Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefaling til sekk?


Toniip

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har kjøpt en Lowe Alpine TFX expedition 75:95 liter. Den er altså 75 liter med topplokket helt nede, og kan utvides til 95 liter ved å heve topplokket. Den er lett, den veier 2,4 kg med det kraftige hoftebeltet (På nettsiden står det 2,25 kg, men det er feil). og en del mindre med det lette "stigningshoftebeltet". Det er ett tynt hoftebelte man kan bruke når man f.eks. klatrer med sele, går veldig bratt eller vil spare vekt.

De fulgte med 3 ekstrastropper for å feste ekstrautstyr til sekken. Stroppene er til å f.eks. "skjøte" alle kompresjonsstroppene og de passer i hverandre slik at du kan ta de over fronten på sekken, og på denne kan du feste mye rart og stort :)

Skifeste (A-frame) og isøksfeste er det også.

Ett stort rom i topplokket, og ett lite inni topplokket. Kun toppinngang i hovedrommet, og laget i veldig sterkt materiale.

Den kostet 3200 på mx-sport laguneparken (jeg tror jeg kjøpte den siste), men fra USA får du den mye billigere, så da passer den kanskje budsjettet ditt..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre sier bør du minimum prøve sekken i butikk, og med vekt i. Kan bare snakke for anbefalinger fra andre, men Gregory Palisade 80l ( http://www.oslosportslager.no/produkt/gregory-palisade-80-ryggsekk-2012-23636.aspx ). Denne sekken får du visstnok mye igjen for pengene. Har kunn prøvd den i butikk, og valgte Norrøna Svalbard 80l, pga den egnet seg bedre for mitt bruk.

Var likevel imponert over Palisade, så kan tipse deg å prøve den hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen muligheter til og få prøvd sekk, med mindre jeg drar til xxl i tromsø som er 3timer unna her..Noen som har noen formeninger om Lundhags v8 75?

Prøvde den for noen år tilbake, reagerte på spinkelt og usolid bæresystem(Funker greit opp til 25 kg) og at det er skumgummi som ligger åpent bak "flapsen" i korsryggen. altfor mange små lommer som ikke kan brukes til annet enn å glemme ting i som godt gjemt som de er. Har sett at de har gjort noen forandringer med lommene på de nye, men vet ikke med bæresystemet. Hører vel med til historien at den ble ødelagt(Søm som revnet inne i sekken) og at lundhags ikke hadde visst hva service var om det traff de i mellomgulvet, så de rotet den bort og jeg fikk en ny etter ca 3 mnd, som jeg da solgte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tenkt på Gregory Palisade som er på tilbud på OS. Ikke så mange sekker i den størrelse og kvalitet du får under 2500,-

Bergans har noen modeller i den størrelse som ikke er så dyre, f.eks Trillemarka 80 til 1500. Trollhetta 95 koster rett over ditt budsjett,den har avtagbar dagstursekk på 15l. Tar du vekk den har du 80 liter. I tillegg kan du bruke den med de ekstra 15l ved behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt forskjellig, avhengig av hva du skal feste der. Loops nede og noen velcro oppe sikkert tenkt for type isøks. Men spader etc går og fint.

4 festepunkter oppover sekken. Komp reim på nedre rom er som på de fleste sekker vide nok til å stroppe fast liggeunderlag der.

Sidelommer, kan da sette f.eks fiskestenger der og bruke kompreimer som støtte oppover.

Så er det vel 4 hemper på topplokket.

Er og 2 delt klaff inn til hovedrom så du kan ha f.eks ytterjakke og slikt der uten å måtte rote i hovedrommet. Ser den løsningen her http://www.moontrail.com/gregory/palisade/gregory-palisade-addcom.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du medlem som kanskje skulle til Tromsø før jul; jeg kan anbefale deg Skandinavisk Høyfjellutstyr i tillegg til f.eks XXL. De har ganske god peiling på sekker og har et stort utvalg. Ellers er Friluftsbutikken å anbefale. Og ja, man må bruke tid, prøve sekken med vekt i butikken. Håp du finn den sekken som passe deg best til ditt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, kan noen svare på om det går og feste fiskestang, telt, sovepose og liggeunderlag på Palisade?

Ja

det er stangfeste på siden, Soveposerommet er nederst på sekken,

Teltet er pga vektfordeling enten lurt å ha mot ryggen i hovedrommet (høyt), eller dersom du ikke har plass så fester du dette mellom toppen av sekken og topplokket. Det er også reim her til å feste det ekstra med. Til liggeunderlaget er det reimer for både bakpå og under bunnrommet, i tillegg til kompresjonsreimer på sidene.

Du kan jo bare ringe Oslo Sportslager å høre, da det er dem som har tilbudet på denne sekken. Da får du også hjelp til hvilken størrelse du bør ha på bæresystemet. Mål rygglengden din før du ringer. Dem har etter min erfaring god peiling på hva dem snakker om der nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leser på denne siden: http://www.gregorypacks.com/technology/philosophy

vil du få svar på det du lurer på om tilpassing og rygglengde, men jeg kan jo også sitere det om rygglengdemål for deg:

Measuring For Torso Length

Using a flexible tape measure or Gregory Fit-O-Matic, measure the length of your torso from the C7 vertebra (at the base of your neck) to the spot on the spine level with the top of the bony hip structure called the iliac crest. Do it two or three times to get an accurate measurement. If you are between frame sizes, always go with the smaller size.

Frame Sizes

  • XS: 14"-16" / 35-39 cm
  • S: 16"-18" / 40-44 cm
  • M: 18"-20" / 45-49 cm
  • L: 20"-22" / 50-54 cm

Bruker palisade selv, og har skrevet noe om den i andre tråder her inne. Veldig fornøyd, bortsett fra én ting: Jeg har bare gamle soveposer, og da blir bunndelen av sekken litt i trangeste laget for soveposen selv når den er komprimert. Med andre ord så ser jeg etter ny sovepose :cool:

Et annet moment som overrasket meg positivt med denne sekken, var at hoftebeltet kom høyere opp enn det jeg var vant til fra før av. Dette gav meg langt mer bevegelighet enn hva jeg har opplevd før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo ikke plass til stort annet når jeg har puttet både telt og sovepose i sekken da

Hvorfor ikke da gå for en større sekk? ;-) Dagens sekker er ikke laget for dette så du vil ikke få det optimale ut av den om alt festes på utsiden. Som Kjellis vil jeg ikke anbefale å pakke annet enn skumunderlag og fiskestang på utsiden om du kan unngå det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke da gå for en større sekk? ;-) Dagens sekker er ikke laget for dette så du vil ikke få det optimale ut av den om alt festes på utsiden. Som Kjellis vil jeg ikke anbefale å pakke annet enn skumunderlag og fiskestang på utsiden om du kan unngå det.

Fant jo ut nå at det var egent rom for soveposen, kan sikkert putte telt inni..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.