Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynner på topptur


Babelfish

Anbefalte innlegg

Hei!

Tenkte at jeg denne vinteren skulle gi meg i kast med en ny form for friluftsliv, og i den forbindelse trenger jeg tips til skiutstyr.

Aktivitet: Skia skal brukes til toppturer (dette har så mange navn at jeg er usikker på hva som er det korrekte (randonee, frikjøring, etc.), OG til turer i den lokale slalåmbakken.

Erfaring: Null. Men jeg er i god form, og har gått vleidg mye på bortoverski.

Så hva slags ski, staver og sko er det jeg bør se på, og hva bør jeg tenke på?

Og når det gjelder bekledning: Jeg har i dag brukt min Norrøna Dovre til det aller meste (siden jeg bruker mye tid på jakt i fjellet), og har også til dels brukt denne på litt lengre skiturer på vinteren. Er det for lite når det kommer til slike aktiviteter, bør jeg ha noe tykkere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker du på telemarkski med løs bakhel når du kjører ned, eller alpinstil med fast hel når du kjører ned? Begge deler får du med løs bakhel når du skal gå opp :)

Hvor viktig er vekt (lett å gå opp) vs. stødighet og fart nedover?

Hvor bratt trur du at du kommer til å kjøre, sånn ca?

Norrøna Dovre funker fint den. Blir stort sett så varm på turen opp at middels ullundertøy holder i lange baner. Bare husk et varmt plagg til eventuelle pauser. Dunjakke/tykk fleece/ullgenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt og høyde?

Jeg tolker ditt innlegg til at du skal ha låst hel og aldri/ knapt/ ikke på lenge har kjørt på nedoverski. (correct me if I'm wrong)

Spørsmålet til Mr.MaountainLurk kan gjerne gjentas:

Hvor viktig er vekt (lett å gå opp) vs. stødighet og fart nedover?

Hvor mye er du villig til å betale er også et element.

Ikke noe problem å svi av 15-20 kilokroner, men det kan gå an få mye bra for en del mindre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Skal prøve å være litt klarere:

- Vil ha fast hæl ved nedkjøring.

- Vekt er alltid en faktor (grunnen til at jeg bruke Dovre-dressen og La Sportiva-støvler), men det er ikke en faktor jeg gladelig betaler mange tusen ekstra for

- Jeg er 180 cm høy og veier 78 kilo

- Fart nedover er ikke heller veldig viktig, jeg er ingen racer

- Det kommer ikke til å være så veldig bratte nedkjøringer. Jeg tenkte at Snøhetta var et greit sted å starte? Jeg holder meg alltid med gode marginer for skredfare etc.

- Jeg har liten erfaring med kjøring på nedoverski, det er helt korrekt. Jeg valgte snowboard i ungdommen, og har ikke stått på slalåmski på mange år. De gangene vi sto på ski i bratte bakker, var det stort sett med langrennsski, spretthopp og livet som innsats. Men jeg tror da jeg har en viss balanse, jeg behersker det meste av andre skityper, både klassisk og skøyting. Har gått mye på ski, og også vært aktiv langrennsløper som junior.

- Budsjett: Vanskelig å si noe eksakt om da jeg ikke aner hvor landet ligger, men jeg hadde håpet å holde meg under 10 000 for ski, støvler, bindinger og staver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg landa på cirka 11.000 (uten staver). Da fikk jeg veldig lett utstyr. Kjøpte på tilbud, både her i Norge (sportsnett) og i utlandet (telemark pyrenees).

Mitt tips (jeg kan ikke uttale meg så mye om utstyret - til det er jeg for nybegynner) må være å kjøpe fra en utenlandsk nettside - du sparer en del penger selv etter at staten har tatt sitt gjennom merverdiavgift.

Conrad Sport og Telemark Pyrenees er de sidene jeg har kikket mest på. Støvler kjøpte jeg på nett i Norge, da fikk jeg med returlapp, så jeg kunne sende dem gratis tilbake om de ikke passet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dynafitbindinger eller liknende (plum, g3 etc) er vel omtrent en nobrainer.

Overlegent lettest, og stablit og kraftig nok til tusen.

Du klarer deg nok med DIN 10, og da er det en del å velge mellom til en overkommelig pris.

Ski finnes det nesten uendelig å velge i.

Tenker en ski på 180-190cm vil passe deg godt.

100mm på midten pluss-minus en liten cm.

Sjekk ut MnO &Co:s skitest fra i fjor har mye interessant lesning.

Blister gear reviews har også gode tester, og friflyt pleier å komme med mye utover høsten.

Både dynafit, g3 og en del andre har spesialiserte toppturski. Dynafit har tidligere laget ski som ikke var noe særlig å kjøre nedover på, men det er mulig det har endret seg.

Både ski og bindinger er kurant å kjøpe i utlandet.

Støvler kjøpes i Norge. Eller i alle fall prøves, og så kan du se om du har samvittighet til å gå ut av butikken du har brukt tiden og lagerkapasiteten til og kjøpe på nett.

Dynafit tlt 5 skal vist være et hett tips hvis de passer foten din.

Ikke mye konkrete tips, men jeg håper det hjalp :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ski: K2 wayback

Bindinger: Dynafit tech

Kan det være et greit sted å begynne?

Det kan veldig godt tenkes at det er et godt sted å begynne.

Kjenner ikke til Wayback mer enn dimensjonene og at det vel er laget som en randoski.

Jeg ville kanskje gått hakket større, til feks coomback e.l., men det er litt smak og behag (og hvor mye du orker/ gidder å dra på).

reviews av wayback hos wildsnow og earnyourturns

review av coomback

Dynafit tech er vel alle dynafitbindinger da den type bindinger omtales som tech-bindinger

Dynafit vertikal st er feks en binding du kan se på som det kan være mulig å finne til en overkommelig pris.

Pass på at du får med skistoppere som passer bredden på skiene hvis du går for binding med stoppere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tynnere ski favoriserer jo turen opp (det er mindre å drasse på, som det blir sagt). Jeg har kjøpt ski som er 88mm på midten. Det er vel typisk for mange rando-ski. Har ikke fått testet det enda, så kan ikke si så mye om hvordan de oppfører seg nedover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Skifabrikkene bytter design og farger hele tiden. Det selges nå masse bra utstyr til halv pris for å få inn årets modeller. Gå i en god fjellbutikk nå så får du gode tilbud. Da kan du få råd til et bedre oppsett enn senere på sesongen (men med fjorårets farger)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.