Gå til innhold
  • Bli medlem

Vann og vindtett skalljakke - tips & erfaringer?


Qwui

Anbefalte innlegg

Er på leting etter en slitesterk, vind og vanntett skalljakke. Vurderer Klättermusen allgrön, men lurer på om stoffet lett vil bli slitt eller gå hull i siden det er så tynt (eller er det tynt? Er i alle fall det jeg har fått inntrykk av) Og hva med Norrøna Trollveggen, er den bra? Ellers tips til andre jakker?

Ønsker helst å bruke så lite som mulig, rundt 2000-3000 kr. Men tenker at om jeg f.eks kjøper en jakke som er dobbel så dyr, som varer dobbelt så lenge så går det vel egentlig for det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klattermusens Allgrøn er nok av den "tynne lette" type skalljakke, så jeg vil ikke anbefale deg den som noe slitesterkt. Vind og nogenlunde vanntett er den. Ville evt gå for Norrønas jakke om du vil ha noe slitesterkt. Koster mer men varer stort sett lengre.

Råd for å spare noen kroner kan være å handle på salg; krever at en følger litt med på nettet el. i butikkene .. Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Norrøna Lofoten, eller Svabard.

Dette ser ut til å være bra jakker. Litt dyre kanskje, men det finnes sikkert noen gode tilbud i ny og ne.

Jeg var innom en nyåpnet sportsbutikk i går og prøvde en Lofoten. Bare fordi jeg er nysgjerrig, jeg har allerede en Arcteryx Theta SV så jeg trenger ingen ny, men det er alltid greit å holde seg opdatert.

http://www.fjellforu...rd/#entry232267

http://www.outnorth....shell primaloft

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville evt gå for Norrønas jakke om du vil ha noe slitesterkt. Koster mer men varer stort sett lengre.

Har du erfaring med den selv? Og hvor mange år kan man egentlig regne med at den varer?

Hva med Norrøna Lofoten?

Er definitivt med i vurderingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle jakkene så egentlig veldig bra ut (på nett, i alle fall), og ser ut som det er mulig å få alle til rundt 4000 kr.

Er vel ikke tilfeldigvis noen som har prøvd alle tre? Eller vet om det er noen avgjørende forskjeller mellom jakkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trollveggen og Alpha SV er relativt korte klatrejakker. Svalbard er lang ekspedisjonsjakke. Lofoten er en skijakke. De kan selvfølgelig brukes om hverandre, men det forskjeller på lommeløsninger, stormklaffer, mansjetter, snøskjørt osv som har betydning når du skal bruke de.

Har du vurdert Norrøna Dovre, Norrøna Recon, Arcteryx Theta SV? Dette er alle lange, værbeskyttende og slitesterke pro shell eller performance shell jakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trollveggen og Alpha SV er relativt korte klatrejakker. Svalbard er lang ekspedisjonsjakke. Lofoten er en skijakke. De kan selvfølgelig brukes om hverandre, men det forskjeller på lommeløsninger, stormklaffer, mansjetter, snøskjørt osv som har betydning når du skal bruke de.

Har du vurdert Norrøna Dovre, Norrøna Recon, Arcteryx Theta SV? Dette er alle lange, værbeskyttende og slitesterke pro shell eller performance shell jakker.

Takk! Vet du hvor lange de er, forresten? (Har ikke dessverre ikke mulighet til å oppsøke butikk for å se/prøve)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trollveggen og Alpha SV er relativt korte klatrejakker. Svalbard er lang ekspedisjonsjakke. Lofoten er en skijakke. De kan selvfølgelig brukes om hverandre, men det forskjeller på lommeløsninger, stormklaffer, mansjetter, snøskjørt osv som har betydning når du skal bruke de.

Har du vurdert Norrøna Dovre, Norrøna Recon, Arcteryx Theta SV? Dette er alle lange, værbeskyttende og slitesterke pro shell eller performance shell jakker.

arcteryx alpha SV er en "storfjellsjakke", lang både foran og bak. arcteryx beta er derimot en klatrejakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Norrøna Svalbard, Børge Ousland jakka. Denne har jeg forelsket meg helt i. Synes det utrolig deilig med den ekstra lengden på jakka når det er skikkelig drittvær og når en setter seg ned blir man ikke våt i hekken. Dessuten er den meget lett, ribbet for surr og rør som en ikke trenger og har alle stramminger du kan ønske deg, gode stormklaffer, lommer du får åpnet og puttet henda nedi med votter, åpninger i armer som er vide nok til brette opp med mye klær under når en skal rense fisk,slakte rein osv.

Denne er slitesterk som juling. Prisen derimot er ikke så mye å hoppe i taket for, men jeg kjøpte min hos amfibi.no på villmarksmessa for 3500,-

En annen positiv ting jeg kom på nå er at man kan feste pelskant på hetten, noe man virkelig setter pris på vinterstid i høyfjellet,.

http://www.norrona.com/Products/4150-09/svalbard-gore-tex-pro-shell-jacket-mw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

arcteryx alpha SV, evigvarende....!

Henger meg på denne. Alpha er så og si komplett for det meste.

Har hatt Alphaen i åresvis(på 8 året nå), og den er så absolutt verdt pengene. Aldri hatt noe tull med den, og den trekker ikke vann eller slipper inn vind. Bunnsolid! Regner med at Trollveggen vil være et godt alternativ uten å ha testet denne selv.

Som alt her i verden, så lønner det seg å finne noe som er tilpasset den aktiviten man skal bedrive.

Alphaen derimot, den duger til det meste. alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter anbefaling av Arcteryx Alpha SV. Har hatt den i et par år nå og den er vanntett og meget slitesterk. Har kommet i ny, lettere og ikke fullt så stiv versjon i år.

Er du ute etter en lettvekter som også er vanntett vil jeg anbefale Arcteryx Alpha LT. Jeg har den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på leting etter en slitesterk, vind og vanntett skalljakke...

Ønsker helst å bruke så lite som mulig, rundt 2000-3000 kr. Men tenker at om jeg f.eks kjøper en jakke som er dobbel så dyr, som varer dobbelt så lenge så går det vel egentlig for det samme.

Kan ofte lønne seg å kjøpe en jakke som er halvparten så dyr og varer halvparten så lenge. Det som sliter mest på skalljakker er uv-stråling (forutsatt at du ikke busher gjennom kratt mye). Uv-strålingen rammer kraftige jakker like hardt som tynne. Stoffet blir "loete" og drw-behandlingen nedbrutt. Selvom goretexen er inntakt "puster" jakka dårligere. I tillegg vil en tynn jakke puste bedre, være lettere og mer pakkbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Klattermusen Froste og er veldig fornøyd med den. Den er kraftig, solid og med praktiske løsninger. Alle stropper/glidelåser kan håndteres med votter på, den tetter godt rundt halsen og den har veldig gode luftemuligheter, klaffen forran glidelåsen har borrelås + to knapper så du ikke er helt ute å kjøre om glidelåsen skulle kvelde. Den har også en bra passform (syns jeg ihvertfall) og er behagelig å gå med. Koster endel, men skal være mulig å få på tilbud om man gidder lete litt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.