Gå til innhold
  • Bli medlem

Fottøy til turer i li og fjell, hva trenger jeg


Free

Anbefalte innlegg

Trenger noen tips til fottøy som passer til turer fra hytte til hytte i skog, fjell og mark i østlandsområdet og omegn. Jeg setter ikke mine ben i en skau så lenge det er båtsesong men vil gjerne ha noe jeg kan bruke fra høst/senhøst å frem til våren. Jeg kommer til å ha en sekk på ryggen med god mat og drikke, litt tøy å litt utrustning for enkel kos på pauser underveis men målet vil i all hovedsak være ei hytte.

Jeg har sett litt på forskjellige støvler å sko men når jeg ser på prisene skjønner jeg at jeg bør gjøre et veloverveid valg før jeg handler.

Har gjort meg noen tanker å tenker at fottøyet bør være lett, er usikker på om det greier seg med halvhøy lest eller om den må være høy, så er det om det skal være lær eller ikke? kanskje jeg greier meg fint med et par gummipæler?

Noen som har noen tanker rundt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke så lenge siden jeg selv invisterte i et par Salomon Comet 3D GTX (veil 1700kr), og er meget fornøyd med skoene. De sitter godt, beskytter føttene godt, er varme uten å bli svette, og i tillegg er de lette å gå i. De har både skinn og gore-tex, så jeg vil tro at slitestyrken er god, men jeg har ikke hatt de særlig lenge så der kan jeg ikke si noe sikkert. :) Jeg hadde i hvert fall ikke nølt med å kjøpe de igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt mer vekt, men jeg ville styrt unna sko med annet enn lær som ytterstoff.

Selv med minimalt vedlikehold har lær mye lengre levetid enn andre materialer, og man er ikke helt kjørt når goretex-membranen (som nesten alle tursko kommer med) ryker. Med en levetid på 10+ år kan man også forsvare å kjøpe en mer kostbar sko.

Mine Alfa Beaver Grip har gjort jobben sin godt i snart 5 år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nitraM

Er ikke Alfa sine sko veldig tunge?

Jeg har et par Alfa Hjerkin Pro og de er veldig tunge i forhold til en del andre tilsvarende sko, men de er ganske varme og passer bra når den første snøen kommer.

Jeg ville ikke vert så redd for å kjøpe syntetiske sko. Det er mye bra på den fronten.

Lærsko former seg kanskje litt mer etter foten enn det du kan forvente av en syntetisk sko.

F.eks. så lager Crispi ganske gode sko, men det viktigste er at skoen passer til foten. Folk har forskjellige føtter, (jeg har faktisk en venstre og en høyrefot ;-) ).

Prøv skoene i butikken og etter at du har kjøpt dem så bruker du dem som "tøfler", dvs. du går med dem inne i et par dager. Da vil du kjenne om de passer bra. Skulle de ikke passe så får du helt sikkert byttet dem hvis de ikke har vert ute.

Du trenger ikke kjøpe høye jaktstøvler fordi om du skal bruke dem høst og vinter. Du bruker bare høye gamasjer utenpå så ungår du søle, kvist og snø i skoene og opp etter leggene. Det er ikke alltid like kjekt å sette seg inn i bilen etter turen med en bukse som er svart av søle fra anklene og opp til knærne. La dette sitte på gamasjene. De kan du ta av før du setter deg inn i bilen eller går inn på hytta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, for fjell ville jeg tatt et par lærstøvler uten å blunke. Er det vått nok, så blir de våte, men tørker over natta og er gode på føttene.

Syntetiske kan være veldig bra, men noen ganger går produsentene bananas med kriker, kroker og ekstra sømmer. Kan gå bra om det ligger mer enn markedsføring bak, men sjekk før du kjøper det mest fancy skoparet du finner.

Når det gjelder sko med "vanntett, pustende membran", så ville jeg kanskje ventet noen år til ingenørene har tatt igjen markedsføringen. Ja, det kan fungere under visse forhold, men hva du taper i forhold til pris, vekt og kompleksitet står ikke i forhold til hva du vinner.

I skog senhøstes er et par gode gummistøvler ikke å forakte.

Vekt er viktig, ja. For korte hyggeturer kan det gå med noe tungt i enden av pendlene, men lengre dagsturer over flere dager...

Glem alt over en kilo (pr støvel - der ble du kvitt alle høye jaktstøvler), så har du mye å velge i ned til 6-700 gr. Under der igjen kommer du inn i et meget interessant område, men som kanskje ligger litt utenfor hva du beskriver.

Halvhøyt eller lavere holder i masser. Hør på gamasjerådet til REs. I grunnen de andre rådene også :)

PS

Fottøy burde seges en og en, ikke i par.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nitraM

Er ikke Alfa sine sko veldig tunge?

Jeg har et par Alfa Hjerkin Pro og de er veldig tunge i forhold til en del andre tilsvarende sko, men de er ganske varme og passer bra når den første snøen kommer.

...

Ja de er nokså tunge, spesielt virker det som det er mer for i den øverste delen av skaftet en f.eks La Sportivia'ene til samboeren min.

Har gått til innkjøp av et par tøysko fra Mamut som er utrolig lette, men begrensningene ved disse kom tydelig frem på en tur gjennom nordmarka for et par uker siden. Ble våt på beina og frøs veldig hver kveld før jeg kom meg ned i posen...

Selv om membranen fortsatt er tett på mine Alfa, ville jeg nok snust på skoene fra Lundhags hvis jeg skulle valgt på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine svar. Jeg har et par gamle gamasjer liggende så det skal det bli ei råd med, når det gjelder høyden på skoene så har jeg vel fått det svaret jeg ønsker meg mest. Prøvde et par Mammut sko i dag som virket bra men jeg ble jo litt usikker etter Nitrams innlegg her, forsøkte og et par Alfa men de var alt for tunge. I våres kjøpte jeg et par salomon XA PRO 3D ultra å har vel ikke tatt på meg et annet par siden om det ikke har vært tvingende nødvendig så jeg er svak for Salomon å tilfreds med kvaliteten, dette paret er forøvrig ikke høyt nok i lesten for bløte forhold.

Kan et par Salomon wings sky gtx 2 gjøre susen mon tro? disse er lettere en comet men kanskje ikke like sterke?

Er veldig usikker på om jeg vil gå for noe i lær da jeg erfaringsmessig ikke har funnet comforten helt tilfredsstillende å vekten er alltid høyere men det høres jo ut av svarene her som jeg bør gå ei runde til på det. Når det gjelder goretex membran så har jeg klokkertro på denne å har testet dette skikkelig med mine nåværende sko, de har vært på gaustadtoppen å jeg har surklet rundt på golfbanen i timesvis uten å bli våt, en gang jeg var ute å syklet i shorts fylltes skoene med herlig regn å de gikk jeg tørre på et par tre timer fra søkkvåt til behagelig tørt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns Lundhags sine støvler er fantastiske. Ingen membran eller annen fancy teknologi. Smøres de i tillegg med Lundhags sin smøring så kan du fint vasse mye med dem. Men, jeg syns de blir for kalde når man går i litt snø. Så personlig sverger jeg til Lundhags mira (høy type) på sommeren og Alfa Bever grip resten av året.

Om man skal velge en høy eller lav støvel er veldig individuelt. Vekt er greit nok... tunge støvler veier mer enn lette uansett hvordan man vrir og vrenger på det, men det er ikke ensbetydene med at man blir mer sliten av å gå med dem. Trenger man støtten høye støvler gir blir man langt mer sliten av lette, lave støvler enn tunge og høye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan et par Salomon wings sky gtx 2 gjøre susen mon tro? disse er lettere en comet men kanskje ikke like sterke?

Er veldig usikker på om jeg vil gå for noe i lær da jeg erfaringsmessig ikke har funnet comforten helt tilfredsstillende å vekten er alltid høyere men det høres jo ut av svarene her som jeg bør gå ei runde til på det. Når det gjelder goretex membran så har jeg klokkertro på denne å har testet dette skikkelig med mine nåværende sko, de har vært på gaustadtoppen å jeg har surklet rundt på golfbanen i timesvis uten å bli våt, en gang jeg var ute å syklet i shorts fylltes skoene med herlig regn å de gikk jeg tørre på et par tre timer fra søkkvåt til behagelig tørt nok.

Komforten i mine Salomon Comet er i hvert fall veldig god så lenge du ikke går på hardt underlag som asfalt eller kompakt grus i flere timer. Det er dog viktig at du knyter de på riktig måte, da det lett blir ubehag hvis ikke, noe jeg lærte på den harde måten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Komforten i mine Salomon Comet er i hvert fall veldig god så lenge du ikke går på hardt underlag som asfalt eller kompakt grus i flere timer. Det er dog viktig at du knyter de på riktig måte, da det lett blir ubehag hvis ikke, noe jeg lærte på den harde måten..

Jeg har dårlig erfaring med Salomon sko. Jeg gikk en ukestur og endte nesten opp som invalid. Fikk åpne gnagsår rundt begge leggene langs toppen av skoene. Polstringen rundt åpningen spiste seg inn i leggen like over ankelen.

I butikken fikk jeg bare til svar at sko nok ikke var det Salomon satset mest på.

Ellers er det ingen gode fjellsko som egner seg til å gå på asfalt eller hard grusvei med. De er alt for harde i sålen.

Hvis de er myke nok til å gå på asfalt med så er de lite egnet til fjellturer.

Planlegger du lengre srekk med vei så er det nok lurt å ta med et par lette joggesko eller lignende.

Ellers er nok Lundhags de beste skoene jeg har hatt, men vær oppmerksom på at de krymper mellom et halvt og et nummer når di får noen år på seg.

Men konklusjonen må nok være at ingen har like føtter og de skoene som passer for meg trenger ikke passe for deg.

Og så må man se litt på hva slags turer man går på. Over 90% av mine turer går over tregrensa, på stein, berg og litt myr, og da er det greit med en stødig sko. Går du i skogsområdene på østlandet så kan en lettere og mykere sko kanskje være bedre, men der er det kanskje mer myrlent så vanntetthet er kanskje viktigere enn på høyfjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lundhags syncro high erstattet mine gamle pensionerte La Sportiva. La Sportiva hadde fantastisk komfor, men Lundhags er stødigere. Lundhags er uten membraner, men fortsatt helt vanntett etter 2,5 år. Stive og robuste. Ser de som tresesongs. De blir for kalle vintertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at XXL nettbutikk selger Lundhags Syncro til NOK 2799,- Dette er ikke ille.

Svenske XXL tar SEK 3499,- som blir ca. NOK 2990,-

Ordinærpris på denne skoen er vel ca. NOK 4000,-

Ellers er jo Ranger en fin modell. ranger high koster bare NOK 1799,- på XXL sine sider. på Lundhags.se er prisen SEK 3400,- som er ca. NOK 2900,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær er greit å holde vanntett. Jeg liker også Goretexmembran i fjellsko. Vibram sine såler er heller ikke å forakte.

Men, det aller største spørsmålet er : hvordan sitter de på foten din? Prøv så mange du kan før du bestemmer deg.

Gjerne med de såler/sokker du vanligvis vil ha i støvlene. Min erfaring er at vekt på vandresko ikke betyr veldig mye for vanlig hytte til hytteturer.

Noe annet er det hvis du skal jogge,bevege deg i veldig bratt lende eller planlegger veldig lange dagsmarsjer.

For meg er ikke valget vanskelig, da jeg passer Alfalesten veldig bra. Har ganske bred forfot og har truffet min innertier med Alfa Tinde.

Tror ikke merke/type betyr mere enn at det er lurt å handle noe anerkjent i en grei nok butikk så du er sikret grei oppfølging hvis det skulle skje noe i etterkant.

Vandresko skal være så gode at det er litt vanskelig å gå forbi de i skohylla om morgenen :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.