Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken trekksele til stor hund


Emanuel Desperados

Anbefalte innlegg

Annonse

Hei.

Jeg ser at seleverkstedet er anbefalt av flere i tråden din, jeg har også gode erfaringer med dem.

Men, jeg har også hatt gode erfaringer med en sele fra Kennel.

Den ble brukt av en stor tispe, 40+ kg., blanding av Dobermann og Rottweiler. Brukt til snørekjøring og til pulkdrag. Den hunden var ikke noen pingle i løypa så selen fikk kjørt seg i mange år.

Kennelselen ble kjøpt på XXL og koster langt mindre enn Seleverkstedet sin. Den første jeg tok med hjem var for liten derfor tok jeg med hunden og fikk byttet den (uten noe problem). Selen har vært mye brukt og har holdt utmerket, alle sømmer o.s.v. er hele og fine.

Etter min erfaring er det vikigste med en sele er dobbelt kile foran slik at selen ligger godt fordelt på begge sider av brystbenet til hunden og at den ikke ligger og gnager i overgangen brystkasse/ben på undersiden samt at den er foret på de rette stedene. Trekkpunktet i enden av selen skal være inne ved halerot.

Du ser for øvrig både hunden og selen i profilbildet mitt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Skal du hovedsaklig bruke selen til pulk, trenger du en dragsele. Se Seleverkstedets sider. Det er en sele som er laget for pulk, men som kan brukes til snørekjøring/spann, i motsetning til en kombisele, som kan brukes til pulk. Dragselen kan justeres (balanseres), slik at den ike presser i nakken eller strupen. En kombisele (Nome-sele m/feste for pulkdrag) har ikke denne muligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler Troll sine seler, best passform og slitestyrke. Brukte de selv i mange år, og kjenner folk som har brukt Seleverkstedet sine i 15 år som har gått over til Troll og er kjempe fornøyde. Stor hund, ca 40-46 kg Grønn fargekoding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg kan anbefale Non-stopp combined sele. Den kan du bruke til snørekjøring og til å dra pulk. Er selv veldig fornøyd med selen, den er litt stiv i prisen men den sitter veldig godt på hunden og den går også ann å regulere litt.

har også en sele fra seleverkstedet men den syntes jeg er for lite polstring på, og hunden får ganagsår av den.

http://www.hundeutstyr.no/nonstopp-combined-kombi-trekksele-p-486.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nomesele kan nok brukes til pulk også, men har du et stivt drag så bør du ha en sele som er tilpasset dette. Spesielt med tanke på feste for krokene. Jeg har fjellpulken og kjøpte meg en nomeforspenning: http://fjellpulken.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=garden_flypage.tpl&product_id=44&category_id=12&option=com_virtuemart&Itemid=75&lang=nb

Jeg har flere hunder, så dette ble naturlig for meg. Hadde jeg hatt én hund hadde jeg kanskje valgt anderledes, selv om ryktene sier at nomeforspenning og tau fram til hund(ene) gjør det enklere for hundene å gå med pulken i terrenget. Bakdelen er selvsagt nedkjøringer...

Jeg kjøper seler (og kløv) fra Seleverkstedet, og kan kun skryte av kvalitet og service. Noget lang leveringstid i høysesongen, men det er nok prisen å betale for håndsydde seler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg er knallfornøyd med kombiselene til troll. Har brukt dem på flere hunder og de er gode og slitesterke :)

Jeg kan anbefale Non-stopp combined sele. Den kan du bruke til snørekjøring og til å dra pulk. Er selv veldig fornøyd med selen, den er litt stiv i prisen men den sitter veldig godt på hunden og den går også ann å regulere litt.

har også en sele fra seleverkstedet men den syntes jeg er for lite polstring på, og hunden får ganagsår av den.

http://www.hundeutst...sele-p-486.html

Non-stop-selene er veldig gode på de hundene de passer, men på veldig mange hunder som ikke er en kropp som likner vorsteh/pointer osv, så sitter de dårlige. Men på de hundene er sitter bra er det gode seler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ja kjenner til de, men de må vel bestilles på nett? Veldig mye lettere å kunne reise et sted å prøve på så man får riktig størrelse

Reiser du ned til Jan, med hunden din, så måler han opp der og syr tilpasset. Siden du skal trekke pulk behøver du en kombisele eller pinnesele. Jeg ville gått for en kombisele, slik at du også kan snørekjøre med hunden din uten å måtte ha to forskjellige seler til dette.

Jeg har ellers god erfaring med Bjørkis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for Jan (Seleverkstedet) sin kombisele, koster 600.- men da er den sydd til DIN hund.Har selv flere slike, den eldste som fortsatt er i daglig bruk har jeg hatt i 7 år! Den holder nok i like mange år enda.......

Polstringen foran er bra nok i massevis, og servicen til Jan er upåklagelig.I tillegg syr han ALT du måtte ha bruk for til hund. Sjekk åpningstider på nyheter, da han som regel ikke svarer på tlf. http://www.seleverkstedet.no/produkter/seletoy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.