Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken truger til mitt bruk? Råd ønskes.


mindviruz

Anbefalte innlegg

Jeg skal investere i truger, og har null peiling på truger.

Disse skal brukes på fjellturer, fortrinnsvis på høsten og våren når det ikke er skiføre, men så mye snø at det ikke er noe særlig å gå til fots. Gjerne i den perioden man kan gå halvveis til en hytte relativt tørrskodd, men møter på så mye snø lengre oppi fjellet at man må til med truger.

De kommer derfor til å bli bært en del på sekken, så det er greit om de er lette. Jeg går da lengre turer til hytter i fjellet først og fremst.

Jeg veier 70kg, er 170 høy, og kommer til å gå med sekk på 5-15(maks 20) kg.

De blir kanskje også brukt litt på vinteren, der det egner seg bedre enn ski. Men jeg bruker fotrinnsvis aller mest ski når det er skiføre.

De må være gode, men de trenger ikke å være de dyreste.

Hvilken størrelse trenger jeg på selve trugen?

Jeg har tenkt litt på om ett par truger fra XXL kunne vert bra? F.eks:

Tubbs journey 36: http://www.xxl.no/villmarksliv/truger-staver/journey-36-truger-1077315

eller Tubbs Mountaineer 36: http://www.xxl.no/vintersport/truger/truger/mountaineer-36-truger-1062843

Hva er egetlig den store forskjellen på disse trugen, foruten vekt og pris? (Journey er lettest og billigst. Men har den "hengslet" binding?)

Noen råd å komme med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 2 uker senere...

Jeg har forgjengeren til den Journeytrugen, og liker ikke bindingssystemet. Strammingen er klønete og løsner gradvis, og hælstrammeren funker heller ikke godt. Ville investert i den dyrere varianten.

Jeg bruker min som hyttetruge og da er den grei, men ville ikke hatt den til lengre turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forgjengeren til den Journeytrugen, og liker ikke bindingssystemet. Strammingen er klønete og løsner gradvis, og hælstrammeren funker heller ikke godt. Ville investert i den dyrere varianten.

Jeg bruker min som hyttetruge og da er den grei, men ville ikke hatt den til lengre turer.

Så kanskje mountain trugen blir bedre da? Prisen begynner å bli litt høy da. Må man faktisk opp i så høy pris for å få ett par gode lette truger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som anbefaler Forsvarets truger?

De hvite, små, aluminiumstrugene med stive, glatte bindinger? De som glipper, knirker og detter gjennom alt unntatt skare? Nei. De holder til å hente ved, men fullstendig ubrukelige om du skal gå langt. Jeg tviler faktisk på om de er solide nok til å gå dagsturer med. Ja, har et par (grøss).

Tubbs har flere gode modeller, MSR kan ha noe også. Gode truger koster dessverre noen kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på snøen, hva som holder. Er det en meter med løst pudder så er 36" bra. Skal du gå med tung sekk og være dekket for de fleste forhold ville jeg valgt 36". Ellers så vil 30" i de fleste tilfeller være bra nok, og litt lettere å gå med. Selv bruker jeg

MSRLAN22YL.jpgMSR Lightning Ascent Snowshoe som er 30", og med forlengere til 36" ved behov. Ulempen med disse trugene er det omfattende festesystemet. Tilgjengjeld sitter de utrolig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kanskje mountain trugen blir bedre da? Prisen begynner å bli litt høy da. Må man faktisk opp i så høy pris for å få ett par gode lette truger?

Truger med dårlig binding er utrolig irriterende. På mine slakker de seg gradvis, og hvis jeg skal gå i litt skrått terreng begynner skoen å vri seg i bindingen. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har løftet foten og merket at trugen er i ferd med å falle av. Er enig i at 2000,- er dyrt, men 1000,- for et par som virker dårlig er etter min mening enda dyrere..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mange par truger, de fleste med familienavn Tubbs.

Med din vekt/høyde og den bruken du skisserer tror jeg 30" er maks lengde.

Ser at noen her ikke liker bindingene på de eldre/billigere Tubbstrugene, jeg har flere forskjellige og opplever ikke dette som noe problem.

Wilderness(2011/12) og Expedition har lignende bindinger som Mountainer, de har hælløfter og broddene er bare litt mindre enn på toppmodellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå gikk jeg inn på tubbs sine sider på "which snowshoes is right for you" : http://tubbssnowshoe...shoe-finder#030

Der kom det opp at 25" ville være rett for meg, og da gjerne mountaineer utgaven, så da bestilte jeg denne fra nettsiden qwer993 anbefalte.

Jeg kommer egentlig ikke til å gå mest med tung sekk med disse, tror jeg, og når det er 50 cm pudder er de ski jeg foretrekker å bruke. Defor tenkte jeg a en 25" er lettere å gå med enn en 30" eller 36".

Men vi får se hvordan det går :)

Takk for alle tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.