Gå til innhold
  • Bli medlem

Sørøya


steingrd

Anbefalte innlegg

Selv om det er lenge til sommeren, så har jeg så smått begynt å tenke på hvor neste års turer skal gå.

Av en eller annen grunn har jeg lyst til å komme meg til Sørøya i Finnmark neste sommer, det ser ut som et spennende sted å legge 5-6 dager. Jeg ser det er noen tråder her om Sørøya, men mest om folk som nevner det som tursted.

Hvor på øya er det interessant å ta seg en tur med lengde ca 5 dager? Fokus for turen blir vel først fremst litt vandring, mye ørretfisking og gjerne også en topp eller to. Forslag til ruter og områder mottas med takk :) Hvor mye folk ferdes i disse områdene, er det veldig folksomt eller får man være i fred?

Hvor langt ut på sommeren må man før vannene er "garantert" isfrie forresten?

Det dukker vel opp flere spørsmål hvis jeg får noen svar ;)

hilsen forvirra søring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rart du ikke har fått mer tips til nå. Jeg kan ikke hjelpe mye, men jeg har vært på tur på Sørøya ved noen anledninger for mange år siden: http://bjarnesturblogg.blogspot.no/2012/02/tilbake-til-srya.html

Turen som vist i bloggen tok utgangspunkt i Dønnesfjordbotn. Derfra gikk vi inn i fjellet sørøstover. Vi kom ned igjen til sivilisasjonen på veien mellom Breikvikbotn og Hasvik. Vi var ute en knapp ukes tid.

Morten B. Stensaker vier også et kapittel til Sørøya i boka "Norges beste fisketurer". Samme område jeg besøkte. http://bjarnesturblogg.blogspot.no/2010/06/norges-beste-fisketurer.html

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, i Friluftsliv 4/2012 er det en flere siders fin artikkel med faktaboks derfra. Om du ikke abonnerer kan du sikkert kjøpe det nummeret fra http://www.friluftsliv.no men jeg anbefaler like godt et fullt abonnement.

:)

Takk for tips! Da må jeg se å skaffe meg det bladet :)

Jeg har allerede en del som daler ned i postkassen med jevne intervaller, Friluftsliv står på listen over ting jeg kjøper med ujevne mellomrom når jeg dumper inn Narvesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart du ikke har fått mer tips til nå. Jeg kan ikke hjelpe mye, men jeg har vært på tur på Sørøya ved noen anledninger for mange år siden: http://bjarnesturblo...e-til-srya.html

Se der ja. Du pleier vanligvis å ha ganske fyldige og gode turrapporter, men denne var litt sparsom :) Det har vel noe med at det var mange år siden. Jeg ser du skriver at det var is i juli. Det varierer vel kanskje sterkt fra år til år når isen går på fjellet der?

Turen som vist i bloggen tok utgangspunkt i Dønnesfjordbotn. Derfra gikk vi inn i fjellet sørøstover. Vi kom ned igjen til sivilisasjonen på veien mellom Breikvikbotn og Hasvik. Vi var ute en knapp ukes tid.

Det var noe slikt jeg så for meg også. En tanke jeg har hatt er å bli transportert et stykke ut fra Hasvik oppover denne veien og deretter gå østover noen dager og så tilbake vestover til veien. Såvidt jeg har forstått så er det taxi på øya, så man kan vel hvertfall bruke denne til å kjørt ut og om det er dekning så kan man vel også ringe og si at man "står langs veien" når man skal tilbake til Hasvik?

Morten B. Stensaker vier også et kapittel til Sørøya i boka "Norges beste fisketurer". Samme område jeg besøkte. http://bjarnesturblo...fisketurer.html

Den står allerede på ønskelisten, så jeg har et lite håp om at den dukker opp under treet i desember.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner. Jeg har ikke satt noen dato ennå, så jeg får se an vinteren først før jeg kjøper flybillettene tenker jeg.

Andre som har innspill? Vil det gå greit å kjøre taxi oppover veien og få taxien til å plukke meg opp på langs veien en uke senere? (Er det mobildekning langs denne veien feks?)

Tips til områder som er spesielt fine eller ekstra gode fiskevann mottas selvsagt med takk :) Eller andre "severdigheter" man bør stikke innom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten B. Stensaker vier også et kapittel til Sørøya i boka "Norges beste fisketurer".

Jeg fant denne boka til 169 kroner og da var det vanskelig å ikke kjøpe den. Jeg har ikke fått lest den ennå, men det ser jo ut som en fin bok.

Jeg ser den nevner to gammer, Botngamma og Sørgamma. Botngamma er tegnet inn på kartet i boka, men såvidt jeg kan se så står det ikke så mye om hvor Sørgamma ligger.

Er det noen som har posisjonen til Sørgamma? Gjerne GPS-koordinater, men en beskrivelse duger jo også. GPS-koordinater for Botngamma er jo også fint selvsagt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.