Gå til innhold
  • Bli medlem

Kanotur fra Inari til Kirkenes


sammie12

Anbefalte innlegg

Annonse

Driver selv og planlegger en tur i fra Järvelä til Kirkenes.

Planen er å komme seg til Inari, så transport opp til startpunktet Järvelä. Derfra går det en offisielt merket kano-løype frem til Neidenelva, så etter noen dager hopper jeg av løypa og beveger meg mot øst for å komme til Munkelva.

Benytter en Packraft (oppblåsbar): http://www.skaumann.com/36153421 + http://www.packrafting.com/

Tips. Her er et online kart over Finland som er veldig brukervennlig: http://www.retkikart...retkikartta.php

Tips: Busstabeller i Finland: http://www.eskelisen.../index.php?os=7

post-2138-0-57633800-1350531887_thumb.jp

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Padlet ca denne ruta sensommeren 2010. Ble ganske mye bæring for å komme over i munkelva denne veien.

Var uansett en veldig fin tur på rundt ti dager.

hei nitraM

tviler ikke på at du har hatt en fin tur,vel,,har lenge hatt planer om en kanotur langs Inari sjøen for så å ta meg over mot Neiden,,tenker å bruke 1 måned på turen,,,er jo endel utstyr som må skaffes til veis,,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og min kjære padlet fra Ivalo, over Enare og ned munk elva. Flott tur som vi brukte fire uker på. Det var god tid. Om du vil ha noen tips ang. Rute og lignende er det bare å sende en pm.

:-P Hei ,,ja det er jo alltid fint med gode råd og tips,,skal bruke en ALLY,,16,5 FOT,,hadde vært fint med ruteopplysninger,,da det er første gang jeg tar en slik tur,, :idea: ,,,hører gjerne fra deg,,,
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det høres ut som en mer behagelig tidsplan. Skulle egentlig satt av minst to uker selv.

Det som var litt synd på min tur var at det ble ganske stress å rekke flyet hjem.

Mye bedre å kunne slappe av med fiske og bålkos når man først har reist så langt.

hei igjen,,var innom din side,,og jeg synes allikevell du må ha hatt en fin tur,,,,er vel ikke akkurat lengden på turen som betyr så mye,,men kvaliteten,,,,
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Padla fra Järvelä ned til Fjellstua i Neiden i sommer - startet fredag og var nede torsdag formiddag. Tok det svært rolig de siste dagene for det går fort å padle ned elva.

Noen stryk hvor det fort kan bli bading om man ikke tauer forbi eller bærer med en åpen kano. Den vi brukte var ikke særlig bra i stryk da det slo over veldig mye vann om det ble lange stryk. Tror ikke vi satte utfor noe mer heftig enn klasse tre stryk. Men er en del plasser det krever litt å komme ned med kano for å si det sånn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei igjen,,var innom din side,,og jeg synes allikevell du må ha hatt en fin tur,,,,er vel ikke akkurat lengden på turen som betyr så mye,,men kvaliteten,,,,

Nei det klart :)

Hadde en flott tur i et fantastisk område.

Men vil sterkt anbefale å ha god tid. Deilig å slappe av med fiske og bålkos.

Er også greit å ikke måtte forflytte seg i dårlig vær på de største vannene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Padla fra Järvelä ned til Fjellstua i Neiden i sommer - startet fredag og var nede torsdag formiddag. Tok det svært rolig de siste dagene for det går fort å padle ned elva.

Noen stryk hvor det fort kan bli bading om man ikke tauer forbi eller bærer med en åpen kano. Den vi brukte var ikke særlig bra i stryk da det slo over veldig mye vann om det ble lange stryk. Tror ikke vi satte utfor noe mer heftig enn klasse tre stryk. Men er en del plasser det krever litt å komme ned med kano for å si det sånn.

hei,,gode råd er fint,,vel du hadde vel ikke sprayhood på din kano,,,tenker å investere i det ,,i tilfelle,,,,min tur tenker jeg å bruke 1.måned på,,,fra eller til,,,,hadde jo vært fint om man var to,,men det går vel greit alene også ,,
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det klart :)

Hadde en flott tur i et fantastisk område.

Men vil sterkt anbefale å ha god tid. Deilig å slappe av med fiske og bålkos.

Er også greit å ikke måtte forflytte seg i dårlig vær på de største vannene.

hei igjen,,,,jeg har allverdens tid ,,,så om det skulle bli vinter før jeg endte turen ,,så er ikke det noe problem,,,er bare kvaliteten på turen som betyr,,,,men det er vel avhengig hva man selv legger i den,,,:)))
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Padla fra Järvelä ned til Fjellstua i Neiden i sommer - startet fredag og var nede torsdag formiddag. Tok det svært rolig de siste dagene for det går fort å padle ned elva.

Noen stryk hvor det fort kan bli bading om man ikke tauer forbi eller bærer med en åpen kano. Den vi brukte var ikke særlig bra i stryk da det slo over veldig mye vann om det ble lange stryk. Tror ikke vi satte utfor noe mer heftig enn klasse tre stryk. Men er en del plasser det krever litt å komme ned med kano for å si det sånn.

hei Tormod,,,skal huske det du sier,,,GODE RÅD,,takker:))
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det klart :)

Hadde en flott tur i et fantastisk område.

Men vil sterkt anbefale å ha god tid. Deilig å slappe av med fiske og bålkos.

Er også greit å ikke måtte forflytte seg i dårlig vær på de største vannene.

:-P joda ,,det eneste jeg har nok av er GOD TID,,,skjønner hva du mener,,,,,,skal ta det med ro :-P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

:-P Hei ,,ja det er jo alltid fint med gode råd og tips,,skal bruke en ALLY,,16,5 FOT,,hadde vært fint med ruteopplysninger,,da det er første gang jeg tar en slik tur,, :idea: ,,,hører gjerne fra deg,,,

:-P hallo igjen,,,,jeg lurer på hvordan det var å komme seg ned Munkelva,,,,var det noen problemer som en skulle vite om,jeg skal bruke en Ally 16,5,,,,går det?

takker for event.opplysninger :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og min kjære padlet fra Ivalo, over Enare og ned munk elva. Flott tur som vi brukte fire uker på. Det var god tid. Om du vil ha noen tips ang. Rute og lignende er det bare å sende en pm.

:-P heiVilmannennn,,,

hadde vært fint med hvilken rute dere event.brukte,,,har hund med meg på denne turen,,min helse er jo ikke av den beste,,men vil prøve meg,,og alderen er den beste -52 modell :-P :-P ,,,,,hører gjerne fra deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei Tormod,,,skal huske det du sier,,,GODE RÅD,,takker:))

Hei Tormod :-P

tenker å bruke en ALLY 16,5,,,,er alene med hund,,,tid har jeg nok av,,men ikke den aller beste helse ang rygg,,,hva trur du!!?? er det noe for meg??

Takker for event.opplysninger :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du klarer å posjonere bæringen opp i fornuftige mengder kan jo det gå bra. Vi var tre stk og måtte gå to turer for å få med oss alt med en kano og en liten kajakk. Selv fikk jeg føling med en gammel ryggskade etter baksing med kanoen... Ally er jo mye lettere enn den vi brukte da. Bør pakke alt utstyr i gode bærbare pakksekker som flyter og kan knytes fast i kanoen. De jeg var på tur med hadde noe i vanlig sekk og noe i litt billige små stappfulle pakkposer...med alt for mye i og derfor ikke tett. Resulterte i mye ekstra arbeid... mitt utstyr var heldigvis pakket godt og tett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:-P hallo igjen,,,,jeg lurer på hvordan det var å komme seg ned Munkelva,,,,var det noen problemer som en skulle vite om,jeg skal bruke en Ally 16,5,,,,går det?

takker for event.opplysninger :-P

Jeg padlet den samme typen ned munkelva, det passet utmerket.

Burde pakke sånn at det går raskt å laste inn og ut, ettersom det er en del korte bæringer.

Det er noen fosser og stryk i elva som man må gå rundt, og som ikke nødvendigvis er så lette å se på kart.

Spesielt en som det gjelder å passe seg for, nokså høyt oppe i elva. Er ikke verre enn å spisse ørene i ny og ne, men det kan være greit å vite om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Det blir noe bæring i Munkelva, særlig om du ikke er dristig nok til å padle over det villeste strykene. Så har du jo Munkelvsfossen som kan være grei og bære forbi. Dessuten vil du få noen bæringer før du kommer til Munkelva, kommer litt ann på hvilken rute du velger. Vi startet i Ivalo padlet over Enare og til Munkelva via Kyyneljaervi og Suolisjavri. Den ruten skal være lettere enn "Monsen" ruta, men det ble en del slit når vi forlot de store vanna. Men tar du deg god tid og pakker litt fornuftig går det nok bra. Er et helt fantastisk område så det er bare å glede seg.

Om du er bekymret for om ryggen ikke vil holde, hva med å kun padle de nordøstre delene av Enare? helt nydelig område og mye natur å kose seg med:) så slipper du å bære noe som helst;) mulighetene er mange!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er fine områder å padle kano i. Jeg har en del erfaring fra området. I 2003 padlet Cecilie, bikkjene og jeg fra Troms til Kirkenes. Denne siste delen av etappen gikk fra Ivalo til Kirkenes. Fra Inari til Kirkenes har jeg gått på ski. Så jeg kjenner ruta. Jeg har også padlet både Munkelva og Neidenelva. Først vil jeg få lov å tipse om at rutevalg kan tas også utenom elvene. Cecilie og jeg valgte å padle over grensefjellet Rajapaa øst for Munkelva. Så kom vi ut til Kirkenes over Langvannet (Sandneslangvannet). På samme måte kan du velge ruter lenger sør. F.eks: Går det fint an å forflytte kano via Nammijarvi til de store vannene i øvre - pasvik nasjonalpark.

Mulighetene er veldig store i dette området. Men en ting: vær forsiktig på Inari. Plutselig blåser den opp og blir skikkelig stygg. Cec og jeg erfarte det og var langt utpå da vi beveget oss opp og ned i bølgedalene. Heldigvis klarte vi å berge oss i land på ei øy og blei der noen dager....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er fine områder å padle kano i. Jeg har en del erfaring fra området. I 2003 padlet Cecilie, bikkjene og jeg fra Troms til Kirkenes. Denne siste delen av etappen gikk fra Ivalo til Kirkenes. Fra Inari til Kirkenes har jeg gått på ski. Så jeg kjenner ruta. Jeg har også padlet både Munkelva og Neidenelva. Først vil jeg få lov å tipse om at rutevalg kan tas også utenom elvene. Cecilie og jeg valgte å padle over grensefjellet Rajapaa øst for Munkelva. Så kom vi ut til Kirkenes over Langvannet (Sandneslangvannet). På samme måte kan du velge ruter lenger sør. F.eks: Går det fint an å forflytte kano via Nammijarvi til de store vannene i øvre - pasvik nasjonalpark.

Mulighetene er veldig store i dette området. Men en ting: vær forsiktig på Inari. Plutselig blåser den opp og blir skikkelig stygg. Cec og jeg erfarte det og var langt utpå da vi beveget oss opp og ned i bølgedalene. Heldigvis klarte vi å berge oss i land på ei øy og blei der noen dager....

Støtter helt klart at man må være forsiktig i forhold til vind på Enare. Den kommer fort og kraftig! Erfarte dette vi også. Hold deg nært land, følg med på himmelen og tretoppene så går det bra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fulgte dere øyrekka midt på Inari? eller fulgte dere austsida?

Vi fulgte østsiden. Holdt oss nært land hele turen, men noen steder vart det til at vi krysset, der kunne det være ca en km i avstand, vi padlet da stort sett på natten, siden det oftere er stille da. Hvordan er det å padle langs øyrekka midt på Enare da? Finere enn å padle langs land? Må bare si en gang til at de nordøstre delene av Enare er helt nydelige, må tilbake dit om ikke så alt for lenge!

Sitter å skriver turraporter fra Enare - Munkelva turen og de andre områdene vi opplevde i sommer. Skal være feridig om ikke så veldig lenge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fulgte østsiden. Holdt oss nært land hele turen, men noen steder vart det til at vi krysset, der kunne det være ca en km i avstand, vi padlet da stort sett på natten, siden det oftere er stille da. Hvordan er det å padle langs øyrekka midt på Enare da? Finere enn å padle langs land? Må bare si en gang til at de nordøstre delene av Enare er helt nydelige, må tilbake dit om ikke så alt for lenge!

Sitter å skriver turraporter fra Enare - Munkelva turen og de andre områdene vi opplevde i sommer. Skal være feridig om ikke så veldig lenge.

:-P hei "villmanennn"

Gleder meg til din turrapport fra Enare-Munkelva,,,,er sikkert noe å hente der,, :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.