Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilke sko til Rottefella Riva 3?


grolillebo

Anbefalte innlegg

Jeg har et par fjellski påmontert Riva 3-bindinger, og trenger sko til disse. Noen som har tips? Jeg har fått skiene og lurer også på om bindingene kan justeres slik at de passer de fleste skostørrelser. Jeg regner med at lengden på skiene passer meg sånn omtrent. Jeg er 173 cm høy, skiene 175-180 cm tror jeg (husker ikke i farten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Har bare såvidt prøvd bortoverski med Riva 3, og ble overrasket over hvor mye wiren måtte strammes for ikke å falle av. Har selv Rottefella 412, der henger wiren på hælen uten nevneverdi motstand i hælløftet. "Eksperten" min sa at Riva 3 kun var egnet for plaststøvler og meget stive lærstøvler. Brukte den gangen Crispi Antartic, og jeg måtte stramme wiren så mye at sålen bøyde seg... Hva med Scarpa T4? Har disse selv, og synes de er suverene, ulempen er litt høy vekt, og at de kan bli varme om våren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr det at disse bindingene stort sett egner seg til toppturer? Jeg hadde nemlig ikke tenkt å bruke dem så mye til det, siden jeg har randonneutstyr til denslags.

Vil du heller anbefale at jeg kjøper nye bindinger som er bedre egnet til turer på flatmark?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg har som sagt bare én tur med disse bindingene, og de falt ikke i smak med relativt myke støvler. Kompisen som eier dem, bruker Crispi Super Telemark, og han får noen gnagsår av og til. Jeg tror ikke at jeg vil anbefale disse bindingene til ren turbruk, tror du blir skuffet. Kjøp heller et par vanlige Rottefella Telemark, koster ikke stort på Obs! Sport. Eller eventuelt BC-systemet. Veldig synd at Rottefella sluttet å produsere 412, det er en super binding. Når det gjelder skostørrelser, så er det så vidt jeg husker 3 lengder på wiren. Noen andre som har erfaringer med Riva 3 til turbruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, det kan jo høres ut som om det lureste er å kjøpe nye bindinger, ja. Jeg har tenkt å gå noen timer om gangen, så det er viktig at skoene er komfortable og sitter godt på foten. Jeg er spent på om det er flere som har erfaringer, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Riva 3 til både toppturer og flatmarksturer med både plastsko (Scarpa T3 og T1) og myke lærstøvler (Garmont ettellerannet). Med de lave myke plastskoa(T3) er de akkurat passe stramme til både bortover, oppover og nedoverbruk. Til høye stive plastsko (T1) er de alt for myke. Til lave myke lærsko er de nok i stiveste laget. Får ikke bøyd sålen på lærskoa stort, så blir fort til at foten kipper inni skoa, og slikt blir det fort gnagsår av, men med endel triks og trening så går det ok sålenge turene ikke er på alt for mange turer.

Tips:

1: Sørg for at skoa passer deg så godt som mulig. En måte er å fukte skoa i varmlunka vann og gå mye med de, flere ganger.

2: Ikke ha wieren strammere enn at skoen såvidt blir holdt på plass, det er i skrågange at du oftest vil gli ut av bindingene, så du bør stramme de såppass at de tåler det.

3: Bruk et par tynne glatte sokker/strømper under ullsokkene for å unngå gnagsår + andre generelle gnagsårtips.

Men beste tipset er nok å gå for Rottefella Super Telemark ja, mener å huske at de bruker samme skruehulla, isåfall er det enkelt å bytte bindinger. Mulig jeg husker feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også veldig fornøyd med kombinasjonen riva3 og Varg Skavl. Sitter på et par åsnes nansen ski, som er brukt på mange lange turer i all slags terreng. Som nevnt lenger opp kan det være greit å gå med litt løs wire, da er min erfaring at det blir mindre gnagsår. Fort gjort å stramme bindingen før evt nedkjøringer eller ved skrått terreng.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange svar. Jeg skjønner at det dreier seg litt om preferanser og hvilke sko man foretrekker å bruke. Det kan høres ut som om Riva 3 og lærsko er godt egnet om man går mye på toppturer. Jeg får gå litt i tenkeboksen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.