Gå til innhold
  • Bli medlem

Ekspedisjonsforslag for Asia?


Anbefalte innlegg

Kan noen hjelpe meg?

Jeg har skikkelig lyst til å dra på ekspedisjon, men trenger tips til et bra konsept eller konkrete ruter.

Om rammene:

  • 15 dager
  • Utgangspunktet er Singapore. Må også komme meg tilbake dit i løpet av de 15 dagene.

Litt om meg:

  • Jeg er vant til å reise
  • Jeg har vært mye på tur. Korte og lange. Sommer og vinter.
  • Jeg kan klatre, men er ingen ekspedisjonsklatrer.
  • Eventyrere som inspirerer meg er blant annet Rune Gjeldnes, Stein P. Asheim, Mike Horn, Paul Olai-Olseen
  • Det urørte/ukjente tiltrekker meg mer enn raskest/høyest/kaldest.
  • Packrafting hadde vært kult, men ikke et must
  • Geocaching synes jeg er veldig spennende
  • Snakker ingen asiatiske språk, men ser ikke på det som så stor hindring.

Noensom har noen gode tips eller forslag de vil dele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan noen hjelpe meg?

Jeg har skikkelig lyst til å dra på ekspedisjon, men trenger tips til et bra konsept eller konkrete ruter.

Om rammene:

  • 15 dager
  • Utgangspunktet er Singapore. Må også komme meg tilbake dit i løpet av de 15 dagene.

Litt om meg:

  • Jeg er vant til å reise
  • Jeg har vært mye på tur. Korte og lange. Sommer og vinter.
  • Jeg kan klatre, men er ingen ekspedisjonsklatrer.
  • Eventyrere som inspirerer meg er blant annet Rune Gjeldnes, Stein P. Asheim, Mike Horn, Paul Olai-Olseen
  • Det urørte/ukjente tiltrekker meg mer enn raskest/høyest/kaldest.
  • Packraftinghadde vært kult, men ikke et must
  • Geocachingsynes jeg er veldig spennende
  • Snakker ingen asiatiske språk, men ser ikke på det som så stor hindring.

Noensom har noen gode tips eller forslag de vil dele?

Fly til Korat, Thailand. Rafte nedover elva Mae Nam Mun. Da er du samtidig i et område bare 1% av alle turistene til det landet får se. Samdidig er en svipptur innom Angkor Wat i Cambodia innenfor rekkevidde. Men det finnes også en rekke mindre khmer templer i dette området i Thailand å besøke som er i samme stil.

Ellers masse god mat og herlige mennesker fra en rekke kulturer og språk i området du drar gjennom. Kan nevne kinesere, Thaier, Laoter, Khmer, etc ad infinitum. Noe organisert vet jeg ikke om da mitt ett år iopphold i området var noe begrenset til hva jeg selv fant på. Men kan sette deg i forbindelse med noen som vet :smile:

Avslutt gjerne turen på elefantfestivalen i Surin. Og skulle ikke forundre meg om det er mulig å få være med elefantene når de trekker den veien. Da får du virkelig se asia, og ikke minst møte folkene derfra.

https://www.google.n...iw=1600&bih=679

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Hvorfor ikke prøve Sabah og/eller Sarawak på Malaysias del av Borneo. Lite med turisme og mange utfordringer;

-Mount Kinabalu 4095 moh. Høyeste fjell mellom Himalaya og Papa New Guinea. Flott tur i lett terreng med overnatting på hytter/shelter påvei til toppen i nasjonalparken. Rik flora m bl.a kjøttetene planter

-Fine sandstrender

-Jungelturer m mulighet til å se orangutanger og neseaper

-fly til Brunei og opplev sultanens rike

-båttur/safari på Kinabatangelva

-øyhopping m snorkling m.m

Ta bussen fra Singapore over grensa til Malaysia. Ta fly fra Johor Bahru til Kota Kinabalu på Sabah. Buss videre. God tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke prøve Sabah og/eller Sarawak på Malaysias del av Borneo. Lite med turisme og mange utfordringer;

(...)

Ta bussen fra Singapore over grensa til Malaysia. Ta fly fra Johor Bahru til Kota Kinabalu på Sabah. Buss videre. God tur

Takk for tips folkens!

Jeg har sett litt på Sarawak, så kanskje det hadde vært tingen. Har sett at det er greit å fly fra Singapore til Kuching for et par hundrelapper. Er det noe spesiell grunn til at du anbefaler Johor Bahru - Kota Kinabalu, Terje?

Elefantfestivalen i Surin hørtes også veldig spennende ut Humle, men jeg glemte kanskje å si at jeg er i området i påsken og uka etter påske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Kinabalu er verdt et besøk. Utover å besøke denne granittklippen som stikker høyt opp av jungelen, er det mange muligheter for jungelturer. Noen minutters reise ut fra Kinabalu by ligger noen småøyer for den som liker luksus i primitive omgivelser, også her er nasjonalpark. Manukan tror jeg øya jeg besøkte het.

Generelt:

Air Asia flyr deg billig mange steder i området.

Pass på med tanke på regntid-mange lokale variasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Siden trådstarter etterlyser det ukjente/urørte ville jeg helt klart IKKE gått for Kinabalu eller noe lignende. Jeg ville heller satset på en av disse tre:

1) Sumatra burde være det opplagte valget ettersom det ligger nærme Singapore. Air Asia har mange billige fly, om ikke fra Singapore, så ihvertfall fra Kuala Lumpur. Høye vulkaner (f.eks Mount Kerinci), super vulkaner (f.eks Toba) er eksempel på turmål. I april er vel også regntiden over både for Sumatra, Java og diverse andre deler av Indonesia. Har selv aldri vært på Sumatra, det har alltid passet dårlig i forhold til regntid.

2) Har du en del cash ville jeg anbefalt et fly fra Singapore til Papua New Guinea. Mange høye fjell som kan bestiges, og garantert lite turister og nordmenn som har vært på disse toppene, f.eks Mount Wilhelm. Var på nippet til å dra dit ifjor sammen med en kompis, men jeg er litt sensitiv for høye flypriser, så håper derfor at Air Asia etterhvert setter opp en flyrute dit :-)

3) Mindanao på Filippinene. Billige fly fra Singapore med Cebu Pacific Airlines (helt trygt flyselskap!). Et utall av turmål i jungel med fjell opp til 3000 meter. Rafting, fossefall etc. i kombinasjon med surfing på Siargao Island.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Takk for mange gode tips folkens! :-)

Tenkte jeg skulle dele hva jeg har endt opp med. Det blir nok ikke noe "ekspedisjon", men jeg satser på å oppleve mye likevel.

1) Flyr fra Johor Bahru til Miri (Sarawak). Derfra flyr jeg videre inn i jungelen til Gunung Mulu National Park. I Mulu er det mange spennende grotter og jungel, men hovedmålet blir kalksteinspinakkelene som ligger halvannen dag nordover og oppover elven Melinau.

 

2) Tilbake i Miri blir det buss inn i Brunei og Bandar Seri Begawan for et par dager for å oppleve dette spennende sultanatet.

 

3) Fra Brunei går turen med fly via Kuala Lumpur til Manila. Dette er ikke den korteste veien, men siden Brunei Air er litt dyrt og siden Malaysia Airlines er rated med 5 skytrax-stjerner ble det en liten omvei.

 

4) Den siste uken tilbringes på Luzon (Filippinene) hvor fjell/vulkan- og skogsturer blir hovedprioritet. Har sett litt på vulkanene Taal, Mt Maculot, Mt Banahaw og Mt Isarog. Jeg har også sett på den utrolig stilige Mayon-vulkanen som blir hovedmålet med besøket på Filippinene.

Noen som har erfaring med noen av disse stedene?

Og Lyngve, jeg må si meg enig i at PNG var litt over budsjettet :-) (selv om det var veldig fristende)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.