Gå til innhold
  • Bli medlem

Vektreise over seks år


Grimner

Anbefalte innlegg

Annonse

He-he, fornøyelig lesing, kjenner meg igjen her ja. I dag bærer jeg som regel +/-20kg og har romslig plass og god oversikt i min Bergans 130 liter.

Litt drøyt med så stor sekk, men liker oversikten. Ovennevnte kilo inneholder alt jeg trenger for å være selvforsynt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra skrevet. Kjenner meg igjen i mye her med mye unødvendig "ting en bare må ha" i sekken og lange marsjer. Sikkerheten firer jeg ikke på, men jeg har blitt langt bedre på sikkerhetens viktigste område, nemlig fornuften. Da slipper en å ha med alt mulige ting sånn "i tilfelle" noe skulle skje med ditten og datten. Jeg er ingen gramjeger men har amputert noen av turene mine med altfor tung sekk. Turen går fra å være tur til å være en "jobb". Selv om jeg var i eksremt god form, da jeg var med på og trente for diverse Maraton løp, sykkelløp, fjellmarsjer og slikt, så tok jeg meg helt ut på turene også. Nå tar jeg det langt mer med ro og kan vel si å nyte turene mer nettopp fordi tempoet har gått ned og jeg gir meg selv mer tid til opplevelsen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra skrevet. Kjenner meg igjen i mye her med mye unødvendig "ting en bare må ha" i sekken og lange marsjer. Sikkerheten firer jeg ikke på, men jeg har blitt langt bedre på sikkerhetens viktigste område, nemlig fornuften. Da slipper en å ha med alt mulige ting sånn "i tilfelle" noe skulle skje med ditten og datten. Jeg er ingen gramjeger men har amputert noen av turene mine med altfor tung sekk. Turen går fra å være tur til å være en "jobb". Selv om jeg var i eksremt god form, da jeg var med på og trente for diverse Maraton løp, sykkelløp, fjellmarsjer og slikt, så tok jeg meg helt ut på turene også. Nå tar jeg det langt mer med ro og kan vel si å nyte turene mer nettopp fordi tempoet har gått ned og jeg gir meg selv mer tid til opplevelsen.

Det med sikkerhet er et meget godt poeng. De to første turene hadde sannsynligvis flere elementer av falsk sikkerhet - utstyr jeg ikke kunne bruke effektivt. Rett nok lærer nød naken vandrer å spinne, men det ville ikke ha vært spesielt morsomt.

Amerikanerne snakker gjerne om "stupid light" og jeg vil vel helst slå et slag for vettug pakking, dvs ikke 40 kg for en helgetur, ei heller 5 kg for NPL. Kjenner meg godt igjen i beskrivelsen av turen som jobb, skjønt ikke i maratonløp :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom lesing, og jeg har også hatt en læringskurve en gang.

På mine vandringer treffer jeg ofte "gutta-boys" på tur. Utstyrt omtrent - om ikke værre - slik du beskriver det for første turen.

Det er selvfølgelig litt morsomt, men det har også en "bakside".

Mange av disse "gutta" får en skikelig tung tur, og blir avskremt. Det blir den første og siste turen. Det er litt trist.

Men jeg ser ikke store muligheten til å få fortalt de hvordan det skal gjøres. Pakkes det etter listen til DNT + en liten runde med "kjekt å ha" nissen, så blir sekken godt over 20 kilo uansett.

(jentene er mye flinkere til å pakke lett for hytte til hytteturer og de er ikke så ofte på telt-tur første turen)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.