Gå til innhold
  • Bli medlem

GPS


Vebjørn

Anbefalte innlegg

Annonse

Kan skryte mye av Garmins flaggskip; 60s. Vært med på flere turer enn jeg kan telle og enda i like godt behold etter mye slag og fall. Fantastisk kartkvalitet med Topo adventure premium kart. Ellers er jo de fleste garmin gps'ene veldig bra.

Kommer jo litt ann på hvor mye penger du vil legge i den, hvor detaljert/teknisk gps du trenger osv, skal den kun brukes som nødpeiler eller fast hele turen?, vil du bruke vanlig kart i hovedsak med gps som støtte, eller i hovedsak gps'en? (kart og kompass må jo uansett være med)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Garmin Quest, holder i lange baner. Liten og vanntett.

Mange tror denne ikke funker til friluftsliv grunnet innebygget Li-Ion batteri (20 timers brukstid). Men det er intet problem, lades enkelt med 3 AA-batterier i en micro-USB lader ved behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger en GPS til og gå på tur, og navigere meg med. Bare til og gå på turer med. Noen som har erfaringer om forskjellige gps'er?

Garmin Etrex 30 (1695.-) eller Etrex 20 (1255.-) hvis du ikke vil ha elektronisk kompass er en veldig bra liten enhet! Kjøpte min Etrex 30 hos Magasinet i Oslo, og er godt fornøyd så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bruker på mine turer Satmap gps (satmap.com). Lang batteritid og kartet ser akkurat ut som du er vant ved papirkart. Er stort fornøyd med den.

Selv om kartet på GPSen er bra så viser skjermen bare et område på størrelse med det du ser rundt deg. Det blir et frimerke i forhold til å bruke vanlig kart.

Jeg har hatt GPS i et par år og den er nesten ikke brukt. Den viser meg jo bare posisjonen på stedet hvor jeg står og hvor jeg har gått. Skal du ha utbytte av den så må turen planlegges og plottes inn før du går. Da vil den kunne fortelle deg om du følger planlagt rute eller ikke.

Min GPS ligger bare i sekken som en sikkerhet i tilfelle tykk tåke eller mørke, men dette har jeg opplevd flere ganger uten å gå meg bort, så fremdeles synes jeg at det var dårlig anvendte penger.

Men jeg er glad i småfuglene og har etter hvert hengt opp ganske mange fuglekasser. Da kan det være greit å ha posisjonen på hver kasse lagret et sted så jeg har mulighet til å finne dem igjen. Ikke alltid lett å huske alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.y

Jeg har en satmap og har brukt den på de fleste turer den senere tid

Jeg bruker å legge opp ønsket rute på forhånd og la den ligge i brystlommen.Vanlig kartet og kompass brukes til å planlegge med turfølget og til å ta ut

retning, men legger ikke skjul på at jeg setter pris på mulighetene den tilbyr. i vårt vanlige følge er det som oftest jeg som har hovedansvar for både turopplegg og rutevalg.

Da er dette en godhjelp og trygghet.

Alt etter hvilken typer batterier det velges, standard engangs , lion engangs, eller lion oppladbare vil tiden batteriene variere en del.

lykke til med evt valg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere bruker av Satmap nevner at en av de store fordeler er at å plotte inn en rute er veldig enkelt og brukersvennlig. Det skjer med hjelp av en liten 'joystick' og dette kan man, om nødvendig, enkelt gjøre mens i basecamp eller et annet sted underveis.

Selv bruker jeg denne funksjonen aldri, må jeg innrømme. Jeg er ikke opvokst med kart og kompass og har dårlige evner mht 'å skjønne' kartet og distanser, selv etter nesten to år i utkant Norge;-) Et kurs fra lokal DNT lag står vel fortsatt på ønskelista... Bruker Satmappen først og fremst for å sjekke posisjon sammenlignet med kartet, til å måle distanser i forkanten av turen og underveis, og for å logge turen/treningsøkten i gpx-format. Kompasset blir liggende nederst i sekken. Shame on me, i know ;-)

post-7627-0-71957900-1350109907_thumb.jp

post-7627-0-57409200-1350110271_thumb.jp

post-7627-0-75470700-1350110302_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke opvokst med kart og kompass og har dårlige evner mht 'å skjønne' kartet og distanser, selv etter nesten to år i utkant Norge;-) Et kurs fra lokal DNT lag står vel fortsatt på ønskelista...

Det er ikke uvanlig at mange turfolk har liten eller ingen erfaring i å bruke kart og kompass. Se bar på deltakerne i 71 grader nord. En del av dem har rett og slett ikke peiling.

Dette er litt skremmende med tanke på at flere og flere begynner å bruke naturen vår til rekreasjon.

Kartet og kompasset går jo ikke tomt for batteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale Garmin Montana .

Fordeler

Relativt stor skjerm som gir en viss oversikt i forhold til 60,62 og Etrex modellene

Går på Litum batteri elle 2stk AA.

1:20000 kart 10m koter.

Kan også brukes med sjø og veikart.

Bakdel.

Litt stor og tung

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.