Gå til innhold
  • Bli medlem

lagring av 4 taks miljøbensin?


svingen

Anbefalte innlegg

Hei!

har nå godt til inkjøp av 1 flaske til på 1 liter til min MSR brenner (så da har jeg 2 stk på 1 liter) http://www.oslosportslager.no/produkt/msr-975-ml-fuel-bottle-6701.aspx) da vil det dekke behovet mitt fremover og trenger da ikke kjøpe 1 liter bensin flasker lengre. (og ha med på tur og etter fylle)

jeg bruker ikke mye bensin i løp av vinteren men går nå fort 10 liter,blir en del billgare og kjøpe 10 liter på Statoil eller felleskjøpet men kan jeg da kjøpe enn 25 liter og bare ha det stående? eller vil det blir dårligare kvalitet hvis det står over et par år?

og til dem som er bekymret så vil det stå nede i en kjeller hvor det er bra lufting og kun betong så ikke noe brannfare ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For en brenner så spiller det nok liten rolle, men fra hva jeg har lest (uten å kunne referere til noen autoritet på dette akkurat nå) så har bensin en "best før" dato. Bensin består gjerne av flere stoffer som er blandet sammen gjerne for å forbedre effekt osv. for at dette skal holde seg må man også legge til en stabilisator. Problemene er at de mest flyktige stoffene vil fordampe hvis mulig, i tillegg vil enkelte stoffer oksidere.

Men som sagt, å ha en lufttett kanne med bensin for bruk i en brenner stående i et par år er nok ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov å oppbevare mer enn 5L, men det skal gies melding til brannsjefen i kommunen, så er det opp til han å vurdere om det utgjør en så stor mengde at det er en betydelig risiko innbefattet med denne mengden og oppbevaringssted.

Så får man gi en beskjed til brannsjefen i kommunen om at man har < 25L alkylatbensin i kjelleren ;)

Tviler sterkt på de gjør noe annet enn å si "Ok".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.