Gå til innhold
  • Bli medlem

Hund nr 2


langsom

Anbefalte innlegg

Jeg har en hannhund på to og et halvt år, dette er den første hunden jeg har oppdratt fra valpestadiet og jeg synes det har gått veldig bra. Har et inntrykk av at bikkja synes "flokken" er litt liten når det er bare oss to på hytta, så jeg lurer veldig på å få en hund til. Finnes det noen erfarne her som har synspunkter på hva jeg bør gå for- ny valp, samme eller motsatt kjønn, jevnaldrende eller litt eldre hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Først vil jeg bare si at med 2 hunder kommer dobbelt så mye ansvar,treninger ogutgifter,som på 1, men dette vil jeg tro du er klar over fra før.

Om du velger valp,unghund eller voksen,kommer litt an på hva du ser for deg,hvor mye tid du har osv.

En valp vil trenge din fulle oppmerksommhet de første månedene, for å lære seg å tisse ute, få mat 4 ganger om dagen,delta på valpekurs og tas med for å oppleve ulike miljøer og sosiale sammenhenger, osv.

En unghund/voksen hund vil ikke trenge alt dette i samme grad, men igjen er dette et nytt familiemedlem du må bruke tid på å bli kjent med og forme til din egen.

Min erfaring er at jeg personlig knytter meg mer til hunden når jeg har den fra den er valp, men det er somsagt veldig individuelt.

selv har jeg to hannhunder, dette fungerer helt ypperlig.

Den yngste har blitt vannvittig godt oppdratt av den eldste og har i dag et utrolig godt språk som jeg kan takle den eldste hannhunden for.

de er som erteris, og vi har nettopp prøvd å la de dele samme hundegård og hundehus ( har tidligere stått vedsidenav hverandre.) dette fikk over all forventning.

Den ene ligger i huset og sover, den andre holder litt vakt, brummer på skumle naboer, og passer på, så bytter de roller.

Utover dette så leker de mye sammen i hundegården, og har fått en lek seg imellom som går ut på å hoppe opp og ned av taket på hundehuset (1,10m) for så å prøve å få fatt i den andre.

Gjør dem ikke dette så ligger dem inntil hverandre i hundehuset eller ute og bare koser seg. Gjerne den ene med hodet oppå ryggen til den andre.

Det er rett og slett herlig og se.

Når det kommer til to hanner så vil det nok være lettere og innføre en valp en en voksen hund. Da blir rangen dem imellom mer naturlig og man kan unngå de helt verste "fightene".

Tispe er jo også et alternativ,men da er det mange forhåndsregler å ta i løpetiden, både for tispen og hannhunden.

De kan jo foreksempel heller ikke dele hundegård.

Rase regner jeg med du har klart for deg allerede :)

Masse lykke til!!

Det er HERLIG med to 4 beinte som turkamerater,og ikke minst god bærehjelp når dem er gamle nok :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk til deg, Umbros, for fyldig svar og synspunkter. Har også tenkt tanken på hannvalp, litt for å unngå strevet med tispe og løpetid. Viktig da er jo å ha tid til det du nevner når den er liten, så det bør jo times godt. Ellers har jeg hørt at den eldste bør være godt voksen år det kommer ny valp, så det er ennå kanskje litt tidlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg synes ikke det er for tidlig å skaffe hund nr to når den første er blitt så stor som to og et halvt år. Han er da over det verste unghundstadiet og vil på mange vis fungere som en god oppdrager, men fortsatt leken nok til også å være en god kompis for hund nr to.

Jeg driver selv med grønlandshund og skrev en artikkel om dette emnet for noen år siden. Den er selvsagt skrevet med tanke på polarhund, men det meste vil likevel være gyldig for andre hundetyper også.

Artikkelen finner du her: http://www.rennfokk.no/oke_antallet.html

Lykke til videre

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har lært er at det ikke bør være mindre enn 2 år mellom dem, så å skaffe en valp nå vil gå helt fint. Om hunden din er dominant nok vil det mest sannsynlig ikke bli noe problem om du skaffer en hannhund til, men om de blir usikre på hvem som er hvor i rangen kan det fort bli endel bråk. Noen hunder klarer aldri å gjøre opp ordentlig og da kan det bli liggende en ubehagelig spenning mellom dem og man må ta endel forhåndsregler spes med tanke på foring. Det er umulig å si på forhånd hvordan det vil gå med to hannhunder, men skulle jeg skaffet meg en valp nå så hadde jeg gått for en hannhund selvom jeg har en fra før. Personlig syns jeg hannhunder er lettere å ha med å gjøre enn tisper, men det bygger kun på egne erfaringer og strider litt imot det man lærer.

Jeg ville ikke gått for en jevnaldrende hund om du skal ha en hannhund. Skal du ha en voksen så bør du finne en som gir etter eller en som er vesentlig sterkere enn den du har. Om du vil ha tispe så står du nok litt friere. Jeg vil like fullt anbefale valp, hovedsakelig fordi de er lettere å forme slik du vil ha dem. Men det er jo induviduelt hva folk vil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt noen hunder opp gjennom årene og med ett unntak har jeg bare hatt en av gangen. Jeg hadde en periode en Schäfer hann og når han var rundt 4 år skaffet jeg en til. Det ble samme rase, men jeg valgte tispevalp med bakgrunn i hannhundens dominans. De gikk veldig godt sammen og det var aldri noe problemer sånn sett. Jeg syns likevel at det var adskillig mer krevende med 2 hunder og da tenker jeg ikke på løpetiden. Jeg føler også at samspillet med hunden er mye nærere og sterkere med kun en hund i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tankevekkende innspill, det er virkelig nyttig å lese om disse erfaringene :) Ligger ennå i tenkeboksen, har nok også tenkt at det samspillet som i dag oppleves som tett på en god måte kan endre karakter og virke noe fjernere når det blir to kompiser (forhåpentlig) og en sjef ( meg antakelig). Har samtidig inntrykk av at min hund ville hatt veldig glede av en kamerat. Han er ikke i det hele tatt en dominant hund, heller forsiktig, men heller ikke noe redd for dominante hunder, virker heller som han synes det er litt stas. Og han er ekspert i å få i utgangspunktet litt sure hunder til å bli med å leke til slutt, allikevel. Ut fra synspunktene her, blir det å vente til det dukker opp en passe valp, og det blir nok helst samme rase ( vorsteher) - det er noe med at samme rase har samme leke-"språk" og da er det lettere å finne ut av ting, tror jeg. Dermed er det jo litt uberegnelig når det gjelder samspillet når den yngste er blitt voksen, men det skal vel en del til før det går helt gærent, vil jeg tro..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.