvis overskuddet er der, går jeg en kortere etappe med det tyngste til slutt. Mye mat, kaffe drikke sekk med slange sjokolade etc matpakke.

God tur:-)

Jenseman.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går og jogger ofte med sekk, har jeg på sekk bruker jeg somregle også fjellstøvler. Variasjon, trening og utfordring. Jobbet også hardt for å komme inn på linja jeg ville i militæret, og da trakk jeg dekk også.. Har ikke så mye mål sånn sett på treninga, annet enn å holde følge med gutta på tur, og bære min egen andel og vel så det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tør ikke sige, hvad, som er mest effektivt. Men jeg har nogle bud - og jeg har ofte gået med tung sæk i fjeldet og fundet mig fit nok til det.

Generelt bør du træne med noget, som du kan holde ud. Motivationen betyder meget, og det skal kunne konkurere med sofaen. Det kan f.eks. give mere motivation at dyrke sport i forening.

Konditionstræning ved løbe intervaltræning er meget mere effektivt end bare at løbe konstant tempo. Det kan også gøres med fodbold, men her er også risiko for en del skader. Vær også lidt opmærksom på de nye tendenser med ikke at bruge de nu "gammeldags" løbsko med stødabsorbering i hælen. Det ændrer løbestilen ugunstigt og svækker muskler i svangen.

Men du skal også have styrketræning - og specielt for ben og "core", dvs. mave, ryg og i sider. Den bedste sport for det er nok gymnastik f.eks. springgymnastik, hvor der også bruges styrketræning til netop de muskelgrupper. Og en del af den styrketræning som man bruger for træning af soldater kan bruges.

Træning af ballancen er også vigtig, og den klares langt bedre med sport, gymnastik mv. end ved styrketræning med maskiner i et fitnesscenter, som nærmest helt fjerner ballancetræning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.