Gå til innhold
  • Bli medlem

kandahar


ebba

Anbefalte innlegg

Nå vil jeg gjerne ha litt tilbakemeldinger på følgende

Årets hytte-til hytte tur innebar mye vind og knallhardt føre. Pause der vi satt ned var utelukket pga den sterke vinden,og skulle vi stå og spise måtte vi stå i plogestilling for ikke å bli blåst vekk. Idet hele tatt ble lårene temmelig spastiske av å ploge omtrent hele tiden.

Bindingene frøs til,men det har jeg opplevd før. Der har da mest vært et problem når jeg skulle ta skia etter pauser.Har "åpne" BC bindinger. Venninna mi "lukket" system, også hun fikk problemer. Vi prøvde oss på å komme inn i vindsekken ,men måtte gi opp bl.a. fordi vi ikke fikk av oss skia. Hjalp ikke med låsespray. Ubehagelig situasjon som jeg har tenkt mye på i ettertid, det kan i visse situasjoner være en sikkerhetsrisiko. OK, kan ta av skoen av foten,men------

Blir ikke slike bindinger en sikkerhetsrisiko?BC er sikkert bedre å styre med osv,men dersom en ikke får av seg skia når en trenger det? I kampen for å forsøke å få de av, tror jeg det var medvirkende årsak til at det dannet seg sprekker i gummien som holder "pinnen" i skoen på plass.

Selv om det er umoderne og sikkert vil lokke frem et nedlatende og overbærende blikk fra andre medskiløpere, har jeg syslet med tanken om å erstatte de nåværende bindingene med Kandahar på fjellskia. Er de å få tak i? Kan jeg bruke samme sko som til BC-bindingen, eller blir skoa for brede?

Kom igjen med meninger og gode råd, fortrinnsvis dere som har lang erfaring med utstyr og fjellet. Helst seriøse råd,morsomheter og latterliggjøring frabes (slapp av, er ikke så sur,smiler)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå vil jeg gjerne ha litt tilbakemeldinger på følgende

Årets hytte-til hytte tur innebar mye vind og knallhardt føre. Pause der vi satt ned var utelukket pga den sterke vinden,og skulle vi stå og spise måtte vi stå i plogestilling for ikke å bli blåst vekk. Idet hele tatt ble lårene temmelig spastiske av å ploge omtrent hele tiden.

Bindingene frøs til,men det har jeg opplevd før. Der har da mest vært et problem når jeg skulle ta skia etter pauser.Har "åpne" BC bindinger. Venninna mi "lukket" system, også hun fikk problemer. Vi prøvde oss på å komme inn i vindsekken ,men måtte gi opp bl.a. fordi vi ikke fikk av oss skia. Hjalp ikke med låsespray. Ubehagelig situasjon som jeg har tenkt mye på i ettertid, det kan i visse situasjoner være en sikkerhetsrisiko. OK, kan ta av skoen av foten,men------

Blir ikke slike bindinger en sikkerhetsrisiko?BC er sikkert bedre å styre med osv,men dersom en ikke får av seg skia når en trenger det? I kampen for å forsøke å få de av, tror jeg det var medvirkende årsak til at det dannet seg sprekker i gummien som holder "pinnen" i skoen på plass.

Selv om det er umoderne og sikkert vil lokke frem et nedlatende og overbærende blikk fra andre medskiløpere, har jeg syslet med tanken om å erstatte de nåværende bindingene med Kandahar på fjellskia. Er de å få tak i? Kan jeg bruke samme sko som til BC-bindingen, eller blir skoa for brede?

Kom igjen med meninger og gode råd, fortrinnsvis dere som har lang erfaring med utstyr og fjellet. Helst seriøse råd,morsomheter og latterliggjøring frabes (slapp av, er ikke så sur,smiler)

Jeg har aldri tatt sjansen å benytte BC-bindingen til fjellskiene. Jeg har møtt fjellskiløpere bærende på den ene skia fordi bolten i skistøvlen var brukket. Dette fenomenet har jeg også fått fortalt om fra skiløpere som hadde gått Svalbard på langs. Problemet med ikke å få av seg skiene har jeg opplevd mange ganger på markaskiene hvor jeg benytter NNN-bindingen.

Selv bruker jeg fjellskiversjonen av Rottefella 75 mm til fjellskiene. De er minst like gode å svinge med som BC-bindingen.

Ellers er vel fortsatt Riva-bindingen på markedet. Dette er en binding av samme type som Kandahar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte kandaharbinding tidligere, før jeg ble overtalt til BCbinding. Har brukt de et par år nå og har enda ikke funnet meg helt komfortable med de, selv om jeg ikke har hatt så mye vansker som det nevnes over.

Mot slutten av forrige sesong gikk jeg til innkjøp av et par Voile 3-pin Cable bindinger. Jeg føler ikke jeg har brukt de på mange nok turer til å kunne anbefale de på det sterkeste, men de virker lovende. Det er ihvertfall noe du kan ta med i vurderinga.

Kjapt random resultat fra google: http://www.fjellspor...3pin-cable.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte kandaharbinding tidligere, før jeg ble overtalt til BCbinding. Har brukt de et par år nå og har enda ikke funnet meg helt komfortable med de, selv om jeg ikke har hatt så mye vansker som det nevnes over.

Mot slutten av forrige sesong gikk jeg til innkjøp av et par Voile 3-pin Cable bindinger. Jeg føler ikke jeg har brukt de på mange nok turer til å kunne anbefale de på det sterkeste, men de virker lovende. Det er ihvertfall noe du kan ta med i vurderinga.

Kjapt random resultat fra google: http://www.fjellspor...3pin-cable.html

Takk for svar til begge,de bekrefter for meg at jeg bør bytte bindinger før det går galt!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

har kontaktet Fjellsport.no som selger bindingene. De er litt betenkte siden 75mm er beregnet på 55mm ski, og mine bare er 50mm. Selve bindingen trengte bare 35mm for feste. Tror han var litt redd for å love noe som ikke ville fungere bra.

Noen som har erfaring med dette?

Ebba, som er glad for et forum med eksperter det bare er å spørre om de mest finurlige ting :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var derfor jeg nevnte Voile 3-pin Cable. Det er en suveren binding. Kan bruke den som en vanlig 75mm (tilsvarende) Rottefella, men har også hælbinding når du trenger den.

Tror jeg ville vært litt betenkt med å sette skruene for langt ut mot siden på skien. Så smale ski som 50mm er kanskje ikke hensiktsmessig for en 75mm binding. De vil skrape veldig mye nedi når du kanter skien. Da må du i tilfelle ha en oppbyggingsplate under bindingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.