Gå til innhold
  • Bli medlem

Snørapport Valdresflya


Jaap

Anbefalte innlegg

Tokk en liten sykkeltur til Valdresflya i dag, først og fremst for å sjekke snøforholdene. Og for litt trening, selvsagt. Parkerte bilen hos Bessheim og dro avgårde mot vandrerhjemmet i noen få kuldegrader, akkurat passende egentlig.

Fra omtrent 1200moh er det stort sett omtrent en halv meter snø per i dag, vil jeg tro. Syntes underveis at det var mulig å dra der på ski, men hva som virkelig var forbausende er at det fantes 4 - 5km fersk oppkjørt løype fra/til vandrerhjemmet. Det var noen folk der som hadde kommet i gang med langrenn. Også på andre siden av rv51 gikk det spor, ikke oppkjørt for øvrig.

Så det er bare å komme seg ut før veien stenges. Det blir vel snart nå, kanskje..?

Edit: ville legge inn flere bilder så dere får litt inntrykk, men får desverre feilmelding (internal server error). Kanskje det har noe å gjøre med svak signal her hjemme. Innlagt bilde viser for øvrig '1389' ;-)

post-7627-0-59099000-1350848199_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

gikk topptur til Rasletinden i dag, godkjent nedkjøring, men bare så vidt:)

Da var det trolig din spor fra vandrerhjemmet mot Rasletinden, for så veldig mye spor var det ikke der på denne siden av veien;-)

Var det snømengde eller kvaliteten som skyldet at det ikke var deilig nedkjøring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hva som må til for at du synes det er "deilig" da:)

Kunne godt ha vert mer snø, var en del stein fra raslet og ned på flya, her kunne jeg kjørt lenger sør for å få mere snø, men det ble mørkt og jeg fant ingen god kurs for å unngå det bratte steinpartiet.

Ellers var det litt steiner i veien fra toppen og ned på raslet, men noe bedre her, litt hardt på toppen, men det er det vel alltid i slike forblåste områder.. Kommer vel mer snø til helga;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge Yr har det jo snødd en del denne uka, og det ser tilogmed ut til å at det skal lette litt mot helgen... hm..

Var forresten knallfint oppover Fanaråkbreen forrige helg.

@ Andreas2: Kan man gå på ski omtrent alle steder på Fannaråkbreen? Har ikke mye erfaring med å ski på bre, så lurer litt på det. De sier at den er en 'snill' bre uten skumle greier, men er det sånt? Var dere på vei opp i taulag, f.eks.?

Har forøvrig så langt følgt med hele uke på værvarsel for Valdresflya, og det virker ganske ´stabilt´ for helga: klarvær på lørdag, snøbygger igjen på søndag. Oss har fatt en god del snø nå her i Lom siste døgn, så jeg regner med mer snø på Valdresflya og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Webcam Beitostølen + Flya: http://www.avisa-valdres.no/beitostoelen/sider/webkamera.aspx

Har gått endel "senhøst" (topp) turer de siste årene rundt Valdresflya, og 21 Oktober 2012 er i så måte rekord i forhold til snømengde/Skiforhold.

Men.., en liten høststorm så er mange partier blåst "rene"...

Krysser fingrene for en god lang og passe kald vinter...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastiske snøforhold på Valdresflya i dag. Et fast underlag med 20 cm nysnø oppå. Skulle til Rasletind, men det var ei suppe av tåke som gjorde lyset helt flatt, og jeg valgte å snu oppe i Steindalen. Sikten varierte fra 10-20 meter. Det kunne blitt årets nedkjøring i pudderet, men det var umulig å se om det gikk opp eller ned foran meg..

De tre andre jeg møtte på turen følte seg like snytt av Yr som meg. Det var meldt sol...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.