Gå til innhold
  • Bli medlem

Stegjernsafari - Lofoten - Januar 2012


masjstovel

Anbefalte innlegg

Turen med en god kamerat gikk til fots i fjellområdene fra Sydalen til Svolvær, nærmere 2 mil i januar i år. (Beklager dårlig kvalitet på noen av bildene)

Siden Januar-dagene er korte i Lofoten, tenkte vi starte en times tid før soloppgang så beste delen av turen ble i fjellene.
Gjennomføringen blir (heldigvis) sjeldent som planleggingen, så turen startet vel et kvarter før det ble lyst. Hard snø møtte oss allerede ved starten nede i Sydalen.

Planen var å følge nordsiden av eggen på fjellene (se kartutsnitt) nordøstover, for så å runde Torskmannen (Den mindre kjente av de 2 i Lofoten) og runde av ned mot Sætra før vi gikk mot Svolvær. Allerede da vi hadde steget opp på Sydalsskaret, tipper rundt 250-300moh, så innså vi at dette ville bli vanskelig pga isføre. Vi gikk videre opp mot Kroktinden før vi skjærte av den opprinnelige ruta mot ei lavere rute som gikk mye opp å ned på rundt 400-500moh. Uten stegjern ville turen etter min mening ikke bare vært uforsvarlig, men helt umulig å gjennomføre, siden skare-føret gikk over til ren is etter vi skjærte av før Kroktinden. Slik var det også resten av turen.

Da lofotfjellene ikke akkurat er kjent for å være runde i kantene var det enkelte partier som var smått ubehagelige mot slutten av turen, da mørket i tillegg meldte sin ankomst. Vi kom oss likevel helskinnet hjem etter 7,5timer;) På sommerstid antar jeg at samme ruten tar rundt 5 timer i bedagelig tempo.


Ruten vi gikk
gallery_9939_54_85741.jpg



Kroktinden i bakgrunnen
120126_fjellturFrank_01.JPG


Pause etter isete etappe. Den mindre kjente av de 2 Torskmannen-tindene i Lofoten i bakgrunnen.
120126_fjellturFrank_04.JPG



På eggen under Kroktinden. Higravstinden (Lofotens høyeste, 1146moh) og Geitgaljen skimtes helt til høyre i bildet.
gallery_9939_54_743404.jpg


gallery_9939_54_1363638.jpg


Kroktinden
gallery_9939_54_3149584.jpg

Stavene kom godt med
gallery_9939_54_33208.jpg

Laukvik i Bakgrunnen
gallery_9939_53_8129.jpg


Nede om noen få strakser. Buksebenet og stegjernet kom aldri overens.
gallery_9939_53_40170.jpg

Vis rapporten i Turkartet

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for rapport! Kan jeg spørre hva slags dataprogramm du bruker for å tegne inn blå GPS-ruta? Bruker selv gpsplan.no, men kommer altid i 'konflikt' med obligatorisk rød farge: både etablert vei/sti og opplast gps-ruta blir da samme farge, noe som selvsagt virker meget forvirrende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for rapport! Kan jeg spørre hva slags dataprogramm du bruker for å tegne inn blå GPS-ruta? Bruker selv gpsplan.no, men kommer altid i 'konflikt' med obligatorisk rød farge: både etablert vei/sti og opplast gps-ruta blir da samme farge, noe som selvsagt virker meget forvirrende...

Når jeg måler opp ruten for meg selv så bruker jeg måleredskapet på norgeskart.no.

Kartet her har jeg bare tatt printscreen og "malt over" med blått i Paint, ikke mer fancy enn det:)

Takk for tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig turrapport. Gikk omtrent samme rute sommerstid i fjor. Gikk opp ved rørgata ved kraftverket der inne og ned ved isvatnet osv.. Burde være forhold for isfiske der også :)

Takk for det! Da kom du sikkert ned ved Haugen Gård, ved Sandslett, eller der det står Oddan på kartutsnittet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kom du sikkert ned ved Haugen Gård, ved Sandslett, eller der det står Oddan på kartutsnittet.

Stemmer det. Var 25 telt ved Isvatnet da jeg passerte der. Busslast med finske turister. Tror det er mindre av de på denne årstiden... Kunne virkelig tenkt meg en vintertur til Lofoten - mindre turister også....
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.