Gå til innhold
  • Bli medlem

Skalljakke erfaringer


Dagi

Anbefalte innlegg

Skalljakker er noe vi nordmenn aldri får nok av. Vi har masse merker å velge imellom, men man har så mange forskjellige membran og merker. Hellytech, proretec, gore-tex, hyvent, dermisax osv..

North face, bergans, norheim, norrøna, helly hansen, marmot, mammut, berghaus osv..

En god skalljakke avhengiger ikke bare av hvilket membran jakken har, men også plassering av lommer, hette, form, vekt og andre praktiske løsninger. Alt dette og mye mer er ting man må tenke på før man kjøper seg skalljakke, og da gjelder det bare å grille selgeren som evt. hjelper deg for informarsjon. Så det er ikke så lett å kjøpe seg en ny skalljakke, så da er det genialt å bruke fjellforumet som en hjelpende hånd, hvor vi kan dele erfaringer med ulike jakker og merker. Det har sikkert blitt laget slike diskusjoner før, men skal kjøpe meg ny skalljakke, så trenger litt hjelp for jeg er usikker på hvilket merke og jakke jeg skal velge.

Setter pris på svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først av alt så må du definere bruk og bruksområder. Og ville for å gjøre det litt lettere styrt unna andre membraner enn Gore-tex og Dermizax NX.

Det du sier med bruksområder er veldig viktig! Gikk litt fort i svingene når jeg skrev.. Jeg regner med at jeg går for gore-tex pro shell.

Men det jeg også er opptatt av er hvilke jakker er det dere i fjellforum bruker til lange turer og toppturer. Det er på forum som dette at man kan virkelig lære seg noe om jakkene. Setter pris på svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har brukt skallplagg i en rekke membranutførelser igjennom mange år.

Jeg ville ikke nødvendigvis ha gått for ProShell, etter min mening er en rekke andre vanntette tekstiler på høyde med Gore når det gjelder tekstilkvalitet.

Det er derimot andre parametre som er viktig med innkjøp av skallplagg. Bruksområde er nevnt.

Jeg tenker også på ting som lufteglidelåser (ikke i konflikt med remmer/utstyr på kropp), passform (lengde på ermer og torso/størrelse og utforming på hette), antall lommer (evt. størrelse/plassering på disse), lengde på jakke (skal du ha kort alpinjakke eller en lengre vandre/ekspedisjonsjakke) samt om du ønsker et kroppsnært snitt eller en mer romslig jakke.

Den ultimate skalljakka til allslags bruk er ennå ikke laget, selv om det er noen hederlige forsøk fra flere produsenter som Arc'teryx, Norrøna, Patagonia og andre.

Jeg har selv flere jakker, bl.a. Arc'teryx Fission SV (for ufyselige kalde og våte dager), en Arc'teryx Theta AR (for de lengre turene) samt en Patagonia Stretch Element i H2No-membran samt flere bukser i flere Derimizaxutgaver. Til dager med moderat nedbør bruker jeg en Klättermusen Einride.

Klättermusen og Patagonia har både meget gode plagg samt prøver å være mest mulig miljøvennlige i sin produksjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skalljakker og bukser er noe jeg kun bruker når det regner eller blåser ekstremt hardt.

Til vanlig turbruk blir det alt for tett og vått. For meg spiller derfor vekt og volum sammenpakket en stor rolle. Slitestyrke er for min del mest aktuelt når det gjelder jakkens evne til å takle gnaging fra ryggsekken.

Vurdere derfor nøye om du ønsker å kjøpe skalltøy som du skal gå med hele tiden(og dermed også være klam/fuktig hele tiden).I såfall må det være mer solid og ha praktiske løsninger med tanke på lommer og ventilasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke merket noen forskjell i hverken pusting eller vanntetthet.

Er jakken godt impregnert, så er den "vanntett".

Er jakken av membran, så puster den ikke.

Er jakken av membran, så er den vinntett.

Såååå jeg bryr meg egentlig ikke hvilken membran den har, bare den har noe som holder vannet ute. I alt annet vær foretrekker jeg å gå uten skalljakke/bukse. Jeg blir så svett og våt i de plaggene, og det er ubehagelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har både en eldre marmot pro shell jakke og en nyere Norrøna Trollveggen dri3. Må si jeg er veldig fornøyd med Trollveggen jakken etter å ha hatt den et år ca. Vært med vær gang jeg går i fjellet. Like bra hver gang. Men som det har blitt sagt, viktig å definere bruksområde, men denne kan anbefales om du skal gå topper/lange harde turer. I tillegg til at man vedlikeholder jakken, ved å impregnere på nytt, da har man den jakken lenge ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Godt folk!

Når jeg valgte skalljakke definierte jeg bruksområdet slik: Kun skalljakke, lettest mulig, forsterket stoff i akslene for å minke slitasje ved bæring av sekk etc. Skulle va lett å pakke sammen. Valgte bort jakke etter jakke og det sto to igjen: Arcteryx Alpha og Haglöfs stitchjacket. Proshell med forsterket aksel. Valgte Hagløfs da den kostet nesten 1000 kr mindre. Var litt bekymret for glidlåsene og nå angrer jeg kjøpet. Glidlåsene er for pinglete. Har etter 2,5 år problemer med to glidlåser, de begge brystlommene. Bortsett fra det er jakken bra. Har tålt det meste. Bruker den som jakke på tur og i dagliglivet.

Til turliv med bæring er Gore Tex for tett. Går i fleece m windstopper. Tar på skalljakke i pauser eller ved sterk vind eller regn.

Ved minusgrader og skiturer er Gore Tex helt utelukket som annet enn alternativ ved rolig aktivitet/pauser. Bomull, fleece eller softshell er bedre da det puster.

God tur!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til trådstarter:

På høyfjellet sommer/vinter: Norrøna Svalbard eller Trollveggen (Proshell) Og kun ved friskt vær på vinteren: Bergans Antarktis(Dermizax). Bomull og andre membraner kan ha sine klare fordeler, men skal man ha et plagg til alt fra regn til snøstorm må man inngå noen kompromiss. Men som nevnt høyere opp, er ikke laget en jakke for alt. Disse jakkene passer til mitt bruk som er hundekjøring, fiske over tregrensa og en og annen topptur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.