Gå til innhold
  • Bli medlem

Rundbrenner i lavvo med innertelt


Kristian Berglund

Anbefalte innlegg

Annonse

Veit ikke noe om teltet ditt men er/har innerteltet åpning i toppen så røyken slipper ut?

Og hjelper lite å følge med, tåler ikke innerteltet glør så er det hull før du rekker å si fa..!

Regner med at det er røyk åpning i toppen ja, tenkte at det sikkert ikke tålte no serlig glør, men tenkte det kunne vært en løsning med noe annet på bunn som tålte glør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du et skikkelig innertelt som f.eks. i Helsports "Finnmark", vil jeg tro oppvarming med primus går ganske fort (selv om jeg ikke har prøvd det), du kan i tillegg senke taket så det blir mindre areal å varme opp. Så er det bare å løfte taket etterhvert som varmen får tak.

Jeg fyrer med åpent bål eller rundbrenner, på høsten ser jeg ikke behovet for innertelt. Er det vått på bakken eller snø, bruker jeg bunnduk med sirkelåpning til bålgropen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på rundbrennere!?

Hadde en kamerat som var litt av en rundbrenner, men jeg tror ikke han klarte å svi hull på duken!

Primusen leverer både lyd og varme i lange baner. Uten å tenke vekt ville jeg heller hatt en HeatPal som langtidsvarme hvis du opererer med innertelt.

Eirik

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på rundbrennere!?

Hadde en kamerat som var litt av en rundbrenner, men jeg tror ikke han klarte å svi hull på duken!

Primusen leverer både lyd og varme i lange baner. Uten å tenke vekt ville jeg heller hatt en HeatPal som langtidsvarme hvis du opererer med innertelt.

Eirik

Respekt til de som klarer å være rundbrennere i telt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du et skikkelig innertelt som f.eks. i Helsports "Finnmark", vil jeg tro oppvarming med primus går ganske fort (selv om jeg ikke har prøvd det), du kan i tillegg senke taket så det blir mindre areal å varme opp. Så er det bare å løfte taket etterhvert som varmen får tak.

Jeg fyrer med åpent bål eller rundbrenner, på høsten ser jeg ikke behovet for innertelt. Er det vått på bakken eller snø, bruker jeg bunnduk med sirkelåpning til bålgropen.

Men hvordan blir temperaturen utover natta uten innertelt da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett alternativ er å fyre med pellets om du får det til å funke. Jeg har en pelletsbrenner kjøpt på netthandelen.no men finner den ikke der lenger. Ligner på disse http://www.gzon.no/ Disse har i tillegg til hull rundt, ett hullete "rør" som kommer opp i midten og sørger for bedre trekk. Om du vil prøve så er det en stor fordel om du får tak i 8mm istedenfor 6mm. Det gir mer luft.

Fordelen med pellets er at det gir lite røyk om du får det til å brenne som det skal, og det brenner så og si uten gnister. Ulempen er selvfølgelig at man må ha med seg pellets.

Ellers er jo Origo Heat Pal ett fint alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heat Pal er meget bra. Trygt, enkelt og meget effektiv. Også har man jo kokemuligheter også.

Finnes også en noe rimeligere variant levert utafor Origo som ellers er helt lik, den heter Heat Mate. Rødsprittankene kan byttes mellom Pal og Mate, antar det er et kopiprodukt.

http://www.maritim.no/heatmate-5200-spritvarmer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.