Gå til innhold
  • Bli medlem

Fly mot fjell


Dag G - Evje

Anbefalte innlegg

Så et Brennpunkt program på NRK i går om forsvarets Twin Otter som gikk inn i toppen av Lille Tussen på Grytøya i Troms i 1972..

Det minnet meg på at under mine vandringer i Norge har jeg kommet over noen slike plasser der fly har gått inn i fjell.

På Torghatten gikk en Dash 7 inn i sydveggen i 1988 og 36 personer ble drept. En arbeidskamerat omkom og jeg fikk hedret han med en stille stund i 2010.

Kom nylig over minnesmerket fra flyulykken på Førdesveten på Sotra der 13 mistet livet i 1947. Bildet under.

På Digerronden gikk en JU52 med 16 offiserer inn på nordsiden under krigen. Kikket etter vrakrester men det var for mye snø til at vi kunne finne noe.

På vandring i Sirdalsheia kom jeg over flyvraket LN HHM. Lå i strandkanten. Se link under. Vet ikke om det har skjedd noe mer med det.

http://www.fjellforum.no/topic/7903-flyvrak-ln-hhm/page__hl__flyvrak

Lignenede tilfeller finnes det vel en del av rundt om i landet ?

Neste tur til Svalbard blir det nok en tur på Operafjellet.

minnesmerkefrdesveten.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ofte på, ved, rundt og i gjennom Torghatten. Faren min vokste opp der ute og vi er grunneiere der flyet styrtet - selve grensevarden er toppvarden.

Far min sa alltid at fjellet aldri ville bli det samme etter den forferdelige ulykken, men det er rart med det. Årene går og man glemmer vel fort. Jeg har aldri brydd meg om å gå opp til minnesmerket der oppe, og jeg tenker sjelden over at det skjedde. Det kan kanskje også skyldes at jeg var bortreist da det skjedde og ikke var involvert på noen slags måte. Men når man ser det flate terrenget ellers der så er det jo utrolig at de skulle treffe akkurat der, men sånn er det vel. Tror fjellet ble støvsugd ganske godt etterpå... Skal ha i bakhodet å ta en tur opp dit og legge inn bilde her fra minnesmerket - et dikt gravert i en messingplate.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

B-17 flyvraket i nabokommunen Bygland har jeg besøkt flere ganget.

En times trimtur opp i lia.

Det ble skutt ned.

Manskapet på 5 ligger begravd på Bygland.

Etterkommere og familie setter umåtelig stor pris på at de blir hedret hver 17. mai.

http://ktsorens.tihl...ak/bygland.html

Hei Dag!

Jeg har prøvd å finne ut på kartet omtrent hvor dette vraket ligger. Etter som jeg kan huske så er det et stort heiområde å lete i. Hvor tar en utgangspunkt fra? Og hvilken retning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjellet høystakktinden, rett opp her fra hvor jeg bor gikk 3 britiske fly i fjellveggen samtidig 21. mai 1940. Dette var 2 gladiatorer og en swordfish. Mannskapet i swordfish-flyet overlevde (merkelig nok, når man ser fjellet) og tok seg ned til folk som hjalp dem forbi de tyske styrkene og ut til alierte skip som lå lenger ute i havet. Jeg har funnet vrakdeler fra disse, og det finnes sikkert mer der oppe. Stålet som ble brukt dengang var visst ganske holdbart. http://ktsorens.tihlde.org/flyvrak/sifjord.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Dag!

Jeg har prøvd å finne ut på kartet omtrent hvor dette vraket ligger. Etter som jeg kan huske så er det et stort heiområde å lete i. Hvor tar en utgangspunkt fra? Og hvilken retning?

Hei Sverre. B-17 ligger på vestsida av Byglandsfjorden. Du ser Bygland ringa rundt i nordøst. Det er bomveg opp frå Mele langs Meljuvet. Så sti de siste par kilometerene. +- 5 km totalt.

Det står ei minneplate rett oppforbi vraket. Vrakdeler treffes på flere hundre meter før nedslaget. Selv nå så mange år etter kan en tydlig se spor på vegitasjonen.

092029copyjpgfly.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sverre. B-17 ligger på vestsida av Byglandsfjorden. Du ser Bygland ringa rundt i nordøst. Det er bomveg opp frå Mele langs Meljuvet. Så sti de siste par kilometerene. +- 5 km totalt.

Det står ei minneplate rett oppforbi vraket. Vrakdeler treffes på flere hundre meter før nedslaget. Selv nå så mange år etter kan en tydlig se spor på vegitasjonen.

092029copyjpgfly.jpg

Kjempefint Dag. Jeg prøvde for et par år siden å finne ut hvor det lå på kartet. Og jeg var i nærheten ser jeg på kartet ditt. Litt langt å kjøre uten å vite mere nøyaktig. Men nå kan jeg gå rett på, så tusen takk for hjelpen. Må bare planlegge litt og se om ikke snøgrensen snart stiger. Hvis ikke blir det til neste år. :)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved fjellet Styggemann i Skrim (profilbildet er tatt ved toppen) styrtet det et jagerfly 1. August 1960 og piloten omkom.

Har ikke vært ved plassen på flere år, men sist var det lett å finne vrakrester

Har vært på Styggemannen uten å vite om flyvraket.

Vet du omtrentlig hvor det ligger ?

p9030054.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sverre

Når du først er i Bygland så kan du jo få med deg flyvraket som ligger i Støledalen i Iveland.

Kjør ned over R9, gjennom Evje mot Kristiansand, passer fylkesgrensa og ta til venstre etter Kilefjorden og kjør mot Iveland.

En del rester etter Junkeren ligger der. Tror det var en nattjager som ble skutt ned av et engelsk bombefly.

174444jepg.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på Styggemannen uten å vite om flyvraket.

Vet du omtrentlig hvor det ligger ?

Flott bilde!

Det er som sagt noen år siden jeg har sett selve stedet, på grunn av at jeg som regel er på Skrim om vinteren. Restene er spredt over et nokså stort område et par hundre meter rett nord for toppen. Det er ganske åpent og oversiktlig der, så det skal være lett å finne i barmarksesongen.

Er kanskje ikke helt lov, men til mitt forsvar så var jeg i tiårsalderen da jeg tok med hjem en skrogbit på størrelse med et A4-ark. Fant den igjen når foreldrene mine ryddet i garasjen nylig, og det er forbausende hvor lite medtatt ihvertfall akkurat den biten er.

Flyet var av denne typen.

http://no.wikipedia.org/wiki/Republic_RF-84F_Thunderflash

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sverre

Når du først er i Bygland så kan du jo få med deg flyvraket som ligger i Støledalen i Iveland.

Kjør ned over R9, gjennom Evje mot Kristiansand, passer fylkesgrensa og ta til venstre etter Kilefjorden og kjør mot Iveland.

En del rester etter Junkeren ligger der. Tror det var en nattjager som ble skutt ned av et engelsk bombefly.

174444jepg.jpg

Takk Dag, for at du minnet meg på den. For et par år siden prøvde jeg å planlegge noen turer til disse vrakene, men planene ble liggende å støve ned. Det som er litt komisk er at jeg hadde tenkt å spørre deg om du kjente til hvor den "flygende festningen" lå inne på heia. :) Kanskje jeg tar med campingvogna med bikkjer og kona å reiser opp til sommeren. Takk for kartet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

I Rendalssølen ligger masse rester etter en JU 52 som gikk i fjellet vinteren 43. Var på vei nordover til Bardufoss fra Fornebu med en Fock vulf motor. Alle døde momentant i sammenstøtet bortsjett fra piloten. Med begge bein brukket, kom han seg i dårlig vær et stykke ned i fjellsida. Han ble funnet sittende bak en stein et stykke fra flyet. Er reist en liten stein for han på stedet han ble funnet. Han fylte visst 37 (tror jeg) samme dag som de styrtet.

En stor del av selve flykroppen ligger der på toppen enda, sammen med alle de tre BMW stjernemotorene, og en masse annet.

Vi tok til å lete litt mellom steinene der det lå mest vrakrester, og klarte å finne glidlåser, sikkerhetsnåler og rester fra en tysk avis, utrolig artig :-)

Veldig fin dagstur, og veldig lettgått. Men er en del klyving i mye stein når man tar fatt på selve fjellet. Absolutt en tur å anbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Rendalssølen ligger masse rester etter en JU 52 som gikk i fjellet vinteren 43. Var på vei nordover til Bardufoss fra Fornebu med en Fock vulf motor. Alle døde momentant i sammenstøtet bortsjett fra piloten. Med begge bein brukket, kom han seg i dårlig vær et stykke ned i fjellsida. Han ble funnet sittende bak en stein et stykke fra flyet. Er reist en liten stein for han på stedet han ble funnet. Han fylte visst 37 (tror jeg) samme dag som de styrtet.

En stor del av selve flykroppen ligger der på toppen enda, sammen med alle de tre BMW stjernemotorene, og en masse annet.

Vi tok til å lete litt mellom steinene der det lå mest vrakrester, og klarte å finne glidlåser, sikkerhetsnåler og rester fra en tysk avis, utrolig artig :smile:

Veldig fin dagstur, og veldig lettgått. Men er en del klyving i mye stein når man tar fatt på selve fjellet. Absolutt en tur å anbefale.

Greide piloten seg, eller døde han der der oppe ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott bilde!

Det er som sagt noen år siden jeg har sett selve stedet, på grunn av at jeg som regel er på Skrim om vinteren. Restene er spredt over et nokså stort område et par hundre meter rett nord for toppen. Det er ganske åpent og oversiktlig der, så det skal være lett å finne i barmarksesongen.

Er kanskje ikke helt lov, men til mitt forsvar så var jeg i tiårsalderen da jeg tok med hjem en skrogbit på størrelse med et A4-ark. Fant den igjen når foreldrene mine ryddet i garasjen nylig, og det er forbausende hvor lite medtatt ihvertfall akkurat den biten er.

Flyet var av denne typen.

http://no.wikipedia....4F_Thunderflash

Hei!

De høyeste toppene i Kongsberg var på 60 tallet populære mål for jagerflyvere! Både på kommunetoppen,Jonsknuten 904moh, og Styggemann ligger det ennå flydeler etter jagerfly som har prøvd å passere i for lav høyde. På Knutetoppen styrta det også et Cessna på 60 tallet, men det ble henta ut i ett stykke.

EirikW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Var en tur til Strand Kommune og tok en tur opp på Holteheia der et britisk passasjerfly gikk i fjellveggen i 1961.

Det antydes at navigatøren ledet flyet 180 grader feil da det pga dårlig vær på Sola ble sendt på en rundtur ut over havet til været lettet.

I stedet gikk flyet stikk motsatt veg og gikk inn i fjellveggen innforbi Tau.

 

Treffpunkt nede til høyre for minnesmerket:

7nrs.JPG

Ved minnesmerket:

5egw.jpg

 

 

Mange vrakdeler er spredt rundt i terrenget.

Får håpe folk lar vær å ta dem med seg.

Det er i grunnen en kirkegård vi er på som må behandles med den største respekt.

h27b.jpg

 

 

Minneplaten på steinen:

rj0n.jpg

 

 

Minneplaten på treffpunktet:

qdxl.jpg

 

Dagen etter besøket på Holteheia var vi på Heiahornet, høyeste topp i Strand Kommune.

Der traff vi tilfeldigvis en hyggelig kar som viste seg å være fjellforums Sverre0 som har innlegg lenger oppe i tråden.

Verden er ikke stor.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.