Gå til innhold
  • Bli medlem

Feltoppbevaringsboks til primus


magnusulvestad

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen :)

Jeg har en stund gått rundt og tenkt på en ny løsning for å oppbevare primusen min når jeg er på tur. Kravet er jo at det skal beskytte primusen under transport, gå kortest mulig tid fra man stopper til primusen er i drift, veie minst mulig og bidra til trygg bruk av primusen. Jeg vet at mange har festet primusen og fuelflasken sin til en spon-/kryssfinérplate, og bruker en annen plate som "lokk".

Hensikten med denne tråden er todelt:

1.: Jeg ønsker å vite hva slags løsninger som finnes der ute: Hva bruker du til din primus?

2.: Jeg har kommet frem til en mulig idé til en svært god løsning, og lurer på om det i det hele tatt er et marked for "primusoppbevaringsbokser" der ute i friluftsnorge. Jeg har laget en prototyp til meg selv, og er svært fornøyd. Men å starte noen form for produksjon av boksen krever jo et visst marked...

Så spørsmålet er: Hvis det fantes en boks som beskytter primusen din under transport, veier ca. 300 gram, muliggjør oppfyring av primusen ca. 5 sekunder etter at boksen er tatt ut av sekken/pulken, bidrar til at primusen står stødig, trygt og opphevet fra evt. teltduk, og tar ca. 10 sek fra du skrur av primusen til den er ferdigpakket og klar til transport igjen: Ville du vært interessert i å kjøpe en slik boks?

Og: Hva slags løsning bruker du i dag, og hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg for min del pakker min Omnifuel ned i kjelen jeg har med, mens vindskjerm legges rundt brenselsflaske . Dermed slipper jeg ekstra vekt samt at brenner er beskyttet ved transport.

Finerplate, for beskyttelse av teltbunn o.l. samt sikre stødighet, legges mot rygg i sekkerom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del pakker min Omnifuel ned i kjelen jeg har med, mens vindskjerm legges rundt brenselsflaske . Dermed slipper jeg ekstra vekt samt at brenner er beskyttet ved transport.

Finerplate, for beskyttelse av teltbunn o.l. samt sikre stødighet, legges mot rygg i sekkerom.

Dersom jeg har med gassbrenner legger jeg den alltid i kjelen, gjerne sammen med gassboksen.

Har ikke våget å gjøre det samme med bensinbrenneren da jeg er redd for at søl skal gi meg trøbbel med magen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg har med gassbrenner legger jeg den alltid i kjelen, gjerne sammen med gassboksen.

Har ikke våget å gjøre det samme med bensinbrenneren da jeg er redd for at søl skal gi meg trøbbel med magen.

Om det blir bensinsøl vil vel det fordampe og tørkes ut? Hadde dog ikke turt å hatt brenneren i kjelen om det hadde vært brukt parafin...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg har med gassbrenner legger jeg den alltid i kjelen, gjerne sammen med gassboksen.

Har ikke våget å gjøre det samme med bensinbrenneren da jeg er redd for at søl skal gi meg trøbbel med magen.

Nå bruker jeg bare renset bensin, tennvæske eller gass. Tennvæske og bensin fordamper eller kan lett brennes ut ved evt. søl Hadde jeg derimot brukt parafin ville jeg ha pakket annerledes.

Viktig at brenner får brenne seg "ren" før du stenger begge ventiler (ventil tilkoblet pumpe stenges først deretter den på brenner)

Har aldri hatt antydninger til søl i kjele og har gjort dette i årevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker sjøl kun en treplate men har sett på to andre løsninger som jeg kunne tenkte meg å prøve ut, det ene er å kombinere med et traniga stromkjøkken sett. Det krever da at man (i dette tilfelle MSR Whisperlite) fjerner beinene fra brennern og at man driller luftehull på ene siden av stormkjøkkenet.

Andre muligheten er å få tak i et ubrukt malingsspann hvor man driller en del luftehull nederst i spannet og skrur brenneren fast i bånn. Dette kan kombineres med en tynn treplate skrudd fast under spannet for bruk i telt.

Sjøl kommer jeg nok til å prøve ut kombinasjonen med stormkjøkken, vet at begge løsningene er svært effektive til koking av vann, men vil tro stormkjøkken varianten fungerer bedre til oppvarming av telt samtidig som det er en del lettere.

Begge løsningene betyr litt ekstra vekt og volum men bruksområdet er vel i hovedsak lengre vinterturer og da har man alltids pulken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg har med gassbrenner legger jeg den alltid i kjelen, gjerne sammen med gassboksen.

Har ikke våget å gjøre det samme med bensinbrenneren da jeg er redd for at søl skal gi meg trøbbel med magen.

Det må vel gå ann å ha brennern i en plastpose.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.