Gå til innhold
  • Bli medlem

Farlig å ligge i telt?


finnjpedersen

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Annonse
  • 2 uker senere...

I tilfelle tordenvær bør man ikke sette opp teltet nær eletriske installasjoner....... :???:

Er enig i at det ikke var en vakker camp, men i tordenvær er den helt trygg. Tror du lynet velger teltet eller mastene her?

Det blir vel farligere når noen slår opp kjøreporten.. :-P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel større fare for å bli angrepet av elgen, enn av rovdyr....

Og moskus, hvis en er dum og ikke respekterer viltet. Også jegere og andre med løs med hund, kan bli utsatt.

Elg og moskus er de dyra, som skader folk i naturen. Men veps, bier og i noen tilfeller flott, fører til flere alvorlige situasjoner.

Norsk natur er ikke farlig! Men at folk kan skvette litt, hvis de blir overrasket av noe uventet, er vel naturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten "skrekkhistorie" fra da jeg vandret på Svalbard i 1986. Jeg var alene, og bodde i telt. Som isbjørnbeskyttelse hadde jeg snubletråd rundt leirplassen, og en 357 revolver. I et innlegg litt over dette snakkes det om fantasi. Vel, ei natt hørte jeg skumle lyder på utsiden av teltet. Noe ruslet rundt der ute! Av og til kunne jeg høre at det ramlet stein ned fra nærmeste skråning. Jeg ble liggende og lytte. Snart hørte jeg tung pusting, og noe som strøk langs telttuken. Plutselig fikk jeg et slag midt i ansiktet. Lynraskt var jeg oppe i sittende stilling med revolveren skuddklar. Hva pokker var dette??

..og så våknet jeg på ordentlig. Jeg hadde drømt, og drømmen ble styrt av reelle lyder på utsiden: Skifer som helt naturlig løsnet og skled ned fra fjellsiden av og til. Vinden hadde øket på, og telttuken hadde begynt å røre på seg. Det var dette jeg i drømmen oppfattet som at noe drev og snuse rundt teltet. Slaget jeg fikk var et vindkast som hadde løftet teltduken for så å slenge den i ansiktet mitt.

Jeg følte meg som en komplett idiot der jeg satt forskremt med en skuddklar revolver, hehe. Men jeg fikk i alle fall vite hvor raskt jeg kunne komme fra liggende i dyp sov og til spent forsvarsposisjon..

At en drøm artet seg slik skyldes nok at jeg like før jeg la meg til å sove lå og lurte på hvordan jeg skulle reagere dersom en isbjørn dukket opp..

Morsom historie! :) Men den 357en, var vel heller ikke så mye å forsvare seg med da. Det er jo mulig den kunne skremt en isbjørn, men å stoppe en som kommer igjenom teltduken tviler jeg på. Ville nok hatt noe grovere skytts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel større fare for å bli skadet, ved "å gå" (bevege seg) i trerrenget, enn det å telte. Spessielt for de som går aleine og uttenfor moblidekning. Et beinbrudd, eller annen alvorlig skade, langt fra folk, kan bli raskt bli kritisk. Og spessielt for de, som ferdes utenfor turstiene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Skikkelig dårlig vær kan jo være litt skummelt da.

Sprengkulde og for lite soveutstyr synes jeg er en skummel kombo,

har vært noen ganger jeg har vært nære på å skrive et selvmordsbrev, bare for sikkerhetskyld.

Hvis du har frosset ekstremt mye i telt/snøhule, har du ikke forberdt deg godt nok, eller har lite erfaring.

En blir ikke polfarer, i løpet av få dager og ved å lese litt på internett! En bør lære å krype, før en skal klare å gå.

Monsen og polfarere har brukt mange år (sannsynlig ti-år), sammen med andre som har erfaring, før de la ut på ekstreme turer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom historie! :) Men den 357en, var vel heller ikke så mye å forsvare seg med da. Det er jo mulig den kunne skremt en isbjørn, men å stoppe en som kommer igjenom teltduken tviler jeg på. Ville nok hatt noe grovere skytts.

Etter min mening er det å legge seg i telt på svalbard uten våken, bevæpnet vakt ren galskap...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har frosset ekstremt mye i telt/snøhule, har du ikke forberdt deg godt nok, eller har lite erfaring.

En blir ikke polfarer, i løpet av få dager og ved å lese litt på internett! En bør lære å krype, før en skal klare å gå.

Monsen og polfarere har brukt mange år (sannsynlig ti-år), sammen med andre som har erfaring, før de la ut på ekstreme turer.

Nei, det sier kanskje seg selv, men det er ikke alltid man er beredt til alt. Kulda kan være skummel selv i plussgrader.

Og noen ganger legger man jo ut for å prøve ut nytt ustyr, og da er det ikke alltid ting er tilfredsstillende.

Poenget mitt var kanskje heller; det jeg synes er mest "skummelt der ute i naturen" må nok være vær og vind, mer en oksmordere og ulv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med siste taler. Det desidert farligste vi har i naturen er været. Jeg kjente personlig en gutt som frøs i hjel en sommerdag, i drittvær. Riktig nok var det alkohol med i tragedien, men det viser at farlig nedkjøling kan skje til alle årstider. Og for ca 20 år siden , omkom en dansk kvinne og fjellturist på vei til ei populær turistforening hytte her i rogaland , av nedkjøling. Og det var sommer da også. Så været er det viktigste og farligste vi må være forberedt på å beskytte oss mot...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nei, det sier kanskje seg selv, men det er ikke alltid man er beredt til alt. Kulda kan være skummel selv i plussgrader.

Og noen ganger legger man jo ut for å prøve ut nytt ustyr, og da er det ikke alltid ting er tilfredsstillende.

Poenget mitt var kanskje heller; det jeg synes er mest "skummelt der ute i naturen" må nok være vær og vind, mer en oksmordere og ulv.

Da er du naiv og har ikke forberett deg godt nok! I kuldeperioder, kan det bli under 50 grader i norge. Så alt beror på erfaring, planlegging og avhengig av tur.

Monsen og co (heller ikke jeg), skylder ikke på, at de ikke er forberedt! Så hvorfor gjør du det? Kanskje du burde være hjemme, eller finne noen med erfaring.

Naturen i norge, er normalt ikke farlig. Men, en den kan være dølig! Spessielt på vinterten! Men jeg er enig i, at naturen kan være den størrste utfordringen for folk, spessielt de som er uerfarne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

maeuen

Nå vet ikke jeg erfaringsgrunnlaget ditt, men det er svært mye bra kunnskap du kan lese deg til i Villmarksboka til Lars Monsen fra 1998. Selv om jeg på den tiden hadde mange teltovernattinger var det plenty med gode tips der.

Ikke at alt kan læres gjennom lesing, men du verden så mye bedre forberedt man kan være når ting er beskrevet så grundig som i den boka.

Forøvrig, GODT NYTT ÅR ALLE :-P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiur3, jeg forstår ikke hva jeg har skrevet som gjør meg "naiv", hvorfor du legger ord i munnen min og ber meg holde sofaen, når du avslutter inlegget med at du er enig med det jeg skriver? Kanskje litt i overkant kranglete da eller?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man har ligget ute ett par netter om vinteren, får man den erfaringen som trengs for at man skal føle seg trygg med dette. Det er ikke noe hokuspokus med dette. Nå har jeg ikke prøvd ekstrem temperaturer , men ned til 10-12 minus vil de aller fleste kunne mestre ei natt ute uten ekstremutstyr. En god sovepose og liggeunderlag og ca 20cm med granbar mellom liggeunderlag og bakken er nok for å kunne ha ei komfortabel natt ute...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiur3, jeg forstår ikke hva jeg har skrevet som gjør meg "naiv", hvorfor du legger ord i munnen min og ber meg holde sofaen, når du avslutter inlegget med at du er enig med det jeg skriver? Kanskje litt i overkant kranglete da eller?

Er det så vanskelig å forstå, hvorfor jeg bruker ordet naiv da. Jeg sikter til din første setning, av det jeg hadde koppiert. Du kan forberede deg på alt, når det gjelder kulde. Og gjør du ikke det, er du naiv.

Poenget mitt var, at har du ikke erfaring selv, så skaff deg erfaring ved å "henge på" andre med erfaring. Noe kan du lese deg til, men jeg anbefaler likevell en turvenn og lære av hun/han. Lag pakkelister, hvor du tar hensyn til bl.a. temperatursvingninger og forskjellig vær.

Så poenget var ikke å "drite" deg ut, eller at du burde holde deg hjemme.

Nå jeg avsluttningsvis er ening med deg, så er det fordi naturen kan være farlig, spessielt hvis en er uerfaren og naiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oversikt over folk som har blitt spist av brunbjørn i Nord-Amerika. Vår hjemmelige bamse er genetisk sett den samme... :cool:

http://en.wikipedia....n_North_America

Ellers støtter jeg tidligere kommentarer her om at bilturen på vei til villmarken er den farligste delen av turen. Tør du krysse et fotgjengerfelt til fots bør du tørre å sove i telt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk besøk INNE I TELTET av en flott rev på matjakt på Koster i pinsen for noen år siden. Innrømmer at jeg skvatt, for jeg har mange netter i telt og sover godt selv om det er liv utafor, så jeg våkna med reven rett over ansiktet. Foretrekker ellers å sove uten telt på tur, i alle fall på vinteren hvor myggen mangler og nedbøren er tørr. :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Pikachu

Hva kan skje med teltet hvis det er slått ned så nærme en elektronisk stasjon og lynet slår ned eller det begynner å tordne?

Da går blir lynet ledet tvers igjennom det elektriske anlegget og rett ned i teltet! I tillegg vil all strømmen som går igjennom anlegget bli tatt med av lynet og ledet rett i teltet, igjennom de som sover i teltet og i jord i lag med lynet! De som da ligger inne i teltet vil bli grillet til h****tte.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Men hva med lynnedslag uten trafostasjon. På åpne vidder stikker teltet litt opp og har metall øverst... Har ligget skitredd i telt på Hardangervidden i tordenvær flere ganger og telt (!) sekunder. En gang teltet jeg utenfor hytten på sørlandet og lynet slo ned noen meter unna teltet. Braket og lyset var ubeskrivelig og jeg satte ny rekord ut av soveposen, over plenen og inn på hytta - men dog ingen nedslag i teltet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva med lynnedslag uten trafostasjon. På åpne vidder stikker teltet litt opp og har metall øverst... Har ligget skitredd i telt på Hardangervidden i tordenvær flere ganger og telt (!) sekunder. En gang teltet jeg utenfor hytten på sørlandet og lynet slo ned noen meter unna teltet. Braket og lyset var ubeskrivelig og jeg satte ny rekord ut av soveposen, over plenen og inn på hytta - men dog ingen nedslag i teltet...

Du er rimelig trygg (i telt) på Hardangervidda, som andre steder, hvis du føler noe enkle regler. Lyn slår mot "god jording" og det bør en ha i bakhodet. Og camperer du ikke på det høyest punkt i området (eks på en haug), eller under de høyeste trærne (i skogsområde) er du rimelig trygg. At det kan slå ned i et nabotre, hva så? De tynne aluminiums stengene på teltet, er for lite metall, til at lynet søker mot det.

 

Slapp av! :) Du kan brekke beinet og sulte/tørste/fryse i hel, hvis du går aleine. Men det er større sjans for at du forulykker i trafikken, enn at lynet tar deg.

 

Jeg har noen ti-talls dager i fjellet, om høsten, aleine og der jeg går er det normalt ikke mobildekning. Bruker da normalt en lavvo, men for korte turer som helge/langhelg turer hender det jeg bruker et fjell telt. Om jeg er aleine, eller sammen med andre, er teltplassering den samme. Jeg tar mine forholdsregler (vind, regn, lyn, m.m.), når jeg camperer i naturen. Men, etter det er jeg rimelig trygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.