Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjelltur med tragisk utgang på Sunnmøre


morten

Anbefalte innlegg

Annonse

Følgende stod i artikkelen:

Den hardt skadde venninnen greide å ta seg ned fra fjellet, men var ute av stand til å varsle om ulykken.

Det får jeg ikke helt til å rime. Det er sikkert en forklaring på det, men dersom hun tok seg ned til folk og var ved bevissthet må hun vel ha kunnet varsle?

Det skal ha skjedd lørdag ettermiddag og hun ble funnet natt til mandag..Mon tro om hun døde momentant i fallet, døde av blødninger eller rett og slett frøs i hjel - vet ikke hvor kaldt det er i den høyden??

Vet ikke om det bare er rein skjer primitiv nysgjerrighet, men når det gjelder akkurat fjell og fjellrelaterte ulykker sitter jeg ofte igjen med masse ubesvarte spørsmål og jeg vil gjerne vite mer - har sikkert med min egen fjellinteresse å gjøre, men savner mye informasjon. Medieomtaler er ofte korte. I den grad slike fjellulykker blir etterforsket, er det noen som helst mulighet for menigmann å få innsyn i konklusjoner ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at informasjonen som kommer ut fører til spekulasjoner, hvordan og hvorfor??

I alle fall: -lørdag ettermiddag tiltok vinden en del, og ca kl. 17 var det god sikt for da var jeg på Emblemsfjellet med utsikt sør. Fra natt til søndag og hele søndagen var det en god del nedbør, dels i komb med vind, og temperaturen kan nok i løpet av natten ha krøpet ned mot ca 3-5 grader vil jeg tro. Effektive sikkert lavere også pga vind/regn.

Sjokkskader kan vel også ha påvirket?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser det som at venninnen klarte å kreke seg ned fra fjellet, derfor frøs hun ikke ihjel. Det står ikke at hun klarte å ta seg fram til folk, hun kan ha blitt funnet bevisstløs et sted.

Ren spekulasjon fra min side! Tragisk hendelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fulgte redningsaksjonen frå stovevindauget her sida eg har fri sikt rett mot Rotsethornet. Utifrå plassen ho blei funnen må jenta enten ha falle langt, eller dei må ha bomma heilt på ruta ned igjen. Tragisk uansett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det bare er rein skjer primitiv nysgjerrighet, men når det gjelder akkurat fjell og fjellrelaterte ulykker sitter jeg ofte igjen med masse ubesvarte spørsmål og jeg vil gjerne vite mer - har sikkert med min egen fjellinteresse å gjøre, men savner mye informasjon. Medieomtaler er ofte korte. I den grad slike fjellulykker blir etterforsket, er det noen som helst mulighet for menigmann å få innsyn i konklusjoner ???

Norges klatreforbund registrerer ulykker, se http://www.klatring.no/default.asp?V_DOC_ID=974

Det er mest klatreulykker som blir registrert, men registreringa er også ment å dekke fjellsportulykker (som er en ganske romslig "sekkepost"). Om alle ulykker, der fjellredningsgruppene er involvert i lete-/redningsarbeidet blei registrert her, vil vi være et godt stykke på vei......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tragisk hending, ja. For ganske nøyaktig 17 år sidan, i slutten av mai i 1988, gjekk ei veninne av meg og eg på kveldstur opp frå Rotevatnet og over Rotsethornet, og ned att på Rotset. Turstien ned att frå Rotsethornet var mildt sagt bratt, hugsar eg, og er ein litt uforsiktig nedover fjellsida der, risikerer ein eit skikkeleg fall her. Ein stad hugsar eg at for å koma ned ein kort bergvegg utan synlege festepunkt i farten, var det til å ta tak i eit tre og nærmast fira seg ned. Dette kan vera annleis i dag, då det har gått tusenvis av folk der sidan då eg var der, i tider som Volda-student i eitt år.

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
  • 4 uker senere...

Redningshelikopteret fløy over oss i går kveld rundt kl. 21, det kom fra dette området. Har vært litt for mange ulykker her oppe i det siste.

Artikkelen skriver at høyeste punkt i Regndalstindane er 1540m. Det er ikke helt korrekt, høyeste punkt er Råna (1586). Men det betyr kanskje at ulykken skjedde på/ved midtre Regndalstind (1540) ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.