Gå til innhold
  • Bli medlem

Farlig å ligge i telt?


finnjpedersen

Anbefalte innlegg

Hvor mange hunder har vi i Norge? Hvor mange ulv? Statistisk sett er heller ikke Isjørn farlig for mennesker, da ingen i Norge er bitt eller angrepet av isbjørn..

Igjen så er det en bisetning resten kan du kanskje ikke argumentere i mot?

Så fremt Svalbard er Norge så kjenner jeg personlig til folk som har blitt angrepet av isbjørn. Og senest i fjor så ble en gjeng Engelskmenn angrepet og hvertfall en ble drept, igjen på Svalbard. Så vi kan med stor sikkerhet si at isbjørnen som er et dyr som ser på menneske som et bytte, er farlig for menneske. Ulven selv i store flokker ser ikke på menneske som mat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi snakker om fastlandsNorge. På samme måte som ulv dreper folk i andre land enn Norge. Her i landet er det ikke noe problem fordi vi ikke har så mange ulv. Men:

Viten: Er ulven farlig?

Ulv har drept mennesker

Med bakgrunn i det innsamlede materialet anser vi det som godt dokumentert at mennesker er drept av både ulver med rabies og ulver som er friske i løpet av de siste århundre, men også at antall angrep har avtatt drastisk i løpet av det 20. århundre. En rimelig oppsummering av resultatene er:

  • at ulv har drept mennesker
  • at ofrene hovedsakelig har vært barn
  • at angrep fra ulv er uvanlig
  • at mennesker ikke er et naturlig byttedyr for ulv

Sammenligner vi antall ulveangrep på mennesker med antall angrep forårsaket av andre store rovdyr eller større viltarter generelt, er det opplagt at ulven ikke hører til blant de farligste artene, størrelsen tatt i betraktning.

Lærer Candice (32) drept av ulver.

Det har altså skjedd. Derfor er det farlig å lulle seg inn i den tro at det aldri vil skje her. Det VIL neppe skje med vår lille ulvestamme, men å være så bombastisk NEI, det vil jeg ikke være med på.

Vi skal kose oss på tur i teltene våre uten å være redd for rovdyr, men vi skal også ha litt omtanke dersom vi oppholder oss i rovdyrsoner. Reiser man med hund kan man være ekstra utsatt, men vi vil vel ikke slutte hundehold av den grunn? God tur! :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper kulde, uvær og uvitnhet er det farligste utenom flotten, men flott kommer vel ikke inn i telt ?

Dersom en skal bekymre seg om rovdyr i Norge så bør en også være redd for å få en meteoritt i hodet.

Eventuelt bekymre seg om hvordan man skal plassere pengene om enn vinner i lotto

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener at jeg nevnte rabies allerede i første innlegget, eller husker jeg feil? Så det er ikke utelukket på noen måte. men sjansen for at en elg tramper deg i hjel er mye større, vi utrydder ikke elgen av den grunn. Villsvin også er beviselig mer farlig for menneske enn ulv, og fått noen av de etterhvert også, tar forøvrig flere jakthunder enn ulven også.

Hva din irrasjonelle frykt forteller deg er en ting, men ikke tving den på mennesker som ikke kjenner fakta. Jeg driver selv med hund og har hatt hunder på rømmen i ulverevir. Og hadde de blitt tatt av ulv da så hadde det vært min skyld og ikke ulvens. Så bruk fornuft og hold hunden i bånd så er nok til og med du trygg.;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fremt Svalbard er Norge så kjenner jeg personlig til folk som har blitt angrepet av isbjørn. Og senest i fjor så ble en gjeng Engelskmenn angrepet og hvertfall en ble drept, igjen på Svalbard.

Sidan 1971 er fem personar drept av isbjørn på Svalbard.

Ein nordmann på Bjørnøya i 1971 på hyttetrappa.

Ein Østerriker i telt i Magdalenefjorden i 1977. Kone og barn var vitne til tragedien. Mannen vart dregen ut på eit isflak og vart aldri funnen att.

Ei norsk kvinne rett utanfor Longyearbyen i mars 1995.

Ein erfaren ishavsmann og islos på turistskip vart drepen på ei øy i Hinlopenstretet hausten 1995.

Ein engelsk ungdom i Sassenfjorden i 2011.

I tillegg til dette, har det vore nokre angrep utan dødeleg utgang for anna enn isbjørnen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med jegerjente. På tide og runde av her. Ulvedebattten er noe som aldri vi blir enige om. Denne tråden blir jo snart mer skremsel en beroligende for skeptiske turfolk. Tenk litt på de da folkens.... :neutral: Var faktisk det dette kanskje i utgangspunktet handlet om..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører at det rasler og delvis merkelige lyder utenfor teltet av og til. Er det grunn til bekymring, eller er det trygt i teltet? Finnes det tilfeller der dyr har angrepet telt/sovende?

Tok et søk på Google http://www.google.no/search?q=angrepet+i+telt&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=nb&client=safari

og som man ser er isbjørn ganske høyt oppe på lista. Isbjørn her på fastlandet er vel et sjeldent syn. Om en isbjørn skulle svømme hit er den nok rimelig sulten og jeg ville ikke hatt telt i nærheten. Det var en isbjørn eller to som svømte til Island for noen å år siden, og det ble også rapportert om isbjørn i Finnmark men uten at det ble funnet noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg lå i telt i Afrika for noen år tilbake så fikk vi beskjed om at det hørte med til de absolutte sjeldenhetene at selv løver og leoparder angrep folk i telt. Et unntak var en flokk i Krüger nasjonalpark som hadde lært at det var lett bytte. Men selv elefanter og flodhester vegret seg mot å tråkke på telt angivelig for de var redd for beina sine. Så tror vi i Norge er temmelig trygge for det meste.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uvitenhet skaper ofte frykt, derfor er ikke rovdyr-kunnskap så dumt, mener jeg. Om det blir litt debatt om det er kanskje ikke helt uten frukter. Å få andre vinklinger enn bare sine egne bør utvide horisonten og en oppdager at ting er ikke er svart/hvitt, enten/eller. Selv er jeg for både sau og rovdyr, som sikkert de fleste her inne er. Diskusjonen går vel heller på hvordan man skal håndtere og forvalte dette og det er her rullegardinene går ned, og sinnet koker.

Så blir saue-tilhengere oppfattet som ensidige rovdyrhatere og rovdyr-tilhengere oppfattet som sau-hatere, og i de fleste tilfeller er det feil, iallfall av de jeg kjenner.

Til de som er litt utrygg i å ligge i telt, på grunn av redsel for hoggorm, flått, rovdyr, eller annet, skaff dere kunnskap om disse dyr fra sider av Naturforvaltningen, Foreningen Våre Rovdyr eller den enorme mengden info som ligger ute om dette.

Jeg tror din frykt blir mindre med mer kunnskap, og du oppdager at det er ikke helt ufarlig å leve, men naturen og dens beboere er ikke de farligste rundt oss....!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden om det er farlig å ligge i telt...

Hvis vi tar ulvedebatten til teltet en stund. Har ikke hørt om noen som vurdert ulvefaren ved telting. Uansett hunder og sau og at der er få dokumenterte ulveskader på folk, så er dett et sidespor. Det er mindre grunn til å abryte fjellturen eller skogsturen pga ulv enn av å kjøre bilen frem til naturen. Bilturen er farligere. Naturen er farligere med eller uten ulv. angrep fra ulv på mennesker har skjedd, men det er ikke relevant. Ser vi på de uhellene vandrere kommer ut for er det i stort sett snakk om dårlig planlegging og plutselig væromslag. Ankelbrudd eller kroppskader under vandring, gnagsår, dårlig fysikk etc. Det forekommer bjørneangrep særlig ved jakt med hund. Bjørnen er "i stort sett " ufarlig. Tror ikke at ulven er ufarlig, men "nesten"...

Ulv og sau og saubønder: Ser ikke lys i mørket her. Saubønder blir ulvens fiende inn i fremtiden. Debatten fortsetter!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en isbjørn eller to som svømte til Island for noen å år siden, og det ble også rapportert om isbjørn i Finnmark men uten at det ble funnet noen.

Det ble skutt en isbjørn på Finmarkskysten rundt 1955. Og for en 5-6år siden var det flere som hevdet å ha sett isbjørn i Finmark (samme året som den på Island).

I en periode på 1800-tallet var det stadig isbjørn på kysetn av nordTroms og Finmark, dette pga spesielle isforhold; isen lå så langt sør at den kunne sees fra land blir det hevdet.

Sjansen for å bli spist av isbjørn, ulv, bjørn elller draugen er såpass liten at det ikke er noe å bry seg om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje et relevant innlegg med ulv og telt... En eks-kollega av meg var på telttur i Sverige. Mens han satt foran teltet sitt kom det en ulv ruslende forbi. Kollegaen ble bare sittende. Ulven kom litt nær, ca. 10 meter, konkluderte med at dette var et menneske og gikk videre. Ingen dramatikk der.

Det var også trygt å ligge i telt denne natten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å se at ulv/sau diskusjonen får folk engasjert, enten det er på byen i Elverum eller på fjellforum. Isbjørn er vel det eneste dyret vi har som utgjør noen særlig fare om man skulle ligge i telt, mens på fastlandet vil jeg tro at uvettig bruk av brenner i teltet er det farligste.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å se at ulv/sau diskusjonen får folk engasjert, enten det er på byen i Elverum eller på fjellforum. Isbjørn er vel det eneste dyret vi har som utgjør noen særlig fare om man skulle ligge i telt, mens på fastlandet vil jeg tro at uvettig bruk av brenner i teltet er det farligste.

Så brunbjørn er ikke farlig i det hele tatt? Puh, godt å vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en kul tråd. Lurer litt på hva som ska være skummelt. Jeg tror det er dørrstokkmila. Å ligge i telt alene muligens.

Jeg ser oksygenmangel som den største risikoen ved å sove i telt. Hører om telting på festivaler hvor folk døtt av følgene av å sove i telt med dårligt slukket engangsgriller. Det er det desidert farligste en kan finne på i et telt. Ellers er all koking av mat med primus i fortelt og særlig i innertelt en risiko. Kun for viderkommede.

Har en venn som våknet mitt i natta i telt vinterstid. Et voldsomt snefall hadde presset ned teltduken mot han. Hvis det hadde dekket til luftkanalene ville det blitt veldig farlig/alvorlig.

Telting vinterstid kan godt trenes opp i nærmiljø. Mer krøkkete, mer rot med sne og søl. Og kul. Sove en kall vinternatt utenfor teltet under sjernehimmel er fantastisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menneskers frykt for "ting" er ofte mer relatert til følelser enn til fornuft/fakta. Dette kan/bør vi ikke si er ubegrunnet (følelser sitter i magen; ikke i hodet).

F.eks er min mors skrekk for små søte husmus totalt way-off men jeg kan ikke avfeie det som tøv da det er et reelt problem for henne.

Eller andre folks skrekk for mine hunder som er så søøøte og snille.

Mine topp-2 farligste opplevelser i telt pga dyr:

1) På jakt i nord-Sverige fikk vi beskjed av kortselger at det var sett bjørn i nabodalen. Det førte til at jaktkompisen min lå med ladd hagle ved siden av seg i feltsenga inne i lavvooen. En litt brå oppvåkning eller mareritt hadde ikke vært særlig trygt... Eller en hund som hadde hoppet opp på senga..

2) På fiske-/kano-tur med min sønn presterte vi å sette opp lavvooen rett over et jordvepsebol. Kunne vært meget farlig hvis en av oss hadde vært hyperallergisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser oksygenmangel som den største risikoen ved å sove i telt. Hører om telting på festivaler hvor folk døtt av følgene av å sove i telt med dårligt slukket engangsgriller.

I slike tilfeller er det ikkje oksygenmangel som er problemet, men karbonmonoksyd (CO). CO er gifitg på den måten at det tar opp plassen til oksygen i blodet. Bålsyre fungerer på akkurat same måte. Ettersom pusterefleksen ikkje vert styrt av oksygennivået, men karbondioksydnivået, får ein ingen kvelningsfornemmelse av for mykje CO. Resultatet er så enkelt at ein ikkje våknar att.

I våken tilstand kan ein bli advart ved ein hovudpine. Dersom ein forstår kva som er i ferd med å skje, og tar konsekvensen av det ved å koma seg ut i friluft, går det stort sett bra.

Det er fleire trådar om CO-faren her på forumet, og dei kan vera verdt å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I slike tilfeller er det ikkje oksygenmangel som er problemet, men karbonmonoksyd (CO). CO er gifitg på den måten at det tar opp plassen til oksygen i blodet. Bålsyre fungerer på akkurat same måte. Ettersom pusterefleksen ikkje vert styrt av oksygennivået, men karbondioksydnivået, får ein ingen kvelningsfornemmelse av for mykje CO. Resultatet er så enkelt at ein ikkje våknar att.

I våken tilstand kan ein bli advart ved ein hovudpine. Dersom ein forstår kva som er i ferd med å skje, og tar konsekvensen av det ved å koma seg ut i friluft, går det stort sett bra.

Det er fleire trådar om CO-faren her på forumet, og dei kan vera verdt å lese.

Det er en grunn til at i forsvaret så er det slik at fyres det i teletet, det være seg med ovn eller primus, så SKAL det være våken fyringsvakt. Det er rent idioti å legge seg til å sove med fyringen i gang, hvis ingen i teltet er våken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så brunbjørn er ikke farlig i det hele tatt? Puh, godt å vite.



Du skippa samtlige andre poster i dette emnet og gikk rett på min for å finne noe å kverulere på? Selvfølgelig kan brunbjørn være farlig, på lik linje med elg og forsåvidt gjedde hvis man har uflaks nok. Men sjansen er betydelig større for at en isbjørn er farlig enn nevnte dyr. 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe imot å reise på soloturer, men skjønner trådstarters spørsmål. Jeg har av en eller annen grunn alltid vært litt mørkeredd. Var merkelig nok aldri det i forsvaret eller befalskolen. Men kan få en litt uggen følelse når det går dyr rundt teltet. Opplevde sannsynligvis en nyskjerring elg på en vintertur, og sov dårlig den natta. Ellers så gikk jeg på ei binne med to unger på ei patrulje en gang. Hvis ikke det var synsbedrag. Var ganske sliten :) De gikk sin vei iallefall, om det var bare i mitt eget hode eller ikke er ikke godt å si :)

Jeg har ikke bjørn eller ulv i nærområdet, selv om det en gang eller to er observert streifdyr. Men følelsen som man kan ha natterstid hvis man er litt mørkeredd er ikke spesielt god. Det vil ikke si at jeg ikke fortsetter med turene mine. Det er jo bare inni mitt eget hode :) Men når følelsen først er der er det uansett ikke noe deilig...

Jeg hadde sikkert selv blitt vært litt nervøs hvis jeg hadde sovet alene i telt i bjørneland, selv om sjansen er uhyre liten. Selv vurderer jeg pepperspray med på en slik tur, ikke fordi jeg tror jeg blir spist av bjør, men mer for å sove godt. For å si det på en annen måte, jeg hadde aldri fått med meg min bedre halvdel på teltur i bjørneland uten spray. Tror ikke hun er alene om å være slik. Kanskje jeg er en av "feigingene" som burde holdt meg hjemme ifølge mange her. Men tror det er flere enn de som gir inntrykk av det, som er litt nervøse for slikt. Jeg har veldig lyst til å se en bjørn i det fri! Det værste er at jeg er fullstendig klar over at spray er unødvendig, og at jeg er heldig hvis jeg får se en bjørn selv om jeg hadde prøvd så godt jeg kunne :) Men for å overvinne min egen frykt har jeg vurdert det. Våpen tror jeg er en særs dårlig løsning.

Syns litt synd på trådstarter her som ønsker å slippe frykten på soloturer her, men isteden ender opp mer redd neste tur. Tror det eneste som hjelper er å reise oftere på soloturer. Legg deg gjerne i nærheten av hjemmet først. Bli vant til alle lydene som kommer på natta. Stein som raser, greiner som knekker, is som buldrer osv. En ting som er sikkert er at hvis man har hatt dyr rundt teltet på natta og man kanskje har vært litt engstelig. Er morgen kaffen ekstra god ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.