Gå til innhold
  • Bli medlem

hundekjeks eller giftkjeks?


sylvestros

Anbefalte innlegg

Annonse

Selv om bildene er svært uskarpe kan jeg si at Giftkjeks og Hundekjeks er det ikke.

Plantene du har tatt bilde av kan jeg si tillhører kurvplantefamilien, har sterk lukt (blomser, blader om du gnir på de) og heter Ryllik.

Soppen vet jeg ikke, men kvistene i fokus ser ut til å være gran ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Giftkjeksen er lett å kjenne igjen på stilken. Stilken hos hundekjeksen er grønn og har ofte langsgående striper / furer, mens Giftkjeksen har rødlilla prikker og flekker på en glatt stilk.

http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/coni_mac.htm

http://www.markblomster.com/Markblomster/Flora/H/Hundekjeks.html

Jeg tror nok også at det er Ryllik du har fotografert.

Den største forskjellen mellom Ryllik og Hundekjeks er nok blomsten. Rylliken har større blomster som ofte sitter tett sammen i toppen av planten, mens Hundekjeksen har små blomster som sitter i små og mellomstore klaser. Bladene er også ganske forskjellige. Bladene på Hundekjeksen er mye kraftigere enn Rylliken.

http://no.wikipedia.org/wiki/Ryllik

http://nn.wikipedia.org/wiki/Hundekjeks

Karve er også en skjermplante som ligner på hundekjeks. Karvefrø kan du høste om høsten, men vær sikker på at du tar frø fra riktig plante. Giftige planter i denne familien skal man ikke spøke med. De kan i verste fall ta livet av deg.

Og så har vi Kvann. Fjellkvann har vert en kulturplante som også har vert eksportert til Europa helt tilbake til vikingtiden. Den må ikke forveksles med Strandkvann som er giftig og kan gi store blemmer og sår bare ved berøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var om giftige planter på denne ukens Ut i Naturen, og da viste de forskjellen på giftkjeks og hundekjeks. Som allerede sagt var stilken på hundekjeks helt grønn, mens giftkjeks hadde prikker. Tydelig forskjell. Kan jo sjekke ut nett-tv på NRK?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såg på ut i naturen ja.

Det var de røde greiene på stilken jeg var usikker på, for det var såvidt litt rødaktig på rylikken også, men etterå ha studert igjen så er nok de prikkene på giftkjeksen betydelig mer markante. Da er velproblemet løst, men våger meg på teste ut smak og diverse.

Rylliken da, funker det spise den? Og andre speselige,kjente planter.....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er det spesifikt som gjør at du tror det er ryllik jeg har fotografert?

Husker det var litt rødt nepå stilken, men det var vel ikke prikker, men forskjellene er ikke så veldig lette å se.

Blomsten på rylliken er en del større og så har den et tydelig senter hvor pollenet bfinner seg. Kronbladene er også større og sitter som en krave rundt senter. bladene er også ganske typiske på rylliken. Ganske mye smalere enn hundekjeksen.

St rylliken blir litt rødaktig på stilk og blader kan bare komme av litt dårlige forhold der den vokser.

Hvis du skal prøve å spise planter fra denne familien så bør du være helt sikker på at du har riktig plante.

Det er ikke alltid at det hjelper å med "Ctrl Alt Delete" hvis du tar feil Du får ikke restartet systemet.

post-4220-0-51879000-1350023250_thumb.jp

post-4220-0-76570300-1350023258_thumb.jp

post-4220-0-12819400-1350023438_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er av den typen som absolut må spise all verdens rare ting som vokser rundt om i vår vakre natur så kan du f.eks. starte med Skvallerkålen, eller "Gåsalabb" som den kalles her på grunn av dens evne til å kvele all annen vegetasjon der den vokser. En pest og en plage for hageeiere, men god i salaten tidlig på året.

Plukk de første små lyse bladene. Når den blir stor og blomstrer er det for seint.

post-4220-0-90258100-1350024581_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.