Gå til innhold
  • Bli medlem

Farlig å ligge i telt?


finnjpedersen

Anbefalte innlegg

Hva kan skje med teltet hvis det er slått ned så nærme en elektronisk stasjon og lynet slår ned eller det begynner å tordne?

 

 

Da går blir lynet ledet tvers igjennom det elektriske anlegget og rett ned i teltet! I tillegg vil all strømmen som går igjennom anlegget bli tatt med av lynet og ledet rett i teltet, igjennom de som sover i teltet og i jord i lag med lynet! De som da ligger inne i teltet vil bli grillet til h****tte.....

 

Lynet velger enkleste vei fra jord til skyen, med best mulig strømledning. Tror dere det er teltet eller trafoen? Den som sover i dette teltet i tordenvær er trygg, men vil trolig få hørselsskader av smellet..

Selv ville jeg kanskje valgt å gå noen meter lenger bort, men bedre lynavleder enn dette er det vanskelig å finne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Annonse

Hei.

 

Jeg har lest denne tråden med Popcorn og Cola , morsom men interessant tråd  :-P

 

Tidligere har jeg kun ferdes på Vestlandet og Hardangervidda i telt alene , og har derfor aldri tenkt på fare med dyr og innsekter........før etter denne tråden :mrgreen:

 

Nei spøk til side. På Vestlandet og på Hardangervidda finnes meg bekjent ikke rovdyr i den forstand som tråden refererer til. Men jeg vurderer faktisk å telte i bjørn og ulveland nå i sommer , skal muligens få med min kone som virkelig er redd for dette.

 

Så leser jeg at pepperspray og nød pistoler kan være noe å ha med for å få kona til å sove , ja slik at hun får sove fordi hun føler seg tryggere :-P  Men er ikke både pepperspray og nød pistoler forbudt uten spesial tillatelse ?

 

Mener dere da forsvars spray av den lovlige typen? Men er de effektive nok mot bjørn og ulv da ? Hvis dere mener ordentlig pepperspray , hvordan kan man få tak i det på lovlig vis ?

 

Og nød pistoler , menes da disse nød pennene som man kan kjøpe i båt og kajakk butikker ?

 

Når det gjelder debatten om bjørn og ulv , så tror jeg ikke disse dyrene er farlige for mennesker som ikke oppfører seg truende. Men jeg har ikke erfaring fra annet en studier og artikler lest på nett , og så bor jeg i byen :-P

Når det er sagt så er jeg ikke enig i at bjørn og ulv skal bort fordi vi skal kunne kose oss i teltet og skogen uten fare for å treffe på disse dyrene. Disse dyrene er ville og tilhører den ville naturen faktisk mer enn oss.

Hvis vi ikke kan akseptere at disse dyrene bor i villmarken så bør vi holde oss borte. Det er vel ikke slik at disse dyrene ønsker å oppsøke oss og boligområder ? Jeg tror heller at vi oppsøker og bygger nærmere naturen. Dessuten tilbyr vi et matfat fullt av lekkerbiskener (husdyr) som ikke er i stand til å verken løpe eller gå. Vi mennesker er vel også slik , vi liker overfylte matbutikker i nærheten uten å måtte bruke for mange kalorier for å sanke maten. Dessuten liker vi helst indrefileten og kaster gladelig resten i søpla. Villdyrene er vel på samme måten , finner de en inngjerding fylt med sauer som er full av kraftfor som gjør at de ikke kan løpe og knapt kan gå , da er det lett og forsyne seg av flere enn de har behov for. Dessuten kan de driste seg til å ta indrefileten , jurene.... 

 

Men nok om det....hvordan få tak i pepperspray eller nød pistoler......og funker dette ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signalpenn får du bl.a her: http://www.maritim.no/sikkerhet/signalutstyr/nodbluss/comet-pen-gun-stift-9-rode-skudd-magasin

Mange sports og båtforretninger har div. nødsutstyr, dette er lovlig.

 Takk for rask respons :-P

 

Kanskje et dumt spørsmål men jeg leser på beskrivelsen i linken at skuddet går 45 m til værs. Hvis møte med bjørn , skal man da skyte mot bjørnen eller opp i luften. Kan ikke dette nødblusset ta fyr i vegetasjon om det skytes mot bakken ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette temaet vil diskuteres til disse dyrene er utryddet... Dette er ikke noen grunn til å holde seg unna telt. Mennesket sjøl vil alltid være mye farligere og det er jo drept mennesker som sover i telt, drept av andre mennesker. Og av kullos. Og... Bilreisen, bussreisen frem til turen vil alltid være farligere enn rovdyrene her i Skandinavia. Men... disse rovdyrene er selvfølgelig ikke helt ufarlige. Ulv og bjrørn dreper faktisk mennesker en sjelden gang. Veldig sjelden, men det skjer. Jeg er dog sikker på at det er farligere å slå opp teltet på en campingplass, festival i feriesesongen enn på fjellet ifht å bli skadet, drept ets av noe levende. På fjellet er været farligere og det er et seriøst obs. Det er jo faktisk noe å fulge med på. Da kan vi snakke om at det kan være farlig å sove i telt. Dårlig utstyr eller feil bruk, å velge feil plass for teltet.

Når det er sagt så er det ekkelt når en hører lyder fra skogen når jeg ligger alene i et telt. Hvem er det? Hva er det? Jeg får sjelden svar, men tyngden på lydene sier meg at det nokk er en elg eller løse kveg i ny og ne. Kan den klive in i teltet? Trampe på meg? Har aldri hørt om at det skjedd, men fantasiene går noen gang i den retningen at jeg får en ku eller elg vandrende gjennom teltet... Når jeg hører lydene.

God tur!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mest redd for brannslange. Hageslangen har jeg et greitt forhold til, men når brannslangen opptrer i nærheten av hjemmet mitt er jeg virkelig redd. Utover det har jeg ingen problemer med å legge meg til å sove hvorsomhelst i fastlands-Norge!

 

EirikW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste er vel en skremmende godnatthistorie servert inne i teltet, gjerne med en skummel øksemorder i historia .. Da blir det Xtra skummelt å sove i telt med eller uten barduner .. Best å sove oppe i trærne eller på tærnene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Men......det var tips om pepperspray og nødpistol da :smile:

Hvis du ikke skal til Svalbard, kan du glemme pepperspray og knall-saker! Det er vel det, de andre har forsøkt å svare på. :) 

 

Men jeg har aldri brukt slikt selv, så hvis du likevel ønsker å ha med deg slikt, må Svalbard-traverene gi råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Våknet opp tidlig en morgen på Dovrefjell med junior av at noen kom borti teltbardunene samtidig som det kom noen grynt på utsiden av teltet. Hadde observert moskus kvelden i forveien i nærheten og var ikke i tvil om hva det var. Var stille i teltet noen minutter da gitt. Tittet ut av teltet når gryntingen hadde stoppet og ca 30 mtr unna sto 2 store og en liten moskus. Spennende!!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg kom i dag hjem fra min første telttur alene og sov ei natt i teltet. Klokken 06:10 hørte jeg at det var mange ender som kom på tur og da hørte jeg på radio i teltet, så i tilfelle svanene kunne angripe meg, måtte jeg skru av radioen for at de skulle fortsette for å finne en annen plass å være. Lyden kom tilbake når jeg skrudde på radioen igjen, men når jeg ventet på at det skulle bli helt stille, kunne jeg skru på radioen igjen uten å få hæren mot teltet. Kan love at jeg var redd, men før jeg forsto alvoret lo jeg litt av lydene. Svanene kan bite. Jeg håper ikke det skjer igjen når jeg er ute. Var rart at de begynte å gå tur mot musikken, men trakk seg når den ble skrudd av. Ellers opplevde jeg ingenting farlig i teltet i natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom i dag hjem fra min første telttur alene og sov ei natt i teltet. Klokken 06:10 hørte jeg at det var mange ender som kom på tur og da hørte jeg på radio i teltet, så i tilfelle svanene kunne angripe meg, 

 

Fint at turen din gikk bra. 

Jeg må si jeg aldri har tenkt på at svaner kan være farlige - men fant en artikkel om emnet som jeg limer inn her - artikkelen ligger på Illustrert videnskap

 

 

 

I hekketiden er knoppsvanehannen ofte svært aggressiv overfor både artsfrender og andre som den oppfatter som en trussel mot unger og redeplass. Den blåser seg opp og folder vingene ut, og vingespennet på 2,3 meter og høyden på 1,55 meter kombinert med en høy hvesende lyd avskrekker de aller fleste inntrengere. Likevel er det vanskelig å finne pålitelige og vitenskapelige opplysninger om svaner som har gått til så harde angrep mot mennesker at de har klart å skade noen.

Man kan derimot finne eksempler på svaner som har bitt folk i fingeren, og ornitolog Stephen Moss påpeker at det i visse tilfeller kan være farlig å komme svanene for nær – spesielt for barn. Men det er og blir en vandrehistorie at svaner kan brekke en voksen manns arm med et slag med vingen. Og selv om svanene ikke er så farlige som mange tror, er det all grunn til å ha den nødvendige respekten for dem – akkurat som for alle andre dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at turen din gikk bra. 

Jeg må si jeg aldri har tenkt på at svaner kan være farlige - men fant en artikkel om emnet som jeg limer inn her - artikkelen ligger på Illustrert videnskap

Haha...skal ikke skimse av svaner. Var en svane som nektet meg å bade, den eide sjøen og det var tydelig at den mente at det ikke var plass til begge. Jeg badet ikke før svana dro :P Heldigvis er det ikke svaner der jeg telter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller at de bruker nebbet til å rive opp teltet for å utforske musikken som spilles av fra en analog FM radio inni? Hørtes like barnslig ut at det låt "gakk gakk gakk gakk gakk gakk" (gjentok så lenge de var innenfor rekkevidde). Jeg trodde det var noen som gikk med hund, men syntes det hørtes ut som en rar måte å gå på og jeg hørte at skrittene kom fra en flokk. Jeg vil plassere et overvåkingskamera som filmer leiren og legge ut filmen av hæren som går forbi. Var flaks at de fortsatte den planlagte turen etter å returnert etter musikken min. Hørte nesten ikke lyden, skrudde på musikken og gakk gakk gakk låt mye høyere som det hadde vært. Har heldigvis ikke så spennende telt at det er farlig å bruke i skogen. Skulle hatt med en diktafon, men værstasjonen og radioer var nok småting for meg på turen, utenom mat og andre viktigere ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Jeg drømte at det var ulver utenfor teltet mitt, men ingen spor i snøen.

Selv om drømmen føltes veldig realistisk, er det det "farligste" jeg har opplevd......:-)

Overnattet under åpen himmel på Gaustatoppen. Hadde selskap av Røyskatt og en sulten rovfugel. Måtte faktisk på med lommelykta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Dette var september for noen år siden. Jeg kikket på stjernene den kvelden, hvor jeg så en skygge over meg. Når jeg skrudde på lommelykta, så jeg rett i noen klør. Ble litt engstelig der og da, samtidig veldig forundret over at et sovepose-menneske kunne være mat. Mulig det var røyskatten den skulle ta.

Slik så det ut morgenen etter

post-12846-0-86716700-1374862284_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt skritt rett utenfor teltet mitt på svarteste svartvinteren, rett ved hodet mitt uten og finne et eneste spor utenfor om morgenen..kan ennå sverge på at det hørtes ut som om noen/noe gikk forbi teltet... :???:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne vært smågnagere som romsterte under snøen, eller at selve snøen/isen siger sammen?

 

det hørtes ut som faste skritt som gikk forbi teltet, som om en person hadde gått forbi. Min eneste rasjonelle forklaring er at jeg må ha inbilt (drømt) at jeg hørte skritt og våknet og var sikker på at jeg har hørt de..laken og heffalomper trur jeg ikke på så..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en kombinasjon? Mens du døset så satte snøen seg ("foomp" "foomp") og drømmen gjorde det til flere fotskritt og det vekket deg. Når man er i nær drømmetilstand er man utrolig "suggestive" (hva er det på norsk) og tidssansen er helt borte. Ting som tar under et sekund kan virke som at det tok et kvarter for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjølv ein hare som står og trampar med bakbeina kan høyrast ut som menneskeføtter. Det same gjeld også storvilt, som eg har hatt tett på teltet fleire gongar. Sanseapparatet vårt er så svakt, at me ikkje har store sjansen til å finne ut kva som romsterar utanfor teltet vårt. Fantasien derimot, den er meir velutvikla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.