Gå til innhold
  • Bli medlem

Sesonginnspurt på Helgeland


LTP

Anbefalte innlegg

Helgetur til Helgelands Lofoten; Aldersundet, for å sjekke ut ny hytte. Mens noen brukte lørdagen i Motown for å powershoppe senger og annet stæsj, dro jeg til Liatind og Rundtind.
Skyfritt, varmt og vindstille helt til toppryggen, og utsikt over store deler av Nordland fylke.
Gikk opp sørflanken under Rundtinden og kom opp på ryggen rett vest for denne, fortsatte derfra videre bort til den høyeste av Liatindene.
Alternative returruter ble forkastet grunnet snø og sva av heftigere karakter enn håpet.

Bilde 1: Nordover fra Rundtind, med Vestisen inkludert Helgelandsbukken og Snøtind
Bilde 2: Rundtind fra vest
Bilde 3: Toppryggen fra øst og bort til østtoppen
Bilde 4: Aldersundet og sørover fra toppen av østtoppen, mot Tomma, Dønna, de 7 søstre og Vistfjellene
Bilde 5: Kveldsutsikt over Liatindan fra hytteveggen. Vesttoppen med Omegastasjonen til høyre i bildet. Rundtind er den høyeste av de to knausene til høyre i bildet

post-998-0-77864900-1350983837_thumb.jpg

post-998-0-44858000-1350983844_thumb.jpg

post-998-0-87048000-1350983852_thumb.jpg

post-998-0-84919800-1350983870_thumb.jpg

post-998-0-06655900-1350983902_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Morsomt med bilder fra min barn- og ungdoms "playground".

En liten kommentar til utsikten i bilde nr 4. De fjerne toppene til venstre som du kaller Vistfjellene, er Lille og Store Finnkneet nord for Vistenfjorden. Dessuten ser du fjellene på Vega mellom Elvasstinden (midt i bildet av de nærmeste fjellene) og Tomma/Dønna.

På bilde nr 3 kan en i skyggen ned til høyre ane konturene av den store pinnakkelen mellom Øst- og Vest-toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt med bilder fra min barn- og ungdoms "playground".

En liten kommentar til utsikten i bilde nr 4. De fjerne toppene til venstre som du kaller Vistfjellene, er Lille og Store Finnkneet nord for Vistenfjorden. Dessuten ser du fjellene på Vega mellom Elvasstinden (midt i bildet av de nærmeste fjellene) og Tomma/Dønna.

På bilde nr 3 kan en i skyggen ned til høyre ane konturene av den store pinnakkelen mellom Øst- og Vest-toppen.

Det har du helt rett i! Skambom med Finnknean, og strengt skulle jeg kalt attpåtil benevnt Vistfjellene "Høyholmstindan" for å få det korrekt.

Vega valgte jeg rett og slett å ikke nevne i denne i toppsammenheng.. Selv om begge "stortoppene der ute er veldig flotte! Egentlig urettferdig!

Pinnaklene på Liatind V skal visstnok være uklatret, selv av gærningen som klatret nordryggen av Strandtind på 80-tallet. Vet du om det er endret?

Kjell Iver: jeg har nok bildemapper fra Helgeland til en middels blogg, skal prøve å få lagt ut noe mer etterhvert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pinnaklene på Liatind V skal visstnok være uklatret, selv av gærningen som klatret nordryggen av Strandtind på 80-tallet. Vet du om det er endret?

Kjell Iver: jeg har nok bildemapper fra Helgeland til en middels blogg, skal prøve å få lagt ut noe mer etterhvert.

Jeg har ingen informasjon om at pinnakkelen er blitt klatret og tror ikke at det har skjedd hittil.

Jeg vet ikke om det er meg du sikter til angående en gærning på nordryggen på Strandtind ettersom jeg skrev en beretning på peakbook om denne turen. Men jeg kan forsikre at en behøver ikke være gærning for å gjøre denne bestigningen. Vi gikk opp der uten bruk av tauet og tenåringene som jeg hadde med meg, ba ikke om å bli sikret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har ingen informasjon om at pinnakkelen er blitt klatret og tror ikke at det har skjedd hittil.

Jeg vet ikke om det er meg du sikter til angående en gærning på nordryggen på Strandtind ettersom jeg skrev en beretning på peakbook om denne turen. Men jeg kan forsikre at en behøver ikke være gærning for å gjøre denne bestigningen. Vi gikk opp der uten bruk av tauet og tenåringene som jeg hadde med meg, ba ikke om å bli sikret.

Aner heller ikke om det var deg..! Snakket for noen år siden med en lokal tøffing som hadde vært på mer eller mindre alt (fjell) i området - allerede på 80-tallet.. Han her var vel i 40-årene, mener han sa han gikk Strandtind med onkelen sin.

Med Gærningstempelet siktet jeg mer til tøffhet og gjennomføringsevne enn galskap. Selv om man alltid skal trekke fra 50 % på det nordlendingene sier:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner heller ikke om det var deg..! Snakket for noen år siden med en lokal tøffing som hadde vært på mer eller mindre alt (fjell) i området - allerede på 80-tallet.. Han her var vel i 40-årene, mener han sa han gikk Strandtind med onkelen sin.

Med Gærningstempelet siktet jeg mer til tøffhet og gjennomføringsevne enn galskap. Selv om man alltid skal trekke fra 50 % på det nordlendingene sier:-)

Var det Bjørnar Skjæran? Han er iallfall nevøen min og var med på turen over Strandtind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker dessverre ikke navn, vet bare at han kjente Steinar Olaisen godt - det var han som i ntroduserte meg for fyren pga. felles interesse for Helgelandsfjell. Og at han muligens hadde bart..?

Hytta er dessverre privat og utilgjengelig!

Det kryr ikke av offentlige hytter i Nordland, men det er en campingplass med hytter midt i Aldersundet - der kan du starte ved døren og gå rett på motbakkene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.