Gå til innhold
  • Bli medlem

Turbrød med lang holdbarhet


Myrull

Anbefalte innlegg

Annonse

Sukker er et konserveringsmiddel.

Er derfor det har såpass til holdbarhet.

sukker, salt og eddik er de naturlige konserveringsmiddlene.

Å da er sukker det enkleste å bruke i brød.

Sukker = energi, og energi er ikke en uting når man er på tur.?

(Har ingen forslag til oppskrifter desverre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd å lage noe selv men har erfaring at en del Pågen brød holder bra, det er vel mye sirup i de. Det jeg har brukt mest er det som heter Pågen Energi. Tviler på at det holder 2 uker men opptil en uke er helt greit.

I tillegg har jeg brukt Bakers Speltbrød(beige spose med grønn trykk) som og holder bra. for 2 uker hadde jeg nok tatt med litt kornblanding og bakt små brød i stekepanne den siste uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd å spise 2 uker gammelt brød, men er er i hvertfall oppskriften på et brød som holder seg mye bedre enn kjøpebrød og er helt uten sukker. ;)

Ett av de små brødene veier ca 700g når det er ferdig og har mye protein og fiber (ca 13-15g av hver) og ca 300kcal/100g

Pleier å bake selv og brødet holder greit selv om jeg har det liggende på benken med bare et håndkle i seg i 4 dager.

Jeg spiser heller dette brødet når det er 4 dager gammelt enn en dag gammelt kjøpe-brød. ;)

En ting som er genialt med brødet er mangelen på elting, jeg pleier bare å røre sammen deigen med en slikkepott.

Den første er for ett lite brød i ca 1,2 liters form, den andre for to brød i ca 1,5 liters former

260g hvetemel

100g sammalt hvete (fin)

24g solsikkefrø

20g sesamfrø

20g havregryn

40g linfrø

litt salt

en halv pakke tørrgjær

4dl vann

Rør sammen det tørre

Rør inn vannet

Hev i 30-45min

Slå ned deigen (jeg gjør det med slikkepotten som jeg bruker til å røre det sammen)

Hev i 30min

Skru på ovnen 225grader ikke varmluft

Ha deigen oppi brødformen og la den heve i 15 min til

Stekes i 40 min på 225grader (med bakepapir over så den ikke blir svidd)

Så i 10 min på 200 grader (med bakepapir over så den ikke blir svidd)

Så i 5 min på 175 grader uten formen og opp ned

Den opprinnelige oppskriften er

650g hvetemel

250g sammalt hvete (fin)

60g solsikkefrø

50g sesamfrø

50g havregryn

100g linfrø

1ts salt salt

en pakke tørrgjær

1 liter vann

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fikk et godt tips for å øke holdbarheten på brød ute i felten av en same med lang erfaring.

Putt brødet i plastpose og ha med deg en flaske husholdningsedikk.

Ta posen av brødet og vreng den ,hold åpen flasketut mot posen og snu flasken oppned slik at du kun dynker posen flekkvis to- tre plasser, vreng posen tilbake og putt brødet inni.

Dette kan di gjenta to ganger i uken og brødet vil da ikke bli muggent.

Har prøvd rådet og det fungerer uten å smake edikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse brødene er iallefall i sortementet til Rema 1000, tror kanskje man finner de i andre butikker og

http://www.haugen-gr...estemacher.aspx

Inneholder kun mel, vann, gjær, salt og evt noe frø, ikke noe E-tøys. Uåpnet pakke på 500g har holdbarhet på et par måneder og ifølge pakningen holder åpnet pakke seg i 4 dager, men jeg tenker en uke går fint.

Apropos om det ligner vanlig brød så ligner det kjempegrovt vanlig brød hehe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Spleise-brød kjøp på Rema1000 som har vart i 3-uker. Det var pakket tett i tre poser der jeg fikk mest mulig luft ut uten å flattrykke brødet. Det smaker jo ikke ferskt, men jeg rister det på bålet og jeg bare sier det: Baker-Brun har ikke bedre brød.(Nå må det jo sies at nesten "alt" smaker bedre ute så...)

Nå var dette på Våren og litt kald lufttemperatur og det hjelper jo på holdbarheten.

Brød bare må jeg ha ha ha og ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker selv 'Superrug, 51% rug' fra Norges bakeriet. Den holder i alle fal i en uke (kjøper brød en gang i uke...), men virker som den lett holder enda lengre.

Dette er en rugbrød med surdeig, men det er ikke surt i det hele tatt.

Energi per 100g: 235 kcal

Grovhetsprosent: 76%

Inneholder bl.a. linfrø som er bra for å fremme fordøyinga og jeg kan forsikre deg at det funker ;-) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med mel, salt og litt matolje å bak brød undervegs. Sjøl bruker jeg å lage en ganske fast deig og kjevle den ut til tynne leiver som steikes i steikpanna. Matolja er for til deigen for å gjøre den mer smidig å jobbe med. Best blir det stekt over bål, men primus går helt greit det og. Da har du ferskt brød hver dag og mel tar mindre plass enn et brød. Vet at noen bruker bakepulver for å få litt luftigere brød men bruker det ikke selv. så lenge deigen er fast nok, ikke for blaut, trenger man ikke noen form for fett for å steike i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hvis du skal lage brød ute så kan du lage deigen dagen før. Ha den i en plastpose og legg den på toppen av sekken. Neste dag er deigen hevet og du kan lage små rundstykker som du kan steke i en vanlig gryte over et bål. (Primus funker dårlig.) Dekk bunnen i gryta med sand eller småstein. Min 2 -3cm. legg brødet på toppen av sanden, gjerne på et bakepapir eller noen flate steiner for å unngå at sanden fester seg på brødet.

Et stort brød går også bra, men det tar lengre tid å steke.

Jeg var på en ukestur en gang og hadde med et slikt ferdig oppskåret "toast" brød. Det myglet faktisk ikke, men etter fem dager var det så surt at bare lukta var nok.

En ting jeg har tenkt på, men ikke rukket å prøve ut enda, er å steke brødet hjemme, dele det opp og vakumpakke det før det blir kaldt. Helst så varmt som plasten tåler.

Muggsoppsporer fines i milliarder i alle kjøkken, og stort sett alle andre steder også, og det er nesten umulig å unngå dem.

Dekk brødet med f.eks. aluminiumsfolie samtidig som du tar det ut av ovnen. Da reduseres faren for muggsoppsporer og varmen vil sannsynligvis holde brødet rimelig sterilt.

Eller kanskje det går å vakumpakke brødet og legge det i stekeovnen på 80 - 100 grader en tid etterpå. Da dør vel de aller fleste bakterier, gjær og muggsopp, og brødet vil holde seg i nesten uendelig tid. Dette er jo det samme som gjøres med hermetikk.

Her fant jeg en som har testet ut vakumpakking.

Gå til http://www.dinmat.no...re ting&x=0&y=0 og skroll ned til blogginnlegg med tittelen "Å, så praktisk".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hvis du skal lage brød ute så kan du lage deigen dagen før. Ha den i en plastpose og legg den på toppen av sekken. Neste dag er deigen hevet og du kan lage små rundstykker som du kan steke i en vanlig gryte over et bål. (Primus funker dårlig.) Dekk bunnen i gryta med sand eller småstein. Min 2 -3cm. legg brødet på toppen av sanden, gjerne på et bakepapir eller noen flate steiner for å unngå at sanden fester seg på brødet.

Et stort brød går også bra, men det tar lengre tid å steke.

Jeg var på en ukestur en gang og hadde med et slikt ferdig oppskåret "toast" brød. Det myglet faktisk ikke, men etter fem dager var det så surt at bare lukta var nok.

En ting jeg har tenkt på, men ikke rukket å prøve ut enda, er å steke brødet hjemme, dele det opp og vakumpakke det før det blir kaldt. Helst så varmt som plasten tåler.

Muggsoppsporer fines i milliarder i alle kjøkken, og stort sett alle andre steder også, og det er nesten umulig å unngå dem.

Dekk brødet med f.eks. aluminiumsfolie samtidig som du tar det ut av ovnen. Da reduseres faren for muggsoppsporer og varmen vil sannsynligvis holde brødet rimelig sterilt.

Eller kanskje det går å vakumpakke brødet og legge det i stekeovnen på 80 - 100 grader en tid etterpå. Da dør vel de aller fleste bakterier, gjær og muggsopp, og brødet vil holde seg i nesten uendelig tid. Dette er jo det samme som gjøres med hermetikk.

Her fant jeg en som har testet ut vakumpakking.

Gå til http://www.dinmat.no...re ting&x=0&y=0 og skroll ned til blogginnlegg med tittelen "Å, så praktisk".

Hva med å bake et brød, steke det som vanlig i ovnen, fryse det over natten og tine det på morgenen? Da dør også bakteriene og brødet vil holde lenger. Jeg kuttet brødet i ferdige skiver og pakket de i en pose til teltturen. Hvis turen skulle vart lenger enn ei uke, ville jeg kjøpt et brød eller to underveis. Spørs jo om det blir mulig hvis man er langt ute på fjellet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt av andre er det forskjellige ingredienser som fungerer som konserveringsmiddel. Trafisjonelt har syre fungert godt, derfor er surdeigsbrød, og til en viss grad langtidsheva brød, holdbare. Dette høres nok ut som mye arbeid, men å lage et surdeigsbrød med med godt over halvparten rug' er en veldig god løsning. Slike brød kan holde to til fire uker! Smaker også som 'vanlig' brød, hvis man inkluderer surdeigsbrød av rug i den lista, hehe. Krever dog litt interesse for baking, men er ikke vanskelig.

Pannebrød er et godt alternativ, enig i det. Ha en betydelig del hvetemel, grov eller sikta, og så kan du blande inn alt du ønsker av andre melsorter, havregryn, osv. Tørrmelk gir næring, og en klypensalt gir nødvendig smak (ca to prosent salt ut i fra total melmengdeGjær gir somnevt bestsmak, mens bakepulver er raskt og lett. med sistnevnte blander du bare i vann så du får ei jevn deig, og steker dem som små pannekaker. pass på at de ikke er for tykke, da tar det så lang tid å steke dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rugbrød som allerede er nevnt her. Knekkebrød er jo også er alternativ.

Kan være verdt å presisere at de fleste såkalte surdeigsbrød og såkalte rugbrød som selges i Norge ofte ikke inneholder vesentlig av noen av delene. For å lage e brød av hovedsakelig rugmel krever lav ph (surdeig er en metode) , ellers blir krumma seig og dårlig. Surdeigsbrød blir ofte heva med gjær i tillegg eller i hovedsak, og syrligheta er dermed begrensa i disse brødene. Er nok unntak, men ikke mange. Sier ikke at dette er dårlige brød, men de har ikke holdbarheta som skikkelige surdeigsbrød av rug har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var akkurat dette jeg satt å tenkte på i kveld.

men å fryse nystekt brød og vakumere må jo kanskje funke. det skal testes i løpet av vinteren.

en får jo kjøpt vakumerte baguetter som holder lenge.

#- Mobil -#

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sommer bakt e me rengakak førr å ha med på tur, som navnet lyg om e da ikke ei kak, men en sortes brødbakst som blei brukt av bla gamlekara tel fjells før i tida. Og enda vil e tipp det e noen som bruk de, deriblandt moi heretter. Problemet med vanlig brød e at det blir brukt gjær, som får brødan tel å førrgå snarer.

Her e oppskrefta e brukt på 14dagerstur i sommer, og de va like god på slutten av turn, som når e starta.Det fins fleire oppskreft, bærre søk på nett.

http://villmarkshjer...-ringakake.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.