Gå til innhold
  • Bli medlem

Båttjönhytta


Lyset

Anbefalte innlegg

Annonse

En fråga angående Börgefjell :-P Hur e tillståndet med hytta vid Nedre Båttjönna och även Ranserbua.

Blir en vintertur in med tält men det kan ju vara trevligt med lite back-up :cool:

Häls Magnus

Heisann. Ranserbua har fungerende ovn, og det er vanligvis ved i uthuset. Dette kan sjekke hos Statskog Nordland, Fjelltjenesten v/Oppsynsmann Per Lorentzen.Bua er ikke tett, så regn med at det kan være litt snø inne. Når det gjelder Båttjønnhytta, er den heller ikke tett og jeg tror ikke du kan regne med at det finnes ved der. Men dette kan du også sjekke med Lorentzen, han vet det meste ang. Nordlanddelen av Børgefjell.http://www.statskog.no/Statskog/Sider/Fjelltjenesten.aspx
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

H

Hei.Var innom Ranserbua i august,da var den under restaurering,var bygd ny fra grunnen av. Bør vel være ferdig nå.

Har ikke vært innom Båttjønnhytta,men har hørt at den er i dårlig forfatning.

Hei. Sier du det, trodde ikke det var lov med noe hyttebygging o.l i nasjonalparken, mulig Statskog har fått dispans...Sikkert at det var den lille bua like for øst for hytta til samene, og ikke samehytta?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var denne lille hytta på siden av samehytta. Hytta manglet dør og det var isolasjonspakker inni den. gamlehytta lå på baksiden.

Har bilde av hytta,men hvordan laster jeg opp bilde?

Kan også føye til at brua like ved har rast sammen.

post-7769-0-50170400-1351015829_thumb.jp

post-7769-0-06409500-1351015852_thumb.jp

post-7769-0-26045700-1351015996_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen :-P Lastet opp 3 bilder fra Ranserdalen.

Det var denne lille hytta på siden av samehytta. Hytta manglet dør og det var isolasjonspakker inni den. gamlehytta lå på baksiden.

Har bilde av hytta,men hvordan laster jeg opp bilde?

Kan også føye til at brua like ved har rast sammen.

Ser man det, blir kanskje myggtett også nå. Brua har vært dårlig i flere år, sist jeg var der var det så lite vann i elva at det ikke var noe problem å krysse, så ut til å være litt fuktigere på bildet ditt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej hopp

Fick just veta att Båttjönnhytta e stängd tyvärr av Statsskog i Namsos. Då lägger jag om turen och siktar på Jengelvatnet istället :-P Hur e den stugan som finns där? Häls En frågvis svensk :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke åpne hytter ved Jengelen, men de to hyttene som er der har nødbuer. I tillegg er det noe samehyttegreier...

Du finner info om å leie hyttene ved å søke på Grane jeger og fisk, eller Vefsn jeger og fisk. Leie er billig og det er luksushytter. Nødbuene fungerer sikkert ok - i nød...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ok skulle behöva en lista på alla hytter i Börgefjell. Både de som leies ut och de som kan brukes som nöd hytter. Sitter med skol arbete om Börgefjell så det vore fint :-P Går på Fjälledarutbildningen på Storumans Folkhögskola och ska göra Börgefjellsturen som ett skolprojekt och då vill skolan veta att det finns nöd hytter att använda. Tacksam för svar :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite färskare uppdatering från Statsskog :-P

Hei!

Båttjønnhytta tilhører reindriften. Den står åpen, men de planlegger å stenge/rive den. Den er lite egnet til overnatting. Ranserbua er restaurert og står åpen. Åpne husvær koster ingenting å bruke.

Nu e det glasklart

Hej och hopp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra og viktig info det! Det er greit nok at hytta blir fjernet siden den står for nedfall. Tipper at hvem som helst ellers ville holdt en slik hytta på en så fin plass i orden, men om de ikke trenger den er det vel like greit at den blir fjernet...

Mener å huske at dette er en eternittkledd hytte så får tro og håpe alt blir fjernet.

Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Båttjønnhytta har vi vært innom to ganger de siste 6 årene eller så, den var ikke i så god stand ved noen av besøkene. Å ha vegger, gulv og tak er en luksus i Børgefjell, så det er litt synd at ingen har følt seg kallet til å holde den ved like (men jeg klager ikke, jeg har nå ikke gjort noe selv). DEn fungerer kanskje fortsatt, men jeg ville ikke latt teltet være hjemme..

 

Ranserbua var jeg innom på tur nå sist sensommer. Den var ikke ferdig, bl.a. hadde den en provisorisk, løs dør. Den ødelagte broen så jeg også - den kommer man ikke over, man må vade om elven tillater det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.