Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer Rottefella Cobra R4?


rotehodet

Anbefalte innlegg

Jeg står i et lite dilemma. Jeg må("jeg må ingenting" sier sambo, men det er en annen sak) ha et par nye fjellski som skal brukes i løssnø og til dra pulk på lengre turer.

Valget har fallt på Åsnes Ingstad, og siden jeg har Crispi Sydpolen 75mm sko fra før så skal jeg ha 75 mm 3 pin bindinger med 10mm oppbyggingsplate og vidje til disse skiene også.

På de andre fjellskiene bruker jeg Voilé sin binding som jeg er mer enn godt nok fornøyd med, men så tenker jeg tanken på å gå for Rottefella Cobra R4 på de nye skiene.

Eventuelt bytte bindinger mellom disse to skiene siden de andre fjellskiene skal brukes i mer kuppert og krøkkete terreng enn på lange turer med stor oppakning.

Mvh

Rote

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uttaler meg litt på tynt grunnlag, men gjør det likevel:

Cobra er vel ikke en binding som er spesielt egnet til å gå med..?

Den er relativt stor og stiv og tung, og mer rettet mot stive støvler og nedoverkjøring.

VIlle nok heller holdt meg til voile e.l. hvis du vil ha kabel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

R4 er primært en kjørebinding, har ofte vært kalt damevarianten av R8. Litt bedre å gå flate partier på topptur med enn R8, allikevel dårligere enn for eksempel G3 Targa Ascent med leddet tåplate, men fortsatt bare en kjørebinding. Lærstøvler og R4 er også en dårlig kombinasjon fordi skoa ikke er stive nok til å utnytte bindingens kjøreegenskaper.

Du har nok funnet den rette bindingen til Ingstadskiene dine allerede i Voile.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Voile med 3 pin ellet chill uten ? Hva er best ?

Det kjem an på bruksområdet.

Skal du gå lange turer på flat mark eller toppturer med lang innmarsj bør du ha 3 pin med moglegheit til

å klipse av hælbindinga. Er det meire rett opp og rett ned kjem Chill'en meire til sin rett.

Har Voile 3 pin på mine Ingstad fjellski, men er begrensa fornøgd med dei. Er noko amatørmessigt

småplukk på dei som Voile burde ha klart å luka vekk under testinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som foreksempel at forsenkninga på bøyla for å trykke den ned med skistavane er så liten/grunn at det er

enklare å bøye seg ned å trykke den ned for hand. I tillegg er alle ledda veldig trange (dette kan jo sjølvsagt

være spesielt berre med binninga mi) og det eksisterar betre konstruksjonsløysinger på hælbinninga enn den

Voile har valgt.

Det er eit par småting til også men det er nokre månder sidan sist skia har vært spent på så eg har fått moglegheita

til å irritere meg over det og mitt manns minne er noko begrensa... :roll:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noen alternativer til Voile 3-pin? Altså 75mm med 3-pin og hælbøyle. Jeg har selv noe tilsvarende fra Rottefella, men den er gammel og såvidt jeg kan se ikke å få tak i lenger... Litt bekymret for om jeg finner noe slikt når jeg en gang må på let etter nye. Er ingen stor fan av BC-bindinger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :-)

Tror voile er den som føres ser det ut til. Jeg bestilte den og satser på at den fønker de 100 mila i vinter i alle fall.

Jeg fant med andre ord ingen andre som var tilfredstillende.

Gamle kandahar er vel over and out:-) ? eller :-/ kanskje ?

Jenseman :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikkje til andre leverandører av 75 mm så eg ville nok truleg endt opp med Voile i dag også i

mangel av noko betre.

BC bindinger kan vurderast. Veit det er mange som bruker BC bindinger på harde turer no, så usikkerheit

vedrørande konstruksjonsstyrke er ikkje det store argumentet mot BC lengre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noen alternativer til Voile 3-pin? Altså 75mm med 3-pin og hælbøyle. Jeg har selv noe tilsvarende fra Rottefella, men den er gammel og såvidt jeg kan se ikke å få tak i lenger... Litt bekymret for om jeg finner noe slikt når jeg en gang må på let etter nye. Er ingen stor fan av BC-bindinger.

Jeg var på loppemarked for et par uker siden her i Oslo, og der sto det to par ski med rottefella med hælbinding til hundre kroner paret.. Ikke uvanlig å finne gamle fjellski med sånne bindinger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest stort sett bare godord om voile, og endte opp å kjøpe disse selv nå. Begrenset hvor mye jeg har fått prøvd de, men synes de ser veldig velkontruerte og kraftige ut. samt genial patent med avtakbar hælbøyle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på loppemarked for et par uker siden her i Oslo, og der sto det to par ski med rottefella med hælbinding til hundre kroner paret.. Ikke uvanlig å finne gamle fjellski med sånne bindinger.

Hei :-)

Ja helt klart at har man dagen så kan man finne veldig mye bra.

Jeg har til i dag bruk et par Rossignol fjellski som jeg skulle bet 50 kr for på loppemarked. Da jeg / vi ikke kunne veksle fikk jeg dem likså godt.... :-)

Jenseman:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest stort sett bare godord om voile, og endte opp å kjøpe disse selv nå. Begrenset hvor mye jeg har fått prøvd de, men synes de ser veldig velkontruerte og kraftige ut. samt genial patent med avtakbar hælbøyle.

Hei:-)

Ja tror det er et bra valg faktisk, vil være ganske overrasket hvis de er ubrukelig .

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Borderline necro bump:

 

Går det ikke an å feste bakwiren fra Rottefella Chili på Voile sin 3-pin wire? Dette ville i så fall være et bra alternativ for de som vil ha en kraftigere binding til nedkjøringene.

 

De som hater 3-pin 75mm kan sjekke alternativet fra Brnt Mtn, http://burntmtn.com/00SPIKE3pin/sp3pinindex.html

 

Vurderer seriøst å prøve de selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Borderline necro bump:

 

Går det ikke an å feste bakwiren fra Rottefella Chili på Voile sin 3-pin wire? Dette ville i så fall være et bra alternativ for de som vil ha en kraftigere binding til nedkjøringene.

 

De som hater 3-pin 75mm kan sjekke alternativet fra Brnt Mtn, http://burntmtn.com/00SPIKE3pin/sp3pinindex.html

 

Vurderer seriøst å prøve de selv.

Tror ikke det går an å få til dette på en måte som vil holde. Voile sin bakwire har en spesiell festeanordning hvor kabelen "hegsles" til forbindingen. 

 

Gi en testrapport hvis du prøver den Burnt Mtn-bindingen. Den så kul ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine gamle Chilibindinger hadde hengsler til å feste bakbinding til tåboksen, som ligner svært mye på den nåværende patenten til Voile. Men jeg kan ikke være sikker før jeg har prøvd det ut.

 

Noen som har prøvd å feste den standard bakwiren fra Voile 3-pin cable: http://www.voile.com/voile-telemark-bindings/voile-3-pin-cable-telemark-binding.html

til tåboksen på Voile Hardwire 3-pin? http://www.voile.com/voile-telemark-bindings/voile-hardwire-3-pin-telemark-binding.html

 

Kombinasjonen med Voile Hardwire og mulighet for bruk av begge typer bakbinding hadde vært optimal for min del; bare bytte ut etter som man går med plaststøvler eller lette lærstøvler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine gamle Chilibindinger hadde hengsler til å feste bakbinding til tåboksen, som ligner svært mye på den nåværende patenten til Voile. Men jeg kan ikke være sikker før jeg har prøvd det ut.

Jeg kan sjekke. Har stående et gammelt skipar med Chili-binger (men modellen er langt fra ny)

Grunnen til at jeg er skeptisk er at "bolten" som bakwiren hengsles til er rund på Chili-bindingen. På Voile er den også rund, men med to motstående partier som er flatet ut, slik at hælwiren kan løftes en halv omdreining og hektes av og på (veldig dårlig forklart, men det var vanskelig å finne riktige uttrykk..) For å få det til må man enten utvide "hullet" på bakbindingen, og dermed svekke den, eller slipe til bolten. Tror det blir veldig vanskelig å komme til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.