Gå til innhold
  • Bli medlem

Trell

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en venn som gjerne vil være med på tur, men er svaksynt (95 % blind). Han har ikke noe problem med å bevege seg rundt til vanlig (gangvei, grusvei, traktorvei, etc) og bruker ingen helpemiddler (stokk, hund, o.l).

Han sliter med små skogsstier (mye røtter og høydeforskjeller) og bratte og steinte stier i fjellet (på grunn av snublefare i stein, og høydeforskjeller han ikke ser). Småstier og steinete stier går bra innimellom og over korte distanser, men en tur på 6 timer blir alt for mye.

Opp- og nedoverbakker er ikke noe problem, så lenge det ikke er fjellklatring.

Vi har noen faste skogsturer i nærmiløet vi tar, hvor stien er bred, jevn og i stor grad fri for røtter og steiner. Det er bare dagsturer, og nå har vi lyst på tur(er) som går over flere dager, enten i telt eller i hytter.

Er det noen som har turforslag? Helst i på Østlandet, og hvor det er mulig å komme seg med kollektivtransport da jeg ikke har bil.

Tusen takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

Hmmm.. Skulle gjerne sett at du fikk tips til dette. Bumper opp tråden din. Ingen forslag selv. Bortsett fra at man kan gå ganske langt innover grusvei i nordre nordmarka. Kommer raskt til et vann også der. Kan sjekke hva det het nå igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har en venn som gjerne vil være med på tur, men er svaksynt (95 % blind). Han har ikke noe problem med å bevege seg rundt til vanlig (gangvei, grusvei, traktorvei, etc) og bruker ingen helpemiddler (stokk, hund, o.l).

Han sliter med små skogsstier (mye røtter og høydeforskjeller) og bratte og steinte stier i fjellet (på grunn av snublefare i stein, og høydeforskjeller han ikke ser). Småstier og steinete stier går bra innimellom og over korte distanser, men en tur på 6 timer blir alt for mye.

Opp- og nedoverbakker er ikke noe problem, så lenge det ikke er fjellklatring.

Vi har noen faste skogsturer i nærmiløet vi tar, hvor stien er bred, jevn og i stor grad fri for røtter og steiner. Det er bare dagsturer, og nå har vi lyst på tur(er) som går over flere dager, enten i telt eller i hytter.

Er det noen som har turforslag? Helst i på Østlandet, og hvor det er mulig å komme seg med kollektivtransport da jeg ikke har bil.

Tusen takk :)

Hva med Rallarvegen ? tog opp til Haugastøl, og gå derfra til Finse- Hallingskeid-Myrdal. Veldig flott tur og enkelt å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rallarvegen er et godt forslag. Ellers kan man ta bussen til Beitostølen. Selve stedet er et hyttehelvete, men det er mange fine turer tilrettelagt for synshemmede ut fra Helsesportsenteret. Også skiløyper.

Edit: Ser nå at du var ute etter fleredagers turer. Da er nok ikke Beitostølen det beste..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si, at det ikke nødvendigvis trenger å være grusvei :)

De dagsturene vi tar i skogene vi bor i nærheten av, er ikke på grusveier. Men stien/veien er veldig bred (1,5 - 2 m), og inneholder lite røtter, steiner og "hull"/dumper.

Røtter kan snubles i, steiner kan snubles i, dumper/hull sees ikke og man feilberegner tråkket (husk hvor ubehagelig det er å gå ned en trapp, og tro at trappa er et steg lenger/kortere enn den er)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

jeg var innom Pyttbua i Tafjordfjella for et par år siden. Kom da i prat med hyttevakta som kunne fortelle at det hadde vært ett turfølge med åtte blinde med ledsagere innom noen dager i forveien. De var på vei fra Brøstet til Reindalssetra. Om dette sier noe om stien innover er bra for svaksynte er jeg usikker på, men jeg er meget imponert at de legger ut på en sånn tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere vil gå på topptur, finnes det topper med grusvei helt opp. F.e. Hummelfjell i Os (Hedmark). Os har togstasjon og du kan ta taxi til begynnelsen av grusveien. Dette er bare en halvdagstur.

Det finnes sikkert flere slike fjell med vei opp som bør våre lett å kjenne igjen ved at det står TV master o.l. på toppen.

Jeg vil også tipse om at det i Finnmark har blitt en del veier for 4-hjulinger. Egentlig skremmende, slike bråkende ting har ingen plass i naturen. Men når de engang finnes, er det kanskje er alternativ for de som har dårlig syn. Det skal også finnes en markert sykkelrute over vidda. Min mann kom bort i den i sørenden av Iesjavvri, hvis jeg husker riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere vil gå på topptur, finnes det topper med grusvei helt opp. F.e. Hummelfjell i Os (Hedmark). Os har togstasjon og du kan ta taxi til begynnelsen av grusveien. Dette er bare en halvdagstur.

Det finnes sikkert flere slike fjell med vei opp som bør våre lett å kjenne igjen ved at det står TV master o.l. på toppen.

Tron i Alvdal er også en topp med vei.

Det er forresten mye fint fjellterreng med grusveier i området mellom Rendalen og Sølensjøen. Flott terreng å gå i. Kan anbefale å gå fra Unset og over til Lille Sølensjø/Sølenkroken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.