Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaring med Lapsk Vallhund og Islandsk fårehund


Elisabeth-81

Anbefalte innlegg

Jeg har en Finsk Lapphund og er veldig fornøyd med han, men kunne tenke meg en hund til. Vil ha en med litt mer iver og en som er litt tøffere enn han jeg har. Hunden må tåle kulde godt, den må kunne bære kløv (noe egentlig alle hunder kan), gjerne trekke på ski, være utholdende, ikke masete og den må kunne brukes i lydighet (ikke elite). Jeg klarer ikke helt bestemme meg for om jeg vil gå for en Lapsk Vallhund eller en Islandsk gjeterhund, eller om det finnes en annen rase jeg har oversett. Vil ha en naturlig hund, at det er en sunn og frisk rase er viktig.

Noen som har erfaringer, tips og råd?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jaktgolden :) Det har jeg.. Masse energi når vi er ute og en behagelig av knapp hjemme og inne.

For meg gir rasen alt jeg ser etter i en hund.. Stor utholdenhet og arbeidslyst. Kløver fint 10kg og noe mer, når topptrent.

Skal begynne med å trekke pulk og meg på ski, nå til vinteren. Han ble 2år i sommer, så har ikke prøvd tidligere. Men er helt sikker på at det er noe han vil like :)

Lydighet driver ikke vi med, bortsett fra hverdagslydighet. Men tror det er en rase, som kan gjøre det godt der også.

Min går alltid fri hvorsomhelst, bortsett fra i skogen under båndtvangsprioden. Også er det generellt sett glade og snille hunder, mot både hunder og mennesker.

Ellers tenkte jeg på samojed, når jeg leste innlegget ditt. De tåler jo også kulda godt!

Kjenner ikke mye til rasene du selv nevnte, så der må andre utale seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil vel tro at jaktgolden fungerer greit i lydighet, men vil helst ha en hund med minst mulig jaktinstinkter, spes siden jeg er veldig flink til å "glemme" båndtvangen. Samojed funker nok fint til det meste, men tror ikke de er så lette med tanke på lydighet. Kjenner ikke rasen noe særlig, men har ikke sett de bli brukt i lydighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaktgolden har ikke instinktene til en vanlig jakthund, så det er ikke noe problem å gå fritt med dem. Den er jo opprinnelig en apporterende fuglehund. Dvs den henter ting til deg, den "jager" ikke.

Som jeg sa, så går min fritt hele tiden overalt. Men jeg er såklart forsiktig under båndtvangsprioden, slik at han ikke stresser opp viltet. Ikke fordi jeg et redd han skal stikke. Det har han aldri prøvd seg på engang...

Det er jo en meget populær rase blant redningshundene. Og du kan ikke ha de største jaktinstinktene da :)

Samojed går nok fint til enkel lydighet, men er nok først og fremst en ypperlig "turhund" ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer jaktgolden å holde varmen på vinteren uten å måtte løpe rundt? Jeg er vant med å ikke måtte ta hensyn på kalde dager, men at utfordringene derimot kan dukke opp på varme sommerdager. Syns det er lettere å få kjølt ned en hund enn å varme den opp. Du har et poeng med den apporterende delen, blir jo ikke som andre jakthunder. Hvordan er jaktgolden med tanke på sykdommer? Vanlig golden er jo litt ute og kjører spes med HD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer jaktgolden å holde varmen på vinteren uten å måtte løpe rundt? Jeg er vant med å ikke måtte ta hensyn på kalde dager, men at utfordringene derimot kan dukke opp på varme sommerdager. Syns det er lettere å få kjølt ned en hund enn å varme den opp. Du har et poeng med den apporterende delen, blir jo ikke som andre jakthunder. Hvordan er jaktgolden med tanke på sykdommer? Vanlig golden er jo litt ute og kjører spes med HD.

Det er jo ikke en polarhund og det kan den heller ikke behandles som. Men den trives veldig godt ute selv om det er kaldt. Er ikke noen spesielle hensyn å ta hvis han er i aktivitet og bevegelse. De har tykk underull og trenger ikke klær, for å si det sånn!

Kalde netter hiver jeg han inn i jervenduken..

Den generelle forskjellen på jaktgolden og den tradisjonelle goldenen, er at jaktutgaven er avlet frem på bruksegenskaper. Mens den tradisjonelle er avlet frem på utseende.

Men som med alle raser er det viktig å være nøye med oppdretter, sjekke stamtavle og søsken til foreldre nøye. Det er jo mange færre oppdrettere av jaktgolden enn den tradisjonelle, så mitt inntrykk er at de oppdretterne er spesielt interesserte og gjør en god jobb.

Min stammer fra Sverige, er HD fri og eller frisk som en fisk. Og ikke minst er han supersprek :)

Må også legge til at rasen virkelig trenger å bruke seg, hver dag! Det er en krevende rase som ikke noe spesielt glad i hviledager. Men det er jo mange måter å bruke seg på da... Får de for lite, kan du risikere å få en stresset og umulig hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Finsk Lapphund og er veldig fornøyd med han, men kunne tenke meg en hund til. Vil ha en med litt mer iver og en som er litt tøffere enn han jeg har. Hunden må tåle kulde godt, den må kunne bære kløv (noe egentlig alle hunder kan), gjerne trekke på ski, være utholdende, ikke masete og den må kunne brukes i lydighet (ikke elite). Jeg klarer ikke helt bestemme meg for om jeg vil gå for en Lapsk Vallhund eller en Islandsk gjeterhund, eller om det finnes en annen rase jeg har oversett. Vil ha en naturlig hund, at det er en sunn og frisk rase er viktig.

Noen som har erfaringer, tips og råd?????

Jeg har en Lapsk Vallhund. Den er vel omtrent som det du beskriver, bortsett fra at hun ikke trekker. Jeg vet om andre Lapske som trekker godt så det trenger ikke bety noe. Der er godt pelsa så kulde er ikke noe problem, min har ligget ute i hundehus i -30 i flere dager og trivdes faktisk med det. Hun er også veldig utholdende og flink til å hente seg inn igjen så fort det er pause. Dette er en viktig egenskap for rasen.

De fungerer fint til agility og synes det er kjempegøy. Konsentrasjonen er nok ikke på høyde med bordercollier mende elsker utfordringene allikevel.

Jeg ville valgt Lapsk Vallhund framfor Islandsk fordi den er større, mer utholden og etter min oppfatning mye mindre masete. Pelsen på Lapsk er kortere og suger ikke til seg så mye sørpe og isklumper, en stor fordel for meg iallefall.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg anskaffet meg lapsk i sommer og har ikke angret så langt. Jeg har jo begrenset tid med rasen og jeg synes å merke endringer hos krabaten for hver uke som går. Allikevel synes jeg at min skjønner ting utrolig kjapt når nye ting skal læres. Det som er mer utfordrende er at han synes ting fort kan bli kjedelig og da gidder han ikke mer.

Synes vel også å merke at han har begynt å mase litt mer i det siste(jeg så du nevnte det tidligere i tråden).

Men som jeg sa innledningsvis; jeg har ikke angret på valget.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger.

Nå er det enda en stund til jeg skal skaffe meg en hund til, men heller mest mot Lapsk vallhund, noe av grunnen er at den ikke er så vanlig å bruke i lydighet. Har klart å få opprykk til klasse 2 på en Finsk Lapphund så skal nok klare en Lapsk også, og siden jeg ikke har mål om store konkuranser og elite så trenger jeg heller ikke en superhund :P

Jeg tror nok begge rasene er fine og jeg ser helt klart fordelene med å ha en utprega gjeterhund, men jeg ser også fordelene ved å ikke ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg anskaffet meg lapsk i sommer og har ikke angret så langt. Jeg har jo begrenset tid med rasen og jeg synes å merke endringer hos krabaten for hver uke som går. Allikevel synes jeg at min skjønner ting utrolig kjapt når nye ting skal læres. Det som er mer utfordrende er at han synes ting fort kan bli kjedelig og da gidder han ikke mer.

Det du beskriver syns jeg høres ut som en typisk valp. Du kommer til å merke endringer med gjevne mellomrom til han er rundt 4 ihvertfall. Men helt klart mest fram til han er 2. Var noen andre her som nevnte det med mas, jeg er ikke så allergisk mot litt hundemas.

Syns du ellers han virker trygg? Min hund er redd for fryktelig mange ting, men er ikke så sikker på at det er helt rasetypisk. Syns det høres ut som finsk og lapsk har endel fellestrekk og jeg er generelt veldig fornøyd med min finske, han er bare litt vel bedagelig og skvetten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er klart at endringene henger sammen med at han er valp. Årsaken til at jeg nevnte det var at endringene sammen med begrenset tid med rasen var for å understreke at mine erfaringer så langt ikke er fasiten. Svarene vil kanskje bli helt andre om en stund. Så langt har jeg oppfattet han i positiv forstand som lettlært, "trofast/lojal" ( har ikke opplevd at han ikke har kommet på innkalling så langt), nydgjerrig, ut på tur aldri sur, overraskende rolig innendørs mesteparten av tiden(unntak finnes), ekstremt glad og lystig til sinns.

På spørsmålet ditt om han er trygg vil jeg definitvit si ja. De eneste gangene jeg har registrert at han har vært noe utrygg er den første tiden sammen med hunder som er mye større (gjerne ganske voldsomme). Ellers har han så langt vært trygg på alt og alle (vil også hilse på alt og alle). Han er også veldig medgjørelig i form av at jeg kan gjøre hva jeg måtte ønske med han.

To særegenheter så langt er at han synes å bli bettatt av vakker utsikt. Han sitter da gjerne på fjellknauser og kikker ut over dalen over lang tid.

I tillegg elsker han å krype inn i huler, grotter og rør mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er klart at endringene henger sammen med at han er valp. Årsaken til at jeg nevnte det var at endringene sammen med begrenset tid med rasen var for å understreke at mine erfaringer så langt ikke er fasiten. Svarene vil kanskje bli helt andre om en stund. Så langt har jeg oppfattet han i positiv forstand som lettlært, "trofast/lojal" ( har ikke opplevd at han ikke har kommet på innkalling så langt), nydgjerrig, ut på tur aldri sur, overraskende rolig innendørs mesteparten av tiden(unntak finnes), ekstremt glad og lystig til sinns.

På spørsmålet ditt om han er trygg vil jeg definitvit si ja. De eneste gangene jeg har registrert at han har vært noe utrygg er den første tiden sammen med hunder som er mye større (gjerne ganske voldsomme). Ellers har han så langt vært trygg på alt og alle (vil også hilse på alt og alle). Han er også veldig medgjørelig i form av at jeg kan gjøre hva jeg måtte ønske med han.

To særegenheter så langt er at han synes å bli bettatt av vakker utsikt. Han sitter da gjerne på fjellknauser og kikker ut over dalen over lang tid.

I tillegg elsker han å krype inn i huler, grotter og rør mm.

Høres ut som en fantastisk valp du har fått deg. Hunden min er også fasinert av utsikt og skal helst opp på alle topper og titte rundt.

Kjøpte du han hos en oppdretter og har du i såfall navnet på den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.