Gå til innhold
  • Bli medlem

01.06.05: Kveldstur til Middagshornet (1091), Ørsta


Svein

Anbefalte innlegg

Det ble en kort fottur i går kveld til Middagshornet ved Barstadvika, helt nord på Kolåshalvøya. Dette er en topp med panoramautsikt mot Molladalstindane. Jeg gikk turen også i fjor, men da var det tåke, tåke og atter tåke :( Denne gangen var det litt bedre, men fortsatt har jeg ikke fått sett Molladalstindane fra denne toppen. For skyene lå tungt nedover alle toppene fra Ramtinden til Kolåstinden. Men jeg gir meg ikke så lett… alle gode ting er tre…. Positivt at utsikten mot sør til tider var veldig bra :oops:

Var litt utsikker på snøforholdene i toppartiet dersom jeg gikk opp vestryggen. Med kikkert såg jeg skavler langs hele vestryggen, også i toppartiet, så jeg valgte å prøve østryggen. Returen gikk ned igjen mot vest, renna ned fra varden var tørr.

Fortsatt MYE snø i fjellet, men det minker fort. Juni blir optimal for fotturer mange steder, gå tørrskodd langs ryggene og skli ned myke snøfelter på returen. Og det er, ikke minst, fortsatt skiføre mange steder allerede fra 500moh :o Denne kvelden fulgte jeg ei nordvendt snørenne helt ned på ca 400m

Fikk meg en liten støkk på returen. Midt ut på et flatt snøfelt, åpenbart mange meter tykt, kom jeg over noe som kunne minne om et vasshøl. Bare at jeg ikke kunne forstå at vann hadde gravd det ut, for det var ikke naturlig for smeltevann/regnvann å samle seg der. Hølet var 30-40 cm i diameter oppe, og utvidet seg lenger nede. Jeg klarte ikke å se bunnen…. Hadde jeg trakka ned i der, så hadde jeg blitt stående blegg fast :roll: Aldri sett slikt på et års snøfelt før…

NOEN BILDER

Kart

post-283-133474392078_thumb.png

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Der sola hadde stått på var den råtten, sank ca 30-40cm ned i. Østvendt var det fint å gå. Gang nr 3 blir som skitur kanskje... fikk ikke sett på nordsida fra toppen, men kikka oppover fra topp 698. Bør være gode snøforhold, et par bratte heng. Spørsmålet er om det er mulig å komme seg inn i nordsida med ski, pga skavlene langs vestryggen helt til topps.... Østryggen var også bratt, rundt 40 grader rett ned mot Storfossen, litt slakere lenger sør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott å sjå Masdalskloven frå andre sida inne frå tindane innover Kolåshalvøya, Svein. Du får nok oppleva Molladalstindane frå denne kanten skyfritt ein gong, men då eg såg bileta dine, var det berre å nyta dramaet som oppstod mellom skyene, tindane og dei djupe u-dalane (Romedalen). Eg har kun sett Masdalskloven frå vegen nedanfor langs Vartdalstranda (ved Masdal) og frå Breisundet (ferja Hareid -Sulasundet, men synet av Masdalskloven har alltid imponert meg.

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For to år siden satt vi på toppen av Middagshornet (kom via Hallahornet) i solskinn og varmt vær, spiste niste og tittet i kikkerten på klatrerne i veggene på Molladalstindene. Et av de beste utsiktspunkter mot disse tindene. Og så den deilige gropa rett under toppen på sydøstsiden hvor en kan ligge og strekke ut og bare nyte tilværelsen.

Med hensyn til Masdalskloven sies det at det var gjennom denne at Slingsby for første gang så Kolåstinden. Ut fra Slingsby's egen beretning er jeg i tvil om hvorvidt han var førstegangsbestiger av Kolåstinden. Det var tett tåke og jeg synes ikke beskrivelsen ligner på Kolåstinden, men en av pinnaklene på eggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan skrive under på at det er skiføre ennå. Var på Bjørnadalshornet inne i Dalsfjorden 30. Mai. Kjørte ned til 450 meter. Føret var egentlig kjempefint, men det er jo litt trått på denne tiden. Hvis jeg hadde tatt turen helt opp på Felden hadde jeg fått ca. 800 nydelige høydemeter ned til Sanden seter.

Skisesongen er ikke over ennå!!! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anonymous

Er godt kjørbar, jeg holder på med ei webside som sikkert aldri blir ferdig, men denne turen har jeg fått inn, gå inn på Winter så finner du den i lista.

Sidene finnes på http://www.icd.no/gauderpages/.

Og skisesongen er selvsagt ikke over enda. Det var jo nettopp sesongåpning både på Trollstigen og Stryn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
[...] Nordsida av Middagshornet er helt klart ei kanon nedkjøring. Der er faktisk godt med snø der ennå............ :)

Bilde fra i går, søndag 19. juni

Mange kjente topper i "syningom"

post--1-133474392621_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snøgrense på gode 500m ser det ut til. Minket en del i øvre del siste dagene ser jeg.... Tur på Klovetinden? :)

Ser også snømengdene i Molladalen.... 26.6.99 gikk jeg opp Molladalen og opp Mohns renna. Da var det helt snøfritt i dalen, og kun litt snø nedenfor renna (rester av ras). MYE mer snø i år enn da, bare 6 dager unna..... Vinteren 04/05 vil bli husket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Tur på Klovetinden? :)

Stemmer. Siden det annonserte regnveret uteble, så vart det en tur.

Hadde du tatt turen til Middagshornet den dagen i staden, så hadde du fått den manglende utsikten mot Molladalen! Ingen topper skjult av tåke eller skyer, hvertfall ikke før regnet som kom sent på ettermiddagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.