Gå til innhold
  • Bli medlem

Gassboks i kjele


ost

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg bruker i dag stormkjøkken fra Trangia med gassbrenner. Fungere som bare juling for mitt bruk.

MEN: Jeg får ikke gassboksen ned i stormkjøkkenet når jeg skal pakke sammen.

Noen som har en ide om en kjele/kaffekanne-kombinasjon som gir en god pakkeløsning inkludert brenner og gassboks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker en Primus Litech Trek Kettle og en Optimus Crux. Da får du også plass til en 225 gr. standardboks oppi kjelen.

Dette settet er bra men minimalistisk. Jeg bruker dette når jeg er alene på tur sammen med Primus plast støtteben til gassboksen og evnt. folieskjerm som vindfang.

Eneste ulempe jeg kan se med denne løsningen er den lille steikepanna/lokket. For meg er det ikke noe problem.

Link til bilde og info: http://www.fjellspor...rek-kettle.html

Edit: Så ikke at du trengte kaffekjele. - vel da får du gjøre som jeg å lage kaffe direkte i koppen: 2 toppede sporksjeer i en gammel Hydro Texaco kaffeavtalekopp. mmmmmmmmm...... :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg bruker i dag stormkjøkken fra Trangia med gassbrenner. Fungere som bare juling for mitt bruk.

MEN: Jeg får ikke gassboksen ned i stormkjøkkenet når jeg skal pakke sammen.

Noen som har en ide om en kjele/kaffekanne-kombinasjon som gir en god pakkeløsning inkludert brenner og gassboks?

MSR har en titan kopp som veier 54 gram og rommer 0,4 liter. I denne får du plass til gassboks og Optimus Crux.

Til lokk brukker jeg en liten titan tallerken.

Dette fungerer glimmrende på solotur.

Brenner og kokekar veier under 150 gram.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en Primus Litech Trek Kettle og en Optimus Crux. Da får du også plass til en 225 gr. standardboks oppi kjelen.

Dette settet er bra men minimalistisk. Jeg bruker dette når jeg er alene på tur sammen med Primus plast støtteben til gassboksen og evnt. folieskjerm som vindfang.

Eneste ulempe jeg kan se med denne løsningen er den lille steikepanna/lokket. For meg er det ikke noe problem.

Link til bilde og info: http://www.fjellspor...rek-kettle.html

Edit: Så ikke at du trengte kaffekjele. - vel da får du gjøre som jeg å lage kaffe direkte i koppen: 2 toppede sporksjeer i en gammel Hydro Texaco kaffeavtalekopp. mmmmmmmmm...... :cool:

Primus har et presskannelokk http://www.primus.se/Templates/Pages/3_cols_white_middle.aspx?SectionId=5888 om man vil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk.

Jeg bommet litt i beskrivelsen av bruksbehovet. Jeg bruker stormkjøkkenet fordi jeg lager mat til meg og familien (totalt 5 stk), og da er det nødvendig med kjeler og stekepanne for å lage alt fra pannekaker til pasta med tomatsaus osv.

Jeg tror nok jeg må bite i det sure eplet og kaste kaffekjelen ut av settet, for på den måten å få plass til gassboksen inni under frakt, men det beste hadde vært om det fantes alternativer med litt størrelse/flerbrukspotensiale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger undres jeg på hva som er så unikt med en kaffekjele. Er det hanken, at den kan henges over bål? Ellers er den jo lite praktisk fordi den er vanskeligere å gjøre ren enn ei gryte. I ei lita gryte kan man lett lage mye god mat, også kaffe, og den er lettere gjøre den ren etterpå. Til nød kan den også brukes til å steke i.

Skal jeg reise med bare ett kokekar velger jeg derfor heller ei lita gryte. Det finnes jo gryter med "bålhank", men som regel er dette større leirkjeler på minst tre liter. Jeg leter etter ei gryte med bålhank som ikke er større enn en liter, eller max 1,5 liter. Ei som henger fint og balansert i bålhanken og kan erstatte den vanlige kaffekjelen. Finnes den? Eller må jeg lage en selv? Ellers blir det som regel til at jeg har med meg begge deler: Bålkjele og bålgryte med lokk som kan brukes som stekepanne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linken din fører av ein eller annan grunn ikkje fram. Denne fungerer kanskje betre: http://www.primus.se...px?ItemId=94615

Flott at du fiksa ny link afe :) :)

Ellers til jegerjente, så er kaffekjelen mye nostalgi for meg, har dog erfart at den er super å lage nudler og cos cos/bulgur i. Med lokket på har jeg en oppfatning (altså ikke vitenskapelig begrunnet) at varmetapet er mindre enn i en gryte, - for steikepanna som ellers kunne vært lokk på ei gryte er jo "selvsagt" i bruk til steiking av ...et eller annet godt... :) Så har (også) jeg tilgode så langt å se en så hendig liten bålgryte. Har ikke hatt problem med å gjøre ren kaffekjelen etterpå. Går IKKE så langt som å koke fisk i kaffekjelen. DER går grensen :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, lokk må ein ha. Kjelesettet mitt har lokk i tillegg til steikepanne, lokket passer forresten til panna også. Men dette kjelesettet trur eg ikkje passar I Trangia.

Alternativet til å finne ein kaffikjele, kan vera å finne eit lokk til kjelane dine. Det er gjerne lettare å pakke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger undres jeg på hva som er så unikt med en kaffekjele. Er det hanken, at den kan henges over bål? Ellers er den jo lite praktisk fordi den er vanskeligere å gjøre ren enn ei gryte. I ei lita gryte kan man lett lage mye god mat, også kaffe, og den er lettere gjøre den ren etterpå. Til nød kan den også brukes til å steke i.

Skal jeg reise med bare ett kokekar velger jeg derfor heller ei lita gryte. Det finnes jo gryter med "bålhank", men som regel er dette større leirkjeler på minst tre liter. Jeg leter etter ei gryte med bålhank som ikke er større enn en liter, eller max 1,5 liter. Ei som henger fint og balansert i bålhanken og kan erstatte den vanlige kaffekjelen. Finnes den? Eller må jeg lage en selv? Ellers blir det som regel til at jeg har med meg begge deler: Bålkjele og bålgryte med lokk som kan brukes som stekepanne.

Jepp de finnes. Let etter "Billy Can" eller Zebra can....Billy can er typen kjele, mens Zebra er en merkevare...

Her har du et helt sett

http://www.raymears.com/Shop_By_Brand/Zebra_Thailand/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger undres jeg på hva som er så unikt med en kaffekjele. Er det hanken, at den kan henges over bål? Ellers er den jo lite praktisk fordi den er vanskeligere å gjøre ren enn ei gryte. I ei lita gryte kan man lett lage mye god mat, også kaffe, og den er lettere gjøre den ren etterpå. Til nød kan den også brukes til å steke i.

Skal jeg reise med bare ett kokekar velger jeg derfor heller ei lita gryte. Det finnes jo gryter med "bålhank", men som regel er dette større leirkjeler på minst tre liter. Jeg leter etter ei gryte med bålhank som ikke er større enn en liter, eller max 1,5 liter. Ei som henger fint og balansert i bålhanken og kan erstatte den vanlige kaffekjelen. Finnes den? Eller må jeg lage en selv? Ellers blir det som regel til at jeg har med meg begge deler: Bålkjele og bålgryte med lokk som kan brukes som stekepanne.

Jeg har rota litt rundt hjemme, og sett at jeg kanskje må revurdere oppsettet mitt, hvis jeg skal gå ned i vekt og plass.

Har egentlig ikke lyst til å kjøpe ny brenner, så jeg ser etter andre løsninger først.

Jegerjente: Har du en gryte med stekepanne som passer til trangias gassbrenner med denne innsatsen:http://www.gmax.no/produkt/583538(BC_7)/trangia-spritbrenner/ og som er minst 18 cm høy innvendig?

18 cm fordi det er ca høyde på innsatsen med en 230 g gassboks fra Primus plassert oppå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optimus Crux Weekend har jo 1 liten kjele(kan brukes som ministekepanne) og en kjele med plass til ca en liter vann. Gassboks og brenner får plass oppi der.

ta liten plass og fungerer bra!

Enig med Jegerjente at kokekar(feks nevnte crux) holder til det meste!

Skjønner da ikke hvorfor man skal bruke plass på kaffekjelen. Er vel noe med nostalgien :)

Men dersom man lager store måltider ute på tur, kan nok Crux bli for liten, men til 1-2 personer er den suveren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

MSR har en titan kopp som veier 54 gram og rommer 0,4 liter. I denne får du plass til gassboks og Optimus Crux.

Til lokk brukker jeg en liten titan tallerken.

Dette fungerer glimmrende på solotur.

Brenner og kokekar veier under 150 gram.

har du kokt vann direkte i koppen? blir den veldig varm? har alltid med meg multivertøy på tur så kan jo alltid holde den med den hvis den blir varm men :)

er jo veldig kjekt og ha med seg på tur med tanke på vekt når man kunne skal koke vann,det er 100gram boks du får plass til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du kokt vann direkte i koppen? blir den veldig varm? har alltid med meg multivertøy på tur så kan jo alltid holde den med den hvis den blir varm men :)

er jo veldig kjekt og ha med seg på tur med tanke på vekt når man kunne skal koke vann,det er 100gram boks du får plass til?

Koppen har to bøyler som håndtak. De er svært tynne så de blir fort avkjølt. Om du vil kan du bare bruke litt mose om sommeren eller en ullvott om vinteren når du tar den fra brenneren. Jeg har aldri sett dette som et problem.

Koppen leveres med lokk. Med 100 gram boks får boks og brenner plass med lokket på. Jeg pleier å bruke 230grams boks. Den går ned i kjelen med lokket på uten brenner. Jeg velger som regel å legge brenner med 230gram boks i kjelen og legge dette i en pakkpose uten orginalt lokk. Da bruker jeg en liten tallerken av titan som lokk istedenfor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.