Gå til innhold
  • Bli medlem

Moralsk problem med jakta


norpixx

Anbefalte innlegg

Heisann, igår begynte elgjakta. Jeg selv bor i indrebygda og er ikke jeger. Jeg stor elsker naturen rund meg og behandler dem med respekt.

Men jeg liker ikke at folk kommer fra byene skyter dyr og så forsvinner de igjen. Noen av de kommer bare til skogs for å hente noe. Men hva gi de tilbake til naturen?

De mater ikke dyr om vinteren? Det gjør de f.e. I Tsjekkia.

Drivjakt er i mine øyne ikke jakt. Å drive dyr i jegernes arm og den sitter på sin post og må bare skyte. Hva har det med jakt å gjøre?

Da kommer folket opp til skogen å bråker og skriker og de tar det de fikk lov til og så er det gjort.

Så tar de med barn for å vise hvordan jakta fungerer men først mener jeg skulle man lære dem moral og respekt for naturen og at man skal være takknemlig for det.

Kan dere hjelpe meg å forstå det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Men hva gi de tilbake til naturen?

De nærmeste ukene kommer reven til å leve godt å elgvom rundt omkring i terrengene. Ut i november begynner restene å lukte så "godt" at hunder på tur bruker det som "parfyme". Joda, elgjakta er til glede for flere enn jegerne. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der med å spise kjøtt er jeg helt enig ned deg , Jegerjente.

Men hvorfor drivjakt? Så engang noe på NRK om Tone Jorunn Tveito som jakter alene. Synes det kan jeg mye bedre forsvare og akseptere enn at mange mennesker bare bråker og skremmer dyrene. At noen lever fra naturen og med naturen er noe helt annet enn å komme fra byen og ta seg det man trenger og så forsvinner de igjen.

At dyr dør for oss er en helt annen sak.

Hvorfor jakter man ikke uten drivere?

Hvis dyret respekt før man skyter.

Jeg selv fisker gjerne men bare for å spise fisken. Fisker ikke med garn lenger synes det er uverdig å død på den måten.

Jeg er ikke mot jegere men måten å jakte på (drivjakt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurte først på om dette innlegget var seriøst ment eller en slags provokasjon for å få i gang en diskusjon. Jeg må vel si jeg ikke er helt overbevist om motivet ennå.

For å ta det siste først, så har jeg litt vanskelig for å tro at du vil forstå, men kan hende jeg tar feil, så derfor tar jeg høyde for det.

Du sier du elsker naturen rundt deg og behandler den med respekt, er det slik å forstå at du mener elgjegere (eller jegere generelt) ikke er glade i naturen og er respektløse?! Jeg har et helt annet inntrykk enn det. Er det mer respektløst å slakte en gris eller okse på et slakteri enn å skyte en elg i skogen? Jeg er ikke elgjeger selv, men er temmelig overbevist om hva som er ”riktig” svar.

Så kommer du med tvetydige uttalelser som jeg ikke helt forstår. ”Jeg liker ikke at det kommer folk fra byene og skyter dyr og så forsvinner de igjen” skriver du. Er det moralen ift å skyte elg eller annet vilt eller hvem som gjør det som er problemet? Mitt inntrykk er for øvrig at elgjakten står utrolig mye sterkere og er mer forankret i bygdenorge enn i byene.

Ad mating av hjortevilt i Norge fôres det tonnevis over det ganske land hver vinter. Så mye fôres det at forvaltningsmyndighetene og fagpersoner i både viltstell og landbruk mener det grenser til et etisk/moralsk problem. Grunnen er at det er ulike motiver for fôringen. Noen steder er det for å hindre skade på skog, andre steder er det for å holde hjorteviltet borte fra vei og jernbane. Resultatet er en større hjorteviltstamme og følgelig større skade for skogsdriften og i neste tur hjorteviltet som utsettes for sult og påkjørsler etc., altså en ond sirkel. Men hva er minst moralsk forkastelig i dine øyne?

For øvrig stiller jeg meg bak ”Jegerjentes” gode innlegg før meg.

:)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere grunner til at det drives storviljakt i Norge. Mye kan tilskrives tradisjoner, spenning og høsting av naturens overskudd. I tillegg har det etterhvert blitt mye penger involvert. Men hovedgrunnen vil likevel være kultivering av storviltstammen. Med et lavt antall naturlige fiender i nauren vil elg -og hjortestammene vokse hurtig. Dette vil være katstrofalt for dyra. Mange vil lide og dø som følge av matmangel og sykdommer. I tillegg vil problemet med skadeverk på avlinger og ikke minst viltpåkjørsler øke kraftig.

Jeg kan ikke se noe feil med at dyr tas ut gjennom drivjakt, postering i åkerkanter osv så lenge dette medfører en mest mulig human jakt. I tillegg vil slike jaktformer gjøre det lettere å ta ut de riktige dyra for å bevare stammen mest muig stabil og sterk.

Ser heller ingen feil med at "byfolk" kan delta på denne jakta. De legger ofte igjen mye penger som kommer distriktene til gode, og som kan brukes på viltstell. Blir feil å ekskludere store deler av befolkningen pga geografisk tilhørighet. Tenker med gru på hva en slik tankegang ville medført for min interesse for bruk av vår mangfoldige natur....

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat må vi ha i en eller annen form men respekten for dyr om de er ville eller tamme må og bør vere

tilstede.

Moral kan fort bli til umoral spesielt når det er kommersielle interesser med i bildet.

Hadde en prat med en grunneier som påsto at harejegere hadde en medfødt feil,lidenskap kan fort gå til

hodet.

Jakter ikke selv men ser på det og høste av naturen som matauk og vell så fornuftig som det og

sprengfore husdyr på bås for billig bacon`s skyld.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor drivjakt?

Jeg foretrekker også å jakte på elg alene uten drivere. Jeg har lagt ned noen elger på den måten. Men ikke alle har anledning til å jakte alle dager i en ganske kort elgjaktsesong. De fleste jobber i ukedagene og jakter i helgene. Her hos oss begynner jakta 5. oktober og varer ut måneden. Er man heldig får man fire helger med jakt. Har man mange dyr på kvoten bør jakta være mest mulig effektiv. Hadde elgjakta vart like lenge som rådyrjakta hadde nok mange flere jaktet uten drivere. Da hadde ikke tiden spilt så stor rolle.

En annen detalj er grunneiere som ikke jakter med våpen selv, men som likevel deltar på annen måte (drivere m.m.). På den måten får mange flere delta i noe som for svært mange er et av årets sosiale høydepunkt. Jakt er ikke bare lek og moro for tøffe menn og kvinner i kamuflasjedress og store våpen som enkelte innbiller seg, men som i tillegg til høsting av en stor naturlig ressurs også er hardt arbeid med frakt, flåing og deling av felte dyr. Vi bør være glad for at det fortsatt finnes jegere i Norge. Det er helt naturlig at vi høster av overskuddet naturen gir oss, enten det gjelder molter, fisk eller kjøtt. Så lenge alt dette blir forvaltet på en god og fornuftig måte av seriøse og dyktige jegere er alt som det bør være.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig diffust, men hvis problemet er "drivjakt", så er det en eldgammel jaktform med tradisjoner langt tilbake til steinalderen. (Og av en eller annen vanvittig grunn trumfer "tradisjon" nesten alt). Stikk innom et fangstanlegg for rein neste gang du er til fjells - dyrene datt ikke tilfeldigvis nedi, de ble oppmuntret til å gå i en bestemt retning. En annen yndet form for drivjakt var å tvinge dyreflokkene utfor stup. Heldigvis grøsser de fleste over slikt i våre dager.

Dagens drivjakt er langt mer human enn hva våre forfedre kunne greie. Lidelsesmessig er det bedre at dyret møter en jeger med dugelig våpen enn om det ligger skadd og innestengt i en trang grop.

Det er kort og greit en effektiv jaktform. Hvis du vil smyge, gå eller løpe etter viltet og ellers utøver jakta på humant og bærekraftig vis, så gled deg over hva du gjør og ikke ødelegg for andre - som finner glede i hva de gjør. Ikke legg deg opp i hva som skjer på naboens soverom (eller andre steder), så lenge det skjer mellom voksne og samtykkende mennesker.

Hvis det er "slemme byfolk" som er problemet, så er det opp til bygdene selv å ta seg betalt. Kanskje litt av hva "rikingene" betaler bidrar til at noen har tid til å legge ut fór om vinteren? Kanskje "rikingene" legger igjen såpass at bygda er litt mer levedyktig enn den ellers ville vært?

Det var dagens foring av troll.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for deres meninger og viten. det ga meg mye å tenke på.

Skulle ikke provosere men jeg skulle forstå jakta.

Veldig fint at dere skrev med mye poeng.

Nå vet jeg mer om dette temaet og kan leve med det mer enn før tror jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg som er oppvokst med drivjakt blir dette litt søkt. Det gir ikke mer dyrevelferd å skulle gå ut alene og måle krefter med elgen. Som om det er mer sportslig.. Det handler om matauk. Det er økologisk mat av beste merke. Ca 80% av kornet vi produserer i Norge går med til kraftfor for kuer og griser. 10 kg for gir 1 kg kjøtt.

Men når det er sagt, så kan jeg skjønne at folk på bygdene kan bli provosert når det kommer en gjeng i hver sin SUV.. Det gode er at de legger igjen en del penger på bygda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som norpixx skrev må jeg si at jeg synes det er en del gode svar her. Om det var noen som lurer på dette, kan jeg vel si hvorfor jeg tviler (for å si det mild) om jakt: elgen har klart å overleve det barske vinterfjellet, klart å deale med uhyggelige møter med traffik på E6-en, ikke å breke beina i steinur, ikke bli spist av ulv slash bjørn, ikke å gå seg bomfast eller skade seg i alle de gammele gjerder som måtte rydest åretsvis tidligere, klart å finne nok mat og ikke å miste moren. Og alt av dette og ALT annet som jeg ikke kan tenke meg.

Og så... var det én kule fra en med utenomjordisk optikk og så er det game over. Flere tenker ´sport´. Jeg tenker ´Respekt´! Igjen, dette er min mening. Og jeg er nygjerrig hva folk har å si om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som norpixx skrev må jeg si at jeg synes det er en del gode svar her. Om det var noen som lurer på dette, kan jeg vel si hvorfor jeg tviler (for å si det mild) om jakt: elgen har klart å overleve det barske vinterfjellet, klart å deale med uhyggelige møter med traffik på E6-en, ikke å breke beina i steinur, ikke bli spist av ulv slash bjørn, ikke å gå seg bomfast eller skade seg i alle de gammele gjerder som måtte rydest åretsvis tidligere, klart å finne nok mat og ikke å miste moren. Og alt av dette og ALT annet som jeg ikke kan tenke meg.

Og så... var det én kule fra en med utenomjordisk optikk og så er det game over. Flere tenker ´sport´. Jeg tenker ´Respekt´! Igjen, dette er min mening. Og jeg er nygjerrig hva folk har å si om dette.

Sliter med å forstå hva du egentlig tenker på her? Var det bedre "før i tiden" med jernsikter og mere skadeskyting? Var det bedre i gamle dager da det ikke engang var ynglingefredning? Var det bedre i virkelig gamle dager med gjerder og dyregraver for å ta reinsdyr?

Selv skyter jeg med god samvittighet når jeg kan gjøre det på en sikker og human måte - selv om kiloprisen på de 2-3 rypene jeg skyter nok er et firesifret beløp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke si at det var bedre med gamle dyregraver, for det var det vist ikke. Forskjellen er vel at i denne gamle dager folk var nød til å ta dyrets liv på en eller annen måte for å kunne spise. Nå er det ´sport´ (tror jeg, eller er det noen her som kan si noe annet om det?) og noe helt annet, for samfunnet har endret seg betydelig. Så fokussen av mitt innleg ligger ikke på fine optikksaker men på å respektere dyrets liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg dreier jakta seg om å være en del av naturen. Akkurat som ulven og gaupa. Jeg er ikke en mer uverdig jeger bare fordi jeg er ett menneske. Jeg trenger ikke jakte for å spise, det vet jeg. Det finnes mye godt fra Findus, men det er mindre naturlig mat, og mat som har mye større miljøavtrykk enn jakt har. Så er man glad i naturen og vil gjøre mest mulig for å bevare den: bli jeger. Det er ikke jegere som truer naturen og dyrelivet her i Norge. Men sammen med de lokale jeger & fiskeforeninger gjør de mye for å bevare den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting er at vi MÅ skyte elg og endel andre arter for at det ike skal bli for mange av dem.

Det enese alternativet er å dramatisk øke rovdyrstammene, men tusenvis av f.eks. ulv er ikke politisk mulig. Til det er folks angst for fremtredende.

(Og rovdyrene kommer jo ikke bare til å spise vilt...)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.