Gå til innhold
  • Bli medlem

Nordre Soleibotntind


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei! Jeg lurer på følgende:

Jeg vet at Nordre Soleibotntind nås lettest fra skaret sør for toppen (altså mellom Store og Nordre). Jeg lurer på, en tur midt i juli:

1) Hvordan når jeg dette skaret lettest? Fra Lauvnostind, eller Store Soleibotntind?

2) Hva er desidert letteste rute fra skaret til selve toppen av Nordre Soleibotntind?

Setter veldig pris på detaljerte svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Detaljerte svar tar for lang tid å skrive, men:

Antatt desidert letteste vei:

Til Lauvnostinden og ned drag i vestflanken på Lauvnostinden til skaret sør for denne, deretter traverserer du i snø eller lausura bor til snøfelt som strekker seg opp i retning skaret mellom Store og Nørdre Soleibotntinden.

Er snøen myk og fin er det greit, er den hard kan det for bli litt uæh, i alle fall uten stegjern.

Det er langt og bratt ned mot Soleibotnbreen, selv om det er langt fra noe stup, men man føler at med en ukontrollert utglidning kan det gå langt før man stopper.

Er man glad i å klyve kan man klyve stort sett på fjell til venstre for snøfeltet.

Fra skaret hold i flankent til venstre, evt. litt på skrå ned til hylle og så klyve / enkelt klatrer du deg opp på ryggen. Kort før toppen er ryggen ganske utsatt, men enkel, i alle fall i tørt vær.

Å gå rett opp fra Soleibotnen bør også være mulig, men så lite fristende ut.

Fra Store Soleibotntinden er det definitivt normalt mer utsatt til skaret enn fra Lauvnostinden.

Fineste og mest komplette turen får du jo ved å gå hele skiten fra Lauvnost via skaret til Nørdre og opp på Store.

Ryggen direkte fra Nordskaret og opp på Nørdre er mer heavy, type reinspikka klatrin, men det finnes etter alt å dømme enklere klatreruter flere steder litt lenger sør i vestflanken som går mer direkte opp mot toppen..

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra store og ned mot skaret (mellom nordre og store) er det greit til å begynne med. Etterhvert nåes noen små hamre som omgåes i vestsiden. For å komme rundt den ene hamren blir en som regel tvunget ut på ei snøfonn som er nokså bratt. Ved myk og opptint snø går det fint å gå ut på fonna, men skulle denne være steinhard hadde jeg ønsket stegjern/isøks. Vi var der i slutten av juli 2002, og snøen hadde brukbar konsistens, med innslag av is i kanten øverst. Derfor kløv vi delvis på fjellet og gikk noe ut på fonna. Husker bare denne ene omgåelsen som litt plundrete, resten var enkelt.

Fra skaret og opp på nordre er det, som også Morten påpeker, lettest hvis du går noen meter på skrå nedover/nordover, og så klyver du nokså rett opp på ryggen igjen. Vi var 3 stk, og alle kom ganske greit opp. Vanskelighetsgrad: kanskje 2+. :D Resten var uproblematisk på tørt sommerføre. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette virker spennende. Hvordan er vansakelighetsgraden i forhold til Store Austabottind?

Jeg synes nok store Austabotntind var hakket lettere når det gjelder vanskeligheten på klyvingen, men den er noe luftigere og mer utsatt. Nå hadde vi kjempeforhold på store Austabotntind også, men får du styggevær der er nok det mer krise enn hvis tilsvarende skjer på nordre Soleibotntind. Forholdene har mer å si på store Austabotntind, ikke minst mht snøfonna som til tider ligger i veien og kan gjøre sikringsmidler nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde noen venner på forum kunne jeg kanskje fått følge her :)

Det burde være mulig! Jeg legger gjerne ned stridsøksa (eller var det isøksa) fra andre tråder jeg! :D Har så smått begynt å tygge på en tur til St. Austanbotntind utpå sensommeren, sen august kanhende, når snøfonnene har minsket og mjuknet oppi der. Og da ligger jo Soleibotntindene farlig nær samme helga. Har jo bare Store fra før, men det i vannrett snøvær og tåke, så jeg kunne godt tenkt meg hele Soleibotn-regla, fra Lauvnos og ut til Søre. Tør du? (huff, hørtes nesten ut som en kontaktannonse, den siste der) :D

PS. Faktisk så kjører jeg nettopp Ford...! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke rare pionertrangen i folk lenger. Hver minste stein skal ikke komme uforbredt. Alt skal være planlagt i minste detalj. Tror neimen ikke selveste Egon Olsen hadde vært så nøye. Ta noen sjanser - la noen områder være hvite flekker på kartet!

Ang. Ford, det kan vel aldri bli morsomt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har så smått begynt å tygge på en tur Til St. Austanbotntind utpå sensommeren, sen august kanhende, når snøfonnene har minsket og mjuknet oppi der.

August er vel tiden for hard og skummel snø (det som ligger igjen). Vi gikk Soleibottraversen i slutten av juni. Da var det optimale forhold med akkurat passe myk snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

August er vel tiden for hard og skummel snø (det som ligger igjen). Vi gikk Soleibottraversen i slutten av juni. Da var det optimale forhold med akkurat passe myk snø.

Kan nok være slik også, hvis tint helt nedpå isen. Men siden det er så ekstra mye snø i år, så tenktje jeg forholdene blir gode senere utpå i år...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, fonna på Store Austabotntind er som regel cruxet oppi der. Når den er borte går klatreføre gjerne opp uten tau. Ligger den der med hard snø ville jeg aldri ha sparket meg trinn eller gjort noe andre krumspring uten sikring...

Nordre Soleibotntind blir kanskje bare lettere med mjuk sommersnø. Der kan det absolutt være en fordel at det ligger en del snø også, særlig i bakken mellom Store og skaret mot Nordre. Rygger blir nesten alltid tidlig bare når sola får stått på litt, men nysnøen legger seg også hele året oppi der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils, burde jeg gå fra Lauvnos, eller Store?

Eh, siden jeg ikke har gått fra Lauvnos blir det litt vanskelig å sammenligne. Det blir jo en finere rundtur da hvis du går via Lauvnostind.

Hvilken av de tre rutene ligner mest på den letteste fra skaret?

http://www.stud.ntnu.no/~espenmal/Fr_Lauvnostind2.jpg

Enig med Kim. Følger du den røde streken fra høyre side og kommer dit hvor den gjør en knekk oppover, var det omtrent der vi kløv/klatret rett opp på ryggen. Så er den gule streken nokså riktig til den siste bratte eggen før toppen. Der fulgte vi selve eggen, som er luftig, men lett og morsom på tørt føre. :?:

Ellers vil nok jeg også si at nordre Soleibotntind kanskje er lettest tidlig på sommeren når snøen er mykest. Da er det kurant å benytte snøfonna. Unngå ihvertfall å være der tidlig en dag det har vært minus om natta. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har så smått begynt å tygge på en tur til St. Austanbotntind utpå sensommeren, sen august kanhende, når snøfonnene har minsket og mjuknet oppi der.

Sørg isåfall for at du er der når fonna har minket nok! :?: Det er garantert ikke stedet for en utglidning. :P

Vi var der så sent som 21. september et år, og da var fonna bare en inntørka rosin. Det var mye fjell å gå på og fin klyving oppover. Men så sent er jo faren for nysnø meget stor, og ikke smelter den nødvendigvis heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg første gang var på Nordre Soleibotntind, vurderte vi det som enklest å gå via Store. Fra skaret fulgte vi hylleformasjonene i vestsiden helt fram til nordryggen og derfra og opp som var helt greit. Senere har jeg gått ruta som Morten beskriver fra Lauvnostind (litt luftig før nedgangen fra toppen) og bort til skaret da vi vurderte nordryggen på Nordre som noe vanskelig så langt nede. Fra skaret og litt ut i vestsiden før vi kløv opp på sydryggen og videre til topps. Ruta som klatreføreren angir på høyresiden (øst) av sydryggen er vanskeligere og gradert til firerklatring. Har ikke selv gått denne ruta. Mellom skaret og Store kan jeg ikke huske noen vanskeligheter de gangene jeg har gått der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ods: Så du gikk altså på hylleformasjoner helt bort til nordryggen, og derfra og opp.. Interessant. Tydeligvis flere muligheter:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ods: Så du gikk altså på hylleformasjoner helt bort til nordryggen, og derfra og opp.. Interessant. Tydeligvis flere muligheter:)

Til Espen. Denne linjen av hyller i vestflanken går helt bort til nordryggen og er lett å se og lett å gå. Nordryggen er bredere enn sydryggen og dermed mindre luftig og heller ikke vanskelig.

Til Tom. Jeg vurderer kanskje Austabottind som mer seriøs enn Nordre Soleibotntind, og selv om terrenget og utsikten er vilt rundt sistnevnte, er Austabottind en flottere tur. Toppen har sjel og er den luftigste i Jotunheimen med bare plass til to mann på toppen. Disse toppene har jeg gått på uten å bruke tauet bortsett fra min første tur på Austabottind hvor jeg hadde med meg min eldste sønn på rundt 15 år den gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.