Gå til innhold
  • Bli medlem

Finnmarksvidda/Stabbursdalen på tirsdag...


Ulyng

Anbefalte innlegg

jeg tager solo til Stabbursdalen - Finnmarksvidda på tirsdag. da det bliver koldt og vådt er jeg i tvivl om hvilken sovepose jeg skal bringe. vil jo gerne holde det let, men vil heller ikke fryse. jeg har to dunposer: Western Mountaineering Ultralite (komforttemp -7) og Western Mountaineering Antelope (komforttemp -15). almindeligvis passer de temperaturgrænser fint på mig, men da luftfugtigheden er høj, tænker jeg de nok ikke holder.

er der nogen der har erfaringer med temperaturen og behovet deroppe. jeg vil jo gerne undgå at slæbe mere med end nødvendigt den ene vejer ca.850g og den anden ca.1200g. 350-400g er også en skvat

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var i Stabbursdalen senest for ei uke siden, og da var temperaturen ned mot null grader på det kaldeste om kvelden. På dagtid lå den rundt 4-5 grader. Lå i Western Mountaineering AlpineLite, beregnet ned til -7. Det holdt for min del, ble litt kald den ene natta. Om du skal på vidda med mere vind kan det jo kanskje bli litt kaldere. Jeg vil anta at iallfall den - 15 posen din holder lenge. Er jo ikke meldt minusgrader så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tak for svaret. Det gjorde udslaget. Og jeg tror du har ret. Alpinelite er jo den brede udgave af ulltraliten. Jeg vil tro det er luftfugtigheden der har gjort at du frøs, så det kommer jeg sikkert også til. Jeg tager min antelope med. Slutter også først den 23nde der ude.

Hvor var du i stabbursdalen? Jeg vil gerne krydse elven, men broen vest om njarkagorzi var væk de to sidste år og det bliver måske for koldt at svømmme over. Nogen råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tak for svaret. Det gjorde udslaget. Og jeg tror du har ret. Alpinelite er jo den brede udgave af ulltraliten. Jeg vil tro det er luftfugtigheden der har gjort at du frøs, så det kommer jeg sikkert også til. Jeg tager min antelope med. Slutter også først den 23nde der ude.

Hvor var du i stabbursdalen? Jeg vil gerne krydse elven, men broen vest om njarkagorzi var væk de to sidste år og det bliver måske for koldt at svømmme over. Nogen råd?

Kjørte til Lakselv og tok av vestover innover mot parken. Adkomst til parken er ca 13 km nord for Lakselv sentrum langs E6. Grusvei går så mot vest ca to km sør for brua over Stabburselva. Grusveien inn til parken er ca 6 km og leder til en parkeringsplass med merket sti innover parken.

Det går merket sti innover, og det var satt opp hengebru over ene elva som måtte krysses før vi nådde Stabburselva. Du kan se noen bilder fra området på bloggen. Jeg var bare et lite stykke oppover dalen, gikk ikke opp på snaufjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh, så først din blog nu. Smukke billeder! Glæder mig som et barn. Jeg vil gå ind langs stierne på sydsiden af elven og prøve at krydse på den del der går syd/nord. Derefter gå nord over mod bastin og E6. Mange tak for din blog- smukt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.